Sidan 28 av 48 FörstaFörsta ... 18262728293038 ... SistaSista
Resultat 541 till 560 av 946

Ämne: Rädda en Saab 9000 A50 -97

  1. #541
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Plötsligt händer det! Bokade mitt livs dyraste besiktning hela 935kr. Eftersom jag tagit bort dragkroken så behövdes en regbesiktning modell förenklad. Dessutom en vanlig kontrollbesiktning utanpå det. Hur gick det då?



    2:a på en styrled. Känns som den enda grej jag inte bytt på bilen. Anledningen till att den inte var bytt är att jag inte fick loss den tidigare då jag saknade något att värma med förut. Hur som helst så blir det att byta den nu. Jag försökte vara vänlig och hade tagit med mig verktyg för att kunna ställa in ljusbilden. Hade tur och fick träffa två medgörliga besiktningsmän som ställde in ljuset åt mig. Det var en aning för högt ställt. Vidare så var det ett stort bekymmer och det var avgasvärdena. De var absolut på gränsen men efter en stund så klarade bilen sig med en hårsmån. Nu har bilen bara rullat tre mil innan besiktningen så den har inte fått möjlighet att adaptera sig fullt, men det är tydligt att programvaran måste justeras. Här är jag dock väldigt grön på hur jag ska gå tillväga så jag mottager gärna tips om någon vill flika in. Kan tillägga att jag inte hade kört hårt innan besiktningen utan enbart lullull-tempo. Sitter 200 cells sportkat på och den kanske behöver mer inspirerad körning för att värdena ska bli bättre?!



    Ny styrled är redan inhandlad. Totalt så har jag kört ungefär 4 mil idag utan större problem. Jag märker dock att bilen är en aning svår vid start, när man kört och bilrn är varm vid startögonblicket så får man bara en väldigt låg tomgång tills man duttar på gasen så går den upp till normalt. Men den är även lite orolig när man in mot en korsning, frikopplar jag så stannar tomgången på 2000 varv i några sekunder, sen droppar den ner till 600 innan den går stabilt upp och lägger sig där den ska. Jag märker också att kopplingen inte riktigt går hela vägen upp vid alla trampningar, ibland är det som att den fastnar när det är en cm kvar till övre läge och sen efter en mikrosekund så släpper den upp sista cm. Slavcylindern är bytt så jag misstänker att huvudcylindern kanske kan orsaka detta om det nu inte är något som kärvar i själva pedalarmen.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #542
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Kolla kopplingsslangen så att det inte sitter fel sort där, dom kunde visst svälla.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #543
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kolla kopplingsslangen så att det inte sitter fel sort där, dom kunde visst svälla.
    Jag har också hört om det problemet men det visade sig vara enklare än så. Den äldre mannen som besiktade bilen klev in lite mer bryskt än vad jag gör vilket sköt fram tygmattan så den hamnade precis på ett dåligt avstånd.

    [/QUOTE]




    Jag avhjälpte detta genom att montera flera kardborrband på undersidan som håller mattan på plats.



    Jag har påbörjat bytet av styrleden, men muttern på styrstången sitter forftarande fast. Ska ta nya tag snart men är lite hämmad av en tredje gradens brännskada på vänstra handen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #544
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Avgaser brukar bli dåligt med lätt ljummen katalysator. Främst HC värdet.

    Angående mutter, så är en stor rörtång bra att hålla emot på styrstaget.

    send from space.

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #545
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Rörtång, stor nyckel och värme är melodin.
    Duscha på 5-56 eller liknande skadar inte heller.

    Med racekat så är det rejäl förvärmning som gäller!
    Härligt att den gick igenom

    /J

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #546
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Angående mutter, så är en stor rörtång bra att hålla emot på styrstaget.
    Ungefär samtidigt som du skrev detta var jag på väg över till grannen för att låna en större rörtång. Min rörtång är knappt värd namnet.



    Med hjälp av en stor rörtång, femtioelva svordomar, 5-56, gasbrännare och våld så min egen handled höll på gå av så lossnade muttern till sist och det gick att byta styrleden.



    Efter det har jag spenderat dagen med att göra en grov men hyfsat bra hjulinställning. Tror jag mätt, hissat, justerat, sänkt, rullat, kontrollmät och upprepat hur många gånger som helst. Tillslut blev jag nöjd. Jag har ställt med en gnutta toe-in på båda sidor. Tog sen en kort provtur och ratten är rak samtidigt som bilen inte drar åt något håll Nu är den här bilen tänkt som en mer eller mindre ren sommarbil så ni kanske undrar varför jag besiktar i februari. Jag har inga sommardäck än så jag ville göra bort besiktningen medans jag har rätt däck på bilen samt att jag ville ha besked om hur de låg till så jag inte fick några överraskningar strax innan sommaren börjar.



    Eftersom det är tänkt som en sommarbil så tvättade jag bilen efter provturen



    Besiktningsmannen såg att det saknades ett klammer till bränslepåfylllningen. Fixat!



    Det blev mycket upprepningar idag. Jag har ett litet torrt knak-ljud från styrningen som uppstår lite nu och då. Otroligt irriterande. Jag tyckte mig att missljudet kom ifrån den inre styrstaget/styrväxeln så jag har i fyra omgångar sprutat in fett innanför den här damasken på båda sidor. Jag har även smörjt leden på rattstången inne i kupén ut i fall att jag hört väldigt knepigt. Jag upplever att ljudet inte uppstår lika ofta nu men är inte helt borta. Jag antar att det kanske tar en stund för fettet att nå längst in bland de rörliga delarna i damasken, men avtar det inte snart så vet jag inte vad jag ska hitta på för att bli av med ljudet.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  7. #547
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 737
    för höga co värden beror på för fet blandning.
    läcka i grenrör/avgassystem före lambdan - men det tycker jag verkar tveksamt i ditt fall.
    Justera spridarkonstanten så den går lite snålare sen sköter lambdasensorn resten.
    Får man till allt rätt så behövs nästan ingen katalysator för att klara avgasvärdena.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #548
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Bring back the 80s!

    Alla uppskattar nog inte dagens uppdatering och ärligt så hade jag aldrig ens funderat på att lägga en spänn på vindavvisare men det låg ett helt nytt paket med vindavvisare i bagaget när jag köpte bilen. Kostar ju inget att montera dit och testa. Det var dessutom enkelt att montera.



    Före



    Efter

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  9. #549
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Blev gôrbra!

    send from space.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #550
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Nje, ingen speciell beundrare av vindavvisare till rutorna.
    Men vad spelar de för roll, din bil och dina val så skit i mig bara
    Väger väl upp för ditt övriga arbete som är mycket väl godkänt

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  11. #551
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Alla har absolut rätt till sin åsikt. Jag har aldrig varit så mycket för vindavvisare men jag är positivt överraskad på hur det blev. Skulle jag ta bort de nu så skulle det kännas kalt. Jag tror att det kommer bli bra/bättre när jag får till helheten med sommarfälgarna.



    Idag fixade jag återbesöket på besiktningen. Skönt att ha det avklarat.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #552
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Jag har inga sommardäck än så jag ville göra bort besiktningen medans jag har rätt däck på bilen samt att jag ville ha besked om hur de låg till så jag inte fick några överraskningar strax innan sommaren börjar.
    fyi Man får valfritt besiktiga med sommar eller vinter däck...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #553
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 701
    vill ha!!!!!!!!!!!!!!!!
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Bring back the 80s!

    Alla uppskattar nog inte dagens uppdatering och ärligt så hade jag aldrig ens funderat på att lägga en spänn på vindavvisare men det låg ett helt nytt paket med vindavvisare i bagaget när jag köpte bilen. Kostar ju inget att montera dit och testa. Det var dessutom enkelt att montera.



    Före



    Efter

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #554
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Började morgonen med att hissa upp bilen för att felsöka knarret från styrningen. Jag tog bort damasken på höger sida och fettade in rejält. Därefter dubbelkollade jag alla bultar som håller styrväxeln på plats och jag kunde dra åt ena bulten ett varv ungefär. Nu är styrningen tyst!



    Bytte växellådsoljan. Får väl räknas som en sköljning eftersom den gamla oljan bara varit i lådan i ca. 10 mil. Byggde tratt på tratt för att enkelt kunna fylla på utan spill.



    Därefter fick 9000 lämna plats i garaget till bruksbilen som behöver lite översyn. Mycket tråkigare att skruva iskall bruksbil....

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #555
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Åkte förbi däckverkstaden och krängde av de gamla sommardäcken. Väldigt trevligt bemötande på däckverkstaden Nu är alla fyra fälgar utan däck.



    Började med att slipa bort gamla gummirester där däcken suttit monterade och skära bort ventilerna.



    Första fälgen slipad i första och andra steget. Avslutade med att tvätta upp fälgen för att enklare kunna inspektera inför när jag ska slipa det allra sista.



    Andra fälgen slipad första steget. Totalt har jag slipat i 2,5 timme. Bra drygt att slipa men lika bra att göra det ordentligt. Jag räknar med att jag har en ca. 5-6 timmar kvar att slipa innan jag kan börja fundera på att lacka grundfärg. (även om bilderna bara visar baksidan på fälgarna så är även framsidorna slipade så klart)

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #556
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Började dagen med att avsluta slipandet på fälg två och slipa fälg tre. Några bilder under arbetets gång. Bilder saknas på de sista stegen precis innan lack men ni förstår åt vilket håll det gick i varje fall.



    Sen vad det dags att slipa ner fälgen som jag provlackat sen tidigare.



    Jag valde att lacka fälgarna liggande, olika metoder har helt klart sina för och nackdelar. Började med baksidan. Efter lunch lackade jag utsidan.
    Slut på baslack så jag kunde inte lägga något varv silver idag. Ringde en lokal lackfirma och jag skulle kunna köpa 5 dl färdigblandad baslack imorgon till rätt kurs. Hoppas det går i lås så ska fälgarna få mer lack på sig imorgon



    Jag återmonterade xenon-ljusen. För att få veta mer hur ljusbilden ändras så tog jag en före och efter bild. Man kan se att ljuset hamnar högre och att spridningen förändras lite. Det skulle därmed vara bländade om jag inte gjorde något åt det. Drog ned till -2 inne i kupen och då verkar det inte vara någon risk att det bländar längre.



    Så var det det här med att bilen gick fett på tomgången på besiktningen. Tydligt så korrigerar programvaran för mycket så tomgången pendlar lite. Utan bredbandslambda så fumlar jag lite i mörkret men jag tänkte att jag kunde justera det till att bli något bättre i varje fall. Jag har jämfört mot ett par andra programvaror som har samma spridare. Jag noterade att de hade "snällare" värden på Idle_fuel_korr så jag justerade min till att vara lite mer likt de andra. Laddade in programvaran och provkörde. Jag tycker att tomgången blev något bättre men utan att ha en avgasmätare eller bredbandslambda så är det svårt att dra några stora slutsatser.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  17. #557
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Ibland blir det inte riktigt som man tänkt och ibland är det lite svårt men man blir inte dummare av att testa. Igår när jag pratade med den trevliga men något yra gubben på lackfirman så var det inte jättelätt med kommunikationen. Jag tror att någon sniffat lite mycket ångor Samtalet gick ungefär så här:

    Jag: : Hej, jag skulle vilja köpa 5 dl baslack metallic till en Saab, färgkod 247.
    Gubben: Jag ska bara gå in i datorn och kolla, du vet Volvo och Mitsubishi delar färgkoder.
    Jag: 247 silver metallic är vad jag skulle behöva, baslack.
    Gubben: Jag får fram en Svart färg. Visst hade du en Volvo?
    Jag: Öh, nä det var du som sa det.... Saab 247 årsmodell 1997.
    Gubben: Ja men det går att fixa. 5dl.
    Jag: Jag hade tänkt lacka fälgarna i samma färg som bilen alternativt om du har en bra färgkod på silver för fälgar.
    .....Vi resonerade lite kring alternativen och avslutningsvis....
    Jag: Då beställer jag 5dl Saab 247 baslack till imorgon. Tack.
    Gubben: Jag fixar så det är klart på morgonen.



    När jag kom dit så möttes jag av färdigblandad Hjulsilver 824. En solid färg som ska blandas med härdare, dvs ingen baslack... Blev lite dyrare än vad jag hade tänkt men färgkoden var bra och jag tänkte att jag blir inte dummare av att prova lacka en solid färg. Får spara klarlacken till något annat.



    En bild på färgen under blandning Ångorna är säkerligen rena rama hälsokuren Jag kan sammanfatta det att jag var lite för ivrig för att få riktigt bra täckyta överallt. Det är inte lätt att få bra yta på fälgar som är lite olika vinklar och vrår. Det är svårt att punktspruta där det ser ut att behövas lite mer färg eftersom sprutbilden är stor. Det blev ett par rinningar. Jag är inte nöjd med resultatet men jag ser det som en möjlighet att jag får lära mig ytterligare ett moment. Jag ska försöka slipa ner rinningarna och hoppas att resultatet blir något bättre. I absolut värsta fall så har jag mer färg så jag kan lacka igen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  18. #558
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Jag har spenderat ett par timmar i garaget och försökt lära mig att slipa bort rinningar. Jag upplever det som väldigt svårt. På ett par ställen lyckades jag riktigt bra och på ett par blev det inte lika bra. Jag bestämde mig därför för att slipa ner allting och lacka om. Det blev klart bättre andra gången men jag är inte helt nöjd. Jag lär mig allt eftersom men är inte fullärd än på långa vägar. Några ställen får jag räkna med att det inte blev top notch resultat. Jag låter fälgarna härda till på torsdag. Tanken är då att se om jag kan våtslipa de områden som jag inte är riktigt nöjd med. Idag är det den 14e februari så jag tror det är säkrast för hemtrivseln att jag inte går ut i garaget



    Här är i varje fall en bild på en fälg som ser helt okej ut.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  19. #559
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Man lär sig på sina misstag. Och gör man inga misstag så gör man ju inget.

    Kämpa på!

    send from space.

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #560
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Även om det var alla hjärtans dag igår så var det svårt att hålla sig borta från garaget. Sambon åkte iväg till stallet en snabbis så jag skyndade mig ut i garaget och började kolla varför elektriska höjdjusteringen inte fungerade på en av mina lyktor. Snabbt märkte jag att jag har en DEPO på höger sida och därför saknar motor för höj och sänk På vänster sida sitter en Hella med motor. Idag är tanken att jag ska försöka åka på en bilskrot och hoppas på att fynda en Hella.
    Jag hann även med att inspektera och märka upp fälgarna på de områden som jag ska försöka våtslipa. De måste dock få härda ett par dagar till.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Rädda en 9000
    Av Toffsen i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-26, 06:44
  3. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •