Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Diverse kaross-, lack- och lackvårdsfrågor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Diverse kaross-, lack- och lackvårdsfrågor

    Jag fick ett ryck idag och tvättade bilen för första gången på länge.

    Den blev absolut renare men inte så snygg, så här följer lite frågor på de skador eller fläckar/skav jag hittade.

    Om du svarar tänk på att jag visserligen vill ha en fin bil, men inte lägga flera tusen på dyra specialmedel.


    1. Disig lack
    När jag var klar och hade torkat av bilen med en silikonskrapa dök det upp disiga fläckar på alla lackade ytor, ffa på sidorna.


    Hur fixar man det?


    2. Skav och lätt rost på framdörrens bakkant och list.



    Slipa och måla eller? Slipa med vad och måla med vad? Grundfärg, rostskydd, lack...?

    3. Småskrap och storskrap på främre och bakre kofångare

    Bak


    Bak 2


    Fram


    Fram 2



    4. Stenskott huv
    Det här stenskotter fanns redan när jag köpte bilen för tio år sedan, då som men mindre lackskada som jag aldrig gjorde ngt åt.



    Tanklock



    5 buckla tak
    Den här bucklan vet jag inte var den kom ifrån, men den sitter alltså vid främre högra infästningen till railsen


    Alla tips mottages tacksamt






    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-5 SC 2006, 2,0 Biopower

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    1. Vet inte vilken avfettning du använt. När en bil som inte blivit tvättad på länge ska tvättas använder jag kallavfettning först och sen alkalisk avfettning innan jag slutligen schamponerar bilen (noga). Alkalisk och kallavfettning är bra till olika typer av smuts. Ser ut som att din avfettning inte tagit allt. Hjälper inte det vilket jag tror att det gör så är det dags att gå på med ett polermedel och sen lägga på lackskydd (gör hela bilen då så den blir fin).

    2. Se till att dörrarna inte skaver mot varandra mer. Justera i så fall annars får du samma problem igen. Ta bort lister och slipa plåtrent. På med zinkspray, grundfärg, roststopp eller liknande produkter. Överst så lägger du bättringsfärg som är anpassad till din färgkod.

    3. Där färgen är kvar men det är lite skavt kan du få att bli bra om du polerar med ett polermedel/rubbing och fördelaktigt med en maskin men hand går också. Medlet måste ha lite "cut" för att det ska fungera. Där färgen är borta så köper du minipensel på en butik som panduro eller liknande och lägger försiktigt i för hand. Det går att spraya med burk också men då får du ofta lite sprutspår och det träffar en större yta. Du behöver i så fall också täcka kringliggande paneler.

    4. Ta loss tanklocket och slipa rent innan du gör som punkt 2. På huven skulle jag punktblästra och sen göra som punkt 2. Enda skillnaden här är att det kan behöva lite spackel för att bygga upp det du slipat bort så det ser bra ut. Bucklan kanske man kan dra ut med en glidhammare från utsidan eller knacka från insidan om man tar ner innertaket. Inget jag provat dock utan det får andra uttala sig om.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

Liknande ämnen

  1. vikt på kaross
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 23:44
  2. Kaross del?
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 11:06
  3. Vad ska man ge för en kaross ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 15:14
  4. Byta kaross - bra idé?
    Av David V i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •