Sidan 39 av 48 FörstaFörsta ... 293738394041 ... SistaSista
Resultat 761 till 780 av 946

Ämne: Rädda en Saab 9000 A50 -97

  1. #761
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Dags att fixa ACn. Bokade mig en provtryckning hos en ac-verkstad. What can possibly go wrong?



    Började med att provtrycka systemet. Till min förvåning så var det helt tätt. Men elektroniken slår inte till som den ska trots rätt tryck via kvävegasen. Killen på AC-firman erbjöd sig att vakuumsuga systemet och fylla upp det så det är helt fullt så kunde jag byta givare eller vad det nu var som strulade hemma och allt skulle fungera som det ska.



    Väl hemma så gick felsökningen snabbt då jag har dubbla uppsättningar av hela ac-systemet. Bytte relät och vips så startade kompressorna som den skulle. AC-killen nämnde att det gick lite trögt att fylla systemet men att det kan vara så ibland. Det var bra om jag lät ACn gå några minuter så skulle det släppa.



    5 minuter senare.. Poff... Vilken j*vla smäll som Dynamit-Harry hade sagt!



    Övertrycksventilen på kompressorn löste ut. Ringde AC-firman och killen skulle ändå jobba sent så jag fick komma tillbaka direkt. Han provtryckte systemet igen och han trodde helt enkelt att det bara var fel på övertrycksventilen på kompressorn alternativt något fel på själva kompressorn. Lät som att det var mer eller mindre väldigt sällsynt fel.



    Hem och bytte AC-kompressor på en timme. Tillbaka på AC-firman



    Provtryckte, vakuumsög och fyllde... Lät bilen gå på tomgång och efter någon minut så small det igen Det är alltså tätt någonstans i systemet. Något som inte märks när man provtrycker eller vakuumsuger. Återstod två alternativ lämna in bilen för spolning (han hade inte den utrustningen) eller skruva isär hela systemet och provtrycka/blåsa bit för bit för att lokalisera vart det är tätt. Har man otur så kan det bli tätt i kondensorn eller torkfiltret, men mitt torkfilter var ju nytt så det borde inte vara tätt om det inte var något fel på det. Så bara hemåt igen och felsöka...



    Hemma kring 21. Men bestämde mig för att börja felsöka direkt trots att modet var lågt. Absolut sista slangen jag provtryckte så hittade jag något som var tätt. Återmonterade och gjorde kväll kring kl 23. Jag hoppas att det bara är slangen som j*vlats. Nu måste systemet provtryckas igen eftersom jag har haft upp precis alla kopplingar vid felsökningen. Därefter vakuumsugas och återfyllas. What can possibly go wrong?

    To be continued....

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #762
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Idogt arbete...
    Skam den som ger sig! :-)

    //
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #763
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Trögt me motgångar.. Men kämpa på!

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #764
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    bra att du håller huvudet kallt när du försöker få...huvudet kallt

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #765
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Fortsättningen.

    Kan inte annat än säga att jag fått oerhört bra service från AC-firman. Fick tid idag på lunchen för att fylla igen eftersom jag bytte den täta slangen igår. Provtryckte och allt var tätt. Fyllde på och nu gick det inte längre tungt för maskinen att fylla. Har varvat motorn på ett sätt som tidigare hade fått övertrycksventilen att lösa ut och och kört 5 km från firman tillbaka till jobbet. Nåja nu ska vi ska inte ropa hej än, men det ser väldigt lovande ut. ACn kyler nästan för bra

    7 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  6. #766
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Ett antal omgångar R134a... Det måste ha blitt durt... (Berätta inte)
    Men efter reparationen och att resten av systemet fungerar är det imponerande.

    Vad man bör göra är att efter att allt fungerar är att mäta trycket och sedan låta bilen stå i ett dygn
    vartefter man mäter trycket igen. Detta för att utesluta en "pyspunka". En snabbmätning på
    några minuter säger inte allt.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #767
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Ett antal omgångar R134a... Det måste ha blitt durt... (Berätta inte)
    Men efter reparationen och att resten av systemet fungerar är det imponerande.

    Vad man bör göra är att efter att allt fungerar är att mäta trycket och sedan låta bilen stå i ett dygn
    vartefter man mäter trycket igen. Detta för att utesluta en "pyspunka". En snabbmätning på
    några minuter säger inte allt.
    AC-firman var bra att göra med så det blev inte så dyrt, även om det kostade en hyfsad slant. Han sa att jag var välkommen tillbaka efter en vecka för att kontrollera trycket men nu efter alla svängar dit så vet jag inte om jag törs störa igen
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  8. #768
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag har börjat slipa ner bakre stötfångaren som ska ersätta den gamla. Jag är inte helt övertygad om att jag kommer få det att bli jättebra för gamla lacken är sprucken på flertalet stället. Jag tror att risken är att det spricker igen om jag inte lyckas slipa bort sprickorna. Tänker ta det lugnt och låta det ta den tid det tar. Vi får se hur det går.



    Imorse svängde jag förbi däckfirman och balanserade framhjulen. Bilen har haft lite vibrationer kring 100-120km/h som jag upplever i ratten och störande. Tänkte börja med att balansera och räcker inte det så lämnar jag in bilen för framvagnsinställning. Men jag har en känsla av att balanseringen har hjälpt även om jag inte provkört. Jag rensade vikterna hemma innan jag lämnade in fälgarna för balansering och vänster fram hade bara 15g klistervikter kvar på sig. Nu efter balanseringen så sitter det 45g ungefär på samma ställe. Jag har en klar misstanke om att klistervikterna helt enkelt hade lossnat från den fälgen.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  9. #769
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade. Mestadels har tiden gått till att fixa en trasig Stiga Villa som jag köpte till rätt kurs. Det satt långt inne men tillslut så fick jag igång den. Det är ganska kul att skruva i saker man inte hållit på med förut. Lärde mig en del på kuppen. Nog om gräsklipparen eftersom den inte är Trionic 5 konverterad med en B234R under plastkåpan så går jag vidare till väsentligare saker

    Jag har provkört 9000 efter att jag balanserade om framdäcken. Nu är 98% av alla vibrationer borta och bilen är betydligt trevligare att köra.



    Bakre stötfångaren är färdigslipad och redo för lack. Tog ut och tvättade av den det värsta av slipdammet och eventuell smuts. Nu får den vila några dagar innan det är dags för lack.



    Jag har börjat att slipa ner huven som jag tänkt byta till. Kommer lägga en grundfärg i botten för att underlätta färgbytet. Förhoppningen är att både huven och stötfångaren ska få färg på sig till helgen men först ska larmsirenen och hundbenen på sambons 9-5 aero få sig en översyn.

    5 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  10. #770
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Ser bra ut! Ska själv ge mig på att lacka i sommar. Så ska införskaffa vattenavskiljare sam tryckregulator.
    Väntar med spänning hur lackningen blir.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #771
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Blir nog super bra keep up the good work

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  12. #772
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Är det min gamla huv du ska lacka om? Tänkte eftersom den var röd. Bra isåfall, för jag har inte samma möjligheter att lacka om en huv som du har. Så jag är väldigt nöjd med den från reservdelsbilen (aka liket)!
    Jag har säkert sagt det förut, men jag tycker du gör ett grymt jobb och detta är nog min favorittråd att läsa just eftersom du gör så många olika jobb.
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  13. #773
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Tack så mycket! Det är din gamla huv som ska återanvändas. Den som sitter monterad idag hade några rejäla bucklor som jag inte kunde få snygga. Hoppas att din gamla huv blir bättre. Det var dock ett litet misstag att förvara den utomhus i ett halvår. Rackarns vad skräp det fastnar innanför håligheterna på undersidan av huven
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  14. #774
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Då var äntligen larmsirenen fixad på sambons bil. Jag följde Etnoys guide på youtube. Väldigt enkelt när man har en tydlig guide att följa. Sombons bil är tyvärr en -03 så sirenen är limmad. Etnoy pratade om att man skulle öppna den med en dremel eller liten såg, jag översatte lite friskt till att ta fram rondellen med kapskivan Det gick bra det också men det är inget jag rekommenderar. Hundbenen är också åtgärdade på sambons bil, usch och fy vilket mörker när jag tog bort sidokjolarna Nåja det är åtgärdat nu så då kunde jag spendera lite tid på projektbilen.




    Slipade ner ovansidan av huven. Penslade på rostätare där det behövdes. Spayade på lite grundfärg. Spacklade, slipade och sprayade på grundfärg igen.




    Sopade ur garaget och täckte fönstren med plast. Byggde lite ställningar för det som skulle lackeras. Vattnade golvet innan jag började.




    In i dimman... Först en syrabaserad grundfärg för att underlätta färgbytet på huven. Hade lite problem med att ställa in sprutan. Fick inte ut så mycket färg som jag önskade utan att förbruka massvis med luft så det tog sin tid att lacka då min kompressor inte är av någon större storlek.




    Första lagret baslack är lagd här. Det ser lite flammigt ut men det är på grund av att det inte torkat överallt. Den uppmärksamma märker också att det inte kommer några fler bilder på bakkjolen. Jag hade missat några fläckar i underarbetet som syntes när jag började lägga baslacken. Jag avbröt därför lackeringen av bakkjolen och kommer lacka den färdigt senare. Efter det här lagret så sprayade jag på ett till lager baslack för att vara säker på att det röda inte skulle lysa igenom.





    Klarlacken lagd och baksidan av huven är färdig.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #775
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Kommer bli hur bra som helst!

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #776
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Det gick inte som det var tänkt med ovansidan. Redan när jag öppnade burken med grundfärgen så kändes det inte riktigt rätt. Den hade fått en något tjockare konsistens än dagen innan. Jag borde ha blandat i 10-15% förtunning innan jag sprutade på grundfärgen men jag hoppades att jag mindes fel angående konsistensen och det skulle gå ändå eftersom det uttryckligen stod på burken att den inte skulle blandas ut så chansade jag. Tyvärr så gjorde det att ytan inte blev helt slät utan lite lätt skrovlig. Det kommer inte bli bra att lägga baslacken på det här så nu har jag skjutit in huven längst in i garaget så får jag fundera på hur jag bäst löser det. Nu väntar en vecka med andra saker på schemat så det här får bli ett framtida problem. Det kommer inte bli någon garagetid men är det regn så kommer jag putsa lite på programvaran då det finns en del justeringar att göra.
    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-07-10 klockan 09:17.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  17. #777
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg


    Det gick inte som det var tänkt med ovansidan. Redan när jag öppnade burken med grundfärgen så kändes det inte riktigt rätt. Den hade fått en något tjockare konsistens än dagen innan. Jag borde ha blandat i 10-15% förtunning innan jag sprutade på grundfärgen men jag hoppades att jag mindes fel angående konsistensen och det skulle gå ändå eftersom det uttryckligen stod på burken att den inte skulle blandas ut så chansade jag. Tyvärr så gjorde det att ytan inte blev helt slät utan lite lätt skrovlig. Det kommer inte bli bra att lägga baslacken på det här så nu har jag skjutit in huven längst in i garaget så får jag fundera på hur jag bäst löser det. Nu väntar en vecka med andra saker på schemat så det här får bli ett framtida problem. Det kommer inte bli någon garagetid men är det regn så kommer jag putsa lite på programvaran då det finns en del justeringar att göra.
    Om det är mycket skrovligt och känns som "apelsinskal" så kommer du att bli tvungen att slipa ner det för att få en bra yta att lacka vidare på. Tyvärr fyller inte dom efterföljande lagren så mycket som man kanske tror.

    Förövrigt är jag imponerad över allt ditt arbete!

  18. #778
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Bra jobbat med bilen

    Tänkte att jag skulle delge mina erfarenheter av AC i min förra 9000 2,3T -97 och min nuvarande 9000 Aero -97, båda med sanden kompressor.

    I min förra 9000 så small övertrycksventilen av en sommardag från ingenstans varpå jag ledsnade lite (gick ändå i bilbytartankar) så gick och köpte mig en 9-5. Vid kontroll visade det sig dock att i princip ingen gas saknades (10-20 gram kanske) så blev att jag fyllde upp systemet igen. Vid första start så smällde ventilen av igen men bilen skulle ändå säljas och AC kylde ju perfekt. Drygt ett år efter så köpte jag tillbaka bilen billigt och skrotade ner den, sparade då AC-kompressorn.

    Nu drygt 2 år senare så läckte min AC-kompressor i min Aero mängder av spårmedel varpå jag satte dit den begagnade kompressorn som tidigare smällt av och efter påfyllning av gas så hände precis samma sak igen, att den small av. Dock så kyler ACn som den ska nu så har inte undersökt saken närmare då jag förutom en gång fått övertrycksventilen att slå ut första starten efter påfyllning, men inte annars! Dock så ska det ju tilläggas att det varit gamla torkfilter med mera i mina bilar så.

  19. #779
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Martin_F Visa inlägg
    Om det är mycket skrovligt och känns som "apelsinskal" så kommer du att bli tvungen att slipa ner det för att få en bra yta att lacka vidare på. Tyvärr fyller inte dom efterföljande lagren så mycket som man kanske tror.

    Förövrigt är jag imponerad över allt ditt arbete!
    Jag är medveten om att lacken inte fyller speciellt mycket. Men jag är för nyfiken för att slipa ner och börja om så jag har sprutat på lite mer färg för att se vart gränsen går. Vill gärna lära mig. Hade skrovligheten varit ungefär hälften hade det gått bra men nu täckte det inte tillräckligt. Jag har börjat slipa ner nu för att börja om med ovansidan Synd att det är så tidskrävande och tråkigt att slipa bara.

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel Visa inlägg
    Bra jobbat med bilen

    Tänkte att jag skulle delge mina erfarenheter av AC i min förra 9000 2,3T -97 och min nuvarande 9000 Aero -97, båda med sanden kompressor.
    ........
    Dock så ska det ju tilläggas att det varit gamla torkfilter med mera i mina bilar så.
    Kul att du delar med dig. Killen på AC-firman som jag besökte sa att torkfiltret oftast var boven till att det blev stopp i systemet. Näst vanligast var själva kompressorn. Slangen som var tät för mig var väl en på några tusen. Det har fått mig att misstänka att de där gördetsjälvburkarna jag använde från början kan ha orsakat stoppet. Men helt säkert får vi aldrig veta. Jag kommer dock låta bli den typen av burkar i framtiden för säkerhetsskull och istället anlita den här killen för provtryckning och fyllning. Ev. skruvning sköter jag själv.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  20. #780
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Använde du burkar med läcktätning i, eller bara köldmedium ? ..de med läcktätning skulle jag akta mej för, det är väl som "kylarcement" som sätter sej överallt och kan täppa igen kylkanaler.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Rädda en 9000
    Av Toffsen i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-26, 06:44
  3. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •