Sidan 30 av 48 FörstaFörsta ... 20282930313240 ... SistaSista
Resultat 581 till 600 av 946

Ämne: Rädda en Saab 9000 A50 -97

  1. #581
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    En teori jag och fd arbetskollega har om T5 magnetventiler är att i 9000 så är placeringen fel. Får man den med anslutningarna riktade neråt så samlas ej oljan i botten av ventilen. Som oftast är orsaken till icke fungerande ventil.
    På NG900/OG9-3 så sitter ventilen redan på det viset. Och har ej hört så mycket om dåliga ventiler på dem. Mer på 9000.

    Ber om ursäkt för OT i tråden.

    send from space.
    Det kanske är värt att flytta/vända ventilen. Men nu när vi ändå diskuterar magnetventiler. Min surrar ganska mycket, är det normalt? Den surrar så pass mycket att när jag höll på att skruva med lysena och tändningen var på så ryckte jag ut kontakten så jag skulle slippa lyssna på ljudet

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #582
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Är bara att bocka hållaren till ventilen.

    send from space.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #583
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    De ska surra, då är de okej. När den blev/blir tyst då har den fått influensa och snart funkar inte. Detta är min mediokra diagnos som jag fastställd med facit i handen på två mina 9000 Saabar.

    2 användare gillar detta inlägg


    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #584
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Jag har funderat, läst spaltmeter med tester och foruminlägg. Tittat på bilder med bilar som har olika däckprofil. Det stod mellan Toyo Proxes T1R, Nankang ns2r och Federal 595 RS-R. Valet föll slutligen på fyra stycken Federal 595 RS-R i 205-50-16 ZR 87W. Inte i allas tycke och smak men det passar mig och vad jag vill ha på bilen. Det skiljer bara 3,3% i rullomkrets från standardprofil och med tanke på att min bil är sänkt så tror jag den lägre profilen fortfarande kommer se bra ut i hjulhusen.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #585
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Blir nog hur bra som, så jävla kul är det inte med ballongdäck på bana.

    Och som du säger, hyffsad sänkning kommer det se bra ut.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  6. #586
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Toyo T1R? Det är ju gatdäck, var det inte R1R du jämförde med?

    Var glad du inte köpte T1R, googla t1r sidewall så förstår du varför

    Sladdrig stomme som dubbfritt en varm sommardag ungefär.

  7. #587
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Toyo T1R? Det är ju gatdäck, var det inte R1R du jämförde med?
    Varför den fanns med som alternativ var de något bättre våtegenskaper och att många som kör sportbilar eller på bana i Storbritannien kör med dessa. Men det fanns ju som sagt en anledning till att se inte blev dessa däck

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  8. #588
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    En vecka har passerat och det har bara varit vård av barn eller skruvning i sambons bil. Den har nyligt börjat dra rejält med olja Jag misstänkte turbon så jag har inspekterat den men det verkar helt okej. Får se hur vi går vidare med den bilen senare. Igår var det äntligen dags att få lite egentid i garaget!



    Jag var inte speciellt nöjd med laddtryckmätaren som hade ett svagt blått sken och med tanke på bredbandslambdan jag hade köpt lyser lite gult så kände jag att jag var tvungen att göra något åt saken för jag gillar inte när det ser ut som en julgran

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Om du vill vara mer original gubbe så har Conrad en mätarhållare väldigt lik original.

    https://m.conrad.se/Armaturinsats-AI..._17287_0306040

    send from space.
    För typ 6 månader sen tipsade Mr_Lööf mig om den här mätarhållaren. Det la jag på minnet och beställde en sån. Tack! För att komplettera bredbandslambdan så beställde jag även två nya mätare som lyser grönt precis som original inredning. En laddtrycksmätare och vakuummätare. Den sistnämnda ser jag ingen funktion för förutom att det ska bli mer estetiskt rätt och att det är lite fränt med mätare



    Grejorna som skulle monteras. Bredbanslambdasonden är en Innovate MTX-L.



    En hel del meck senare för att få slangar, kablar och strömmatning på plats så är mätarna äntligen monterade. Ikväll ska jag ge mig på att kalibrera och ansluta lambdasonden i avgassystemet.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  9. #589
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    14
    Vart finns dom där hållarna?
    Speedparts har ju slutat sälja sina..
    Har dock sett dom på ebay

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #590
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Noiseprojekt Visa inlägg
    Vart finns dom där hållarna?
    Speedparts har ju slutat sälja sina..
    Har dock sett dom på ebay
    Conrad säljer hållaren. Kolla citerade länken i inlägget ovan för länk.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  11. #591
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Ja var så lite så. Kul att du kom ihåg mitt tips.

    send from space.

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #592
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Det råkar inte vara som så att din turbo saknar reduceringen för olja in som ett riktigt mitsu aggregat har så att du har skjutit tätningarna i turbon?

    Jag kör lite lika med mina mätare, har en för laddtryck en för lambda och så en för volt bara för att fylla ut sista hålet med en mätare som smälter in bra i mittkonsollen

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #593
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    Det råkar inte vara som så att din turbo saknar reduceringen för olja in som ett riktigt mitsu aggregat har så att du har skjutit tätningarna i turbon?

    Jag kör lite lika med mina mätare, har en för laddtryck en för lambda och så en för volt bara för att fylla ut sista hålet med en mätare som smälter in bra i mittkonsollen
    Kul att se att fler tänkt lika Vill se en uppdatering kring din CC snart!

    Vad gäller dricka olja så kanske jag var lite otydlig i mitt inlägg. Det är sambons 9-5 aero -03 som börjat dricka olja. Den har original mitsubishi-agg men det såg fint ut vid inspektion. Funderingarna nu går kring koksade kolvringar, taskig vevhusventialtion eller liknande.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  14. #594
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Aha det var alltså en annan bil det gällde, är det en 9-5 som har bra turbo så är det säkert koksade oljeringar, jag har precis gjort WD40 metoden på min utan vidare framgång så den är bara att riva och byta ringar i om man vill att den ska sluta dricka olja.
    Kika på backventilen som går mellan vevhusventilationen och insuget, den lilla vita på 6mm slangen, min var trasig så att jag har blåst laddtryck i vevhuset.

    Ingenting har hänt med min CC på hela vintern så finns inte så mycket att säga om den för tillfället, jag har dock köpt nya fälgar till den och försöker hitta ett airflowpaket till den för tillfället, mer trim kommer att ske snart då snön håller på och smälter bort för glatta livet.
    Just ja, jag har råkat tappa in en GSX-R 750 motor i en fyrhjuling också så att jag har råkat öka effekten lite lätt

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #595
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Gårdagens ryck i garaget. Bara en månad bort tills April då jag hoppas att det ska vara lite mer barmark ute så jag kan börja bruka bilen. Känn dock väldigt långt borta eftersom det kommit en halvmeter snö nu på några dagar och utanför mitt fönster så vräker det fortfarande ner.

    Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén som det är på bilderna i tråden.



    Så här ser det nu ut i cockpit. Bredbandslambdan fungerar och tomgången pendlar mellan AFR 14,6-14.8 så det känns helt okej. Märkte dock vid fullgasrepor att AFR var för magert. Himla tur jag hade en mätare som kunde berätta det så jag inte åker runt i tron om att allt är bra. Det blir nu att sätta sig ner och försöka finlira programvaran så jag får mer bränsle vid inspirerad körning.



    Jag är fullständigt allergisk mot gulnad stenskottstejp.



    Jag började därför att riva bort den gamla tejpen med hjälp av att först värma lite med en varmluftspistol. Gick ganska smidigt men det är som ni ser en hel del limrester kvar. Ska köpa label-off idag och ta bort limresterna innan jag slutligen lägger på lite lackskydd.



    Fick ett litet ryck efter att jag såg lite ytrost på bromsskivorna. Rengjorde och målade(smetade) på lite hammarlack.
    Var det värt det? -Förmodligen inte.
    Var det dumt? -Ingen aning, aldrig gjort det förut.
    Är du som alla andra? -Tveksamt
    Är du en duktig målare? - Absolut inte!

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-03-02 klockan 09:25.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #596
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Att montera bromsskivor kan alla mekaniker göra, men bara nån med hjärta i bilen målar de delar som riskerar att rosta.
    Så om de var värt de? Absolut, ser välarbetat ut

    5 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  17. #597
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg


    Jag har funderat, läst spaltmeter med tester och foruminlägg. Tittat på bilder med bilar som har olika däckprofil. Det stod mellan Toyo Proxes T1R, Nankang ns2r och Federal 595 RS-R. Valet föll slutligen på fyra stycken Federal 595 RS-R i 205-50-16 ZR 87W. Inte i allas tycke och smak men det passar mig och vad jag vill ha på bilen. Det skiljer bara 3,3% i rullomkrets från standardprofil och med tanke på att min bil är sänkt så tror jag den lägre profilen fortfarande kommer se bra ut i hjulhusen.
    Kul tråd!

    Har kört dessa på en 370+ hk 9-3 Sportsedan med mkt bra resultat. Detta var i kombination med diffbroms.
    Många klagar på RS-R däcken, men de finns inget liknande med så lågt tradewear (130) för vettiga pengar (vad jag vet).
    Kritiken hade att göra med att anläggningsytan på däcket "separerade" från stommarna så bitar gick ur dem. Detta var aldrig något jag märkte av.
    Förövrigt fungerar de också helt OK för "vanlig" körning.

    Med vänlig hälsning Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  18. #598
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16 Visa inlägg
    Kul tråd!

    Har kört dessa på en 370+ hk 9-3 Sportsedan med mkt bra resultat. Detta var i kombination med diffbroms.
    Många klagar på RS-R däcken, men de finns inget liknande med så lågt tradewear (130) för vettiga pengar (vad jag vet).
    Kritiken hade att göra med att anläggningsytan på däcket "separerade" från stommarna så bitar gick ur dem. Detta var aldrig något jag märkte av.
    Förövrigt fungerar de också helt OK för "vanlig" körning.

    Med vänlig hälsning Nils
    Tack Nils! Kul att höra att du har bra erfarenhet av däcken. Jag har läst lite om samma om de problem du beskrev, men för de få som jag läst om så verkar det inte blivit värre än kosmetiskt. Jag fick hem däcken idag och ska åka och lämna bort de för montering imorgon.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  19. #599
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Inte så jättemycket att rapportera från igår. Fortsätter att småpyssla i garaget och göra sånt som normalt annars blir bortprioriterat. Men med tanke på att det ser ut så här hos mig just nu så känns sommaren långt borta Jag har i varje fall hämtat ut mina sommardäck och har bilen fullastad idag då de ska lämnas bort för montering. Får hämta tillbaka hjulen efter helgen.



    Jag har gått och stört mig på asfaltsfläckar längs innerkanten av skärmbreddarna. En del av fläckarna uppstod också när jag underredsbehandlade. Helhetsintrycket blir inget vidare. Jag provade lite olika typer av rengöringsmedel för att se vilket som passade bäst och jag fick bort nästan alla fläckar. Efter det så lackskyddade jag området så det förhoppningsvis inte fastnar ny smuts lika lätt.



    Aningens renare. Jag har dock kvar att ta bort klistret från stenskottstejpen. Sambons fixade en burk label-off igår så jag ska snart fortsätta med det.

    Efter detta så förberedde jag lite inför småpysslet imorgon. Jag satte mig också ner vid datorn och ändrade i programvaran eftersom jag i förrgår upptäckte att den fick för magert vid inspirerad körning. Flashade om styrboxen så nu står bilen redo för en provtur så fort vädret tillåter. Förhoppningsvis blev det bättre med mina justeringar men jag räknar med att det krävs några justeringar till. Ett problem som dykt upp sista veckan är att mina billiga domkrafter inte längre duger. När bilen satt sig på fjädrarna så har jag väldiga problem att ta mig under och lyfta. Måste se mig om efter en ny domkraft som är lägre från start.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  20. #600
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Är inne och lär mig 9000 här, så det enda jag kan bidra med är domkraftstips. Tror jag har samma billig-dommis till och med De går att fylla på nämligen, det som ser ut som en ventil på den lackade cylindern är i själva verket en överlackad gummipropp. Bänd upp, ersätt med lämplig olja, det finns tillochmed domkraftsolja. Jag kör lite servo-olja.
    Tips två är att jula har en lågprofil lyft för 299 om man är medlem. Vissa verkar halvnöjda, jag köpte nyss en så den ska invigas vid en spindelledsbyte strax

    - - - Uppdaterad - - -

    Såg nu att det var bilen som tappat höjden, inte domkraften. My bad

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Rädda en 9000
    Av Toffsen i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-26, 06:44
  3. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •