Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hjälp! 9-3ng stannade på vägen, nu går den inte att starta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hjälp! 9-3ng stannade på vägen, nu går den inte att starta

    Min fru körde 9-3:an och helt plötsligt så stannade bilen! Vi bogserade bilen till en lokal verkstad där de kunde lösa ut felkoden "internt fel motorstyrdon".

    Jag kan inget om bilar men mekanikern snackade om summor runt 10000 kr för att fixa den.

    Googlar jag så hittar jag några med samma fel men det kan också vara en trasig bränslepump. Eller nått med en slags vevarmsaxel. Själv är jag helkass på att meka i bilar så detta är en djungel för mig .

    Är det någon vänlig själ här på forumet som känner igen felet som kan komma med råd?

    Kan man köpa ett nytt motorstyrdon och byta ut det själv?

    Tacksam för svar.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    För att kolla om det är bränslepumpen som gett upp så se om bilen startar till på startgas. En rejäl dusch startgas i insuget och se om den tänder till.
    Om det är motorstyrdonet som gett upp så behöver ersättningsdonet programmeras till den bilen. Det görs mha ett Tech2-instrument som används på autkoriserade Saab-verkstäder, en del andra välsorterade verkstäder samt vissa privatpersoner som köpt egna. Om du köper ett begagnat don så behöver det förmodligen skiljas från den gamla bilen innan det kan giftas in i din bil.
    Skriv gärna ut i din profil var du bor så kanske det finns möjlighet att få hjälp av någon i närheten
    /Johan

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 114
    Hur bra batteri har du?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för era snabba svar!

    Jag bor i Slöinge som ligger i Falkenbergs kommun, Halland.

    Batteriet borde vara tillräckligt bra, för när den dött så funkar tändning med lampor osv som vanligt, men inget händer när man vrider om nyckeln.

    Jag hittade detta https://www.maptunparts.se/motordela...trionic-8.html detta är fabriksnytt enligt hemsidan, då behöver den kanske inte "skiljas" från eventuell gammal bil ? Kan man byta ett motorstyrdon själv och "bara" hitta nån som har ett Tech2 instrument ?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106
    Låt oss börja med exakt vad du har för bilmodell! Motortyp, årsmodell, växellåda osv.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    startmotorn ska ju snurra iallafall oavsett andra fel...........om inte ens startmotorn fungerar så är det nog nåt annat. Typ batteriet. Är spänningen för låg kan det hamna alla möjliga felkoder i systemet men om den står på en verkstad så borde de väl ha kollat nånting iallafall. men det är klart, de tjänar ju mer på att byta styrboxar än enklare saker.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Sorry, det är en Saab 9-3 2.0T 2003:a med manuell växellåda.

    Ska startmotorn snurra även om det är fel på styrboxen? Jag ska dubbelkolla med verkstaden så de har kontrollerat batteriet.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106
    Ng9-3 är ju extremt känsliga för låg batterispänning, de kan helt packa även om batteriet verkar ok. Dock lägger de ju inte av under körning då!
    Var det inte någon kampanj på tidiga ng9-3 att de just hade fel på boxen?
    Tyvärr är det ju så att T8-boxar kan man väl ännu inte flytta runt mellan bilar som man kan med T7?
    Det kan väl iofs ha ändrats, men jag har för mig man måste beställa dem med rätt VIN i direkt från SAAB/ORIO?

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 327
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ng9-3 är ju extremt känsliga för låg batterispänning, de kan helt packa även om batteriet verkar ok. Dock lägger de ju inte av under körning då!
    Var det inte någon kampanj på tidiga ng9-3 att de just hade fel på boxen?
    Tyvärr är det ju så att T8-boxar kan man väl ännu inte flytta runt mellan bilar som man kan med T7?
    Det kan väl iofs ha ändrats, men jag har för mig man måste beställa dem med rätt VIN i direkt från SAAB/ORIO?
    Varför då? Är boxen låst till visst VIN?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973
    Typ så ja.

    Men går att lägga till styrdon till bilen mha Tech2 och TIS2000/GlobalTIS,
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 327
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Typ så ja.

    Men går att lägga till styrdon till bilen mha Tech2 och TIS2000/GlobalTIS,
    Men ett styrdon som en gång varit gift med ett visst VIN är sedan knutet till det VIN:et? Så man måste ha ett styrdon som aldrig varit ingift tidigare om man vill sätta det i sin bil om orginal-styrdonet rasat?


    Har jag förstått det rätt?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106
    Så har jag uppfattat det. Dessutom måste styrdonet vara "för din bil", alltså med VIN inlagt. Jag har hört talas om att man ev. skall kunna ordna sådant numera, men jag har faktiskt aldrig sett någon instruktion om hur.

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    8163
    Och bilens VIN går inte att ändra, såsom det går på og 9-5?
    /Johan

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 801
    Medlem#
    10069
    Jag köpte ett begagnat av Marcus Wigh styrdon åt en bekant....åkte till Saab och de reservdelsprogrammerade in det i bilen 900:- inkl byte av styrdonet!

    Btw, det var styrdonet var inte ens urgift :O
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106
    Styrdon på ng9-3 kan inte giftas/skiljas, bara läggas till/tas bort, inte samma typ av process. Anledningen är säkerhetsaccessen.

    Har man TECH2 och säkerhetsaccess så kan man nog stoppa i en annan box genom lägg till/ta bort, men det innebär ju dock att det inte är lika enkelt som det är på T5/T7 att man kan göra en "kopierad box" som bilen tycker är lika bra som den som sitter original, alltså att man inte behöver någon TECH2 för att byta.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158
    Kontentan, enklare uttryckt är att du kan skaffa ett begagnat stryrdon (för nån tusenlapp kanske?) eller det nya du länkade till och antingen på en saabverkstad, eller lämpligtvis via tips på detta forum (du kan ju ev hitta nån i närheten som kan hjälpa dig), kan få det "inprogrammerat" till bilen. Om det nu är det som är fel. Men det verkar ju sannolikt om du haft bilen inne på verkstad och fått den felkoden... Alternativt kan du ju berätta för verkstan som pratar om 10.000 att du själv hittat ett styrdon för 2500 och de lär ju inte kunna ta mycket mer än 1000 för att programmera in det, det är lätt att byta. Då borde du få ned priset till typ 3-4.000 tycker jag...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 114
    Kan man få veta mer ang utläsningen av felkoden? Med vad lästes koden ut? Någon siffra?

    Känns lite oklart, och lite smådyrt att skaffa nya styrdon så snabbt. Behöver veta mer känns det som...

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för era svar allihopa. Verkstaden har nu kommit fram till att det är styrdonet som är kasst. De läste av felkoden med ett Borsch verktyg. Tyvärr har jag ingen siffra. Mekanikern känner jag personligen och han skulle inte lura mig. Han har även vart i kontakt med aukt Saab verkstad i Falkenberg som även de bekräftade hans teori om styrdonet. Väl i samtal med den verkstaden så reviderades priset på det hela och det verkar inte som att det hamnar på några 10 000 kronor utan mer runt hälften som @risig9000 skriver. Enligt den aukt verkstaden så ska det inte vara nått problem att köpa ett beg styrdon och programmera om denna.

    Finns det någon här på västkusten som har en tech2 mojäng tro?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  19. #19
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 212
    Medlem#
    8541
    Jag har skiftat boxar hit och dit på ett gäng ng9-3. Man behöver aldrig skilja boxen från donatorbilen, men den måste reservdelsprogrameras i den nya m.h.a Tech2.

    Hur som helst så har jag både fungerande styrdon liggandes och tech2 (med säkerhetsaccess), dock är Falkenberg en bra bit bort (till och med när jag är i GBG och jobbar).
    PM'a mig g0mer så ska vi se om vi kan lösa något.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 stannade under körning och vägrar starta
    Av Anders_SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-09-16, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •