Så var det den där leveransen - Den kom idag!
Visar väl en bild direkt:
Grenrör, downpipe, lite tryckrör, dumpventil och wastegate, samt 2st TD04-15T (Och ett extra kompressorhus) etc.
Komplett med box.
Ganska lagom eller, Johan H?
Så var det den där leveransen - Den kom idag!
Visar väl en bild direkt:
Grenrör, downpipe, lite tryckrör, dumpventil och wastegate, samt 2st TD04-15T (Och ett extra kompressorhus) etc.
Komplett med box.
Ganska lagom eller, Johan H?
hehe - dubbelturbokit från Andy?
Eller vem har byggt?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Har du ett gäng lådor i reserv också?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Blev lite bankörning på Kinnekulle Ring i helgen. Mest för att få leka lite och känna lite på bilen.
Blev inte så många varv, men resultatet var som väntat - Kränger ordentligt och däckskrik mest hela tiden. Kul var det i alla fall!
Tack till mioh för bilderna.
Tvingade med en polare, som i sin tur tog med en till. Fick agera ringtaxi innan polaren vågade sig ut med egen bil:
Och så blev det några varv på bankörningen!
Såhär en bit in på "semestern" har det hunnit med en del på bilen.
Det börjades med lite lätt bantning av bilen - Inget extremt, men tillräckligt för att göra inverkan på komforten! Blev totalt ca 50kg utkastat om jag tömmer reservhjulsbaljan med. Får räcka för stunden.
Kommer bli en sleeper, så det får inte synas (=baksäte, mattor och dörrsidor ska sitta på sin plats!).
Som synes nedan har jag även börjat lätta med rost! Nejdå, luckan ska bytas.
Kupékatastrof - Men drygt 4 timmar senare såg den ut som vanligt igen.
Sen blev det montering av Bilstein B6 tillsammans med MapTun 40/40mm sänksats runtom:
Fick låna en lift till bytet, så här är bilen just inrullad:
Blir kul när navmuttern ska av sen...
Nere på backen igen!
Och så var den hemma!
Sen var det dags att byta ut ett lyktglas då det ena hade ett rejält stenskott - Passade på att kladda med lite färg.
Sen fick jag polerat upp bilen - Klart bättre än tidigare, men är fortfarande inte helt nöjd...
Och så en sista bild där man kan se att jag bättrat på de ruskigt risiga torkararmarna lite:
Utöver detta har jag bytt olja, filter och stift, målat bromsoken samt rengjort och smörjt upp inredningen. Tyvärr inga bilder, även om oken nog är det enda av värde att se.
Nu är det dock semester utan citat-tecken!
Senast redigerat av A.Chr den 2016-07-24 klockan 22:06.
Snyggt bygge!!
Är riktigt nyfiken på hur du upplever Maptunfjädrarna! Har du inte några fler bilder lite mer från sidan så man ser hur låg den blir (speciellt bakdelen)?
Hur ser planen ut för TT kittet?
Mvh V
Tackar!
Har tyvärr ingen bild rakt från sidan som ger den rättvisa just nu, men ska se om jag kan fixa någon.
Den ser dock lite baktung ut, så jag får ser hur jag ska ordna det.
Vad gäller komfort så är den klart stötigare nu med Bilstein B6 och sänksats än tidigare. Klart hårdare än en original 9-3 SC Aero V6 också, för den delen.
Planen för TT-kittet? Jadu, det ska ju handlas en del prylar till det, så det tar ett tag innan det sätts igång, får se om det blir nu i vinter eller under 2017, tanken är i alla fall att den ska vara igång någon gång under 2017.
Vet inte om jag ska bygga en motor vid sidan av eller om jag ska ta ur den som sitter och renovera, men det känns inte som att det är någon större prisskillnad att bygga en bredvid, när man ändå måste ha isär allt och byta kedja, lager, kolvar etc. så det är väl lika bra. Sen måste jag ju hitta någon vettig plats att skruva också, men det går nog att ordna på ett eller annat vis.
Här kommer bild ifrån sidan, flottnacke.
Som synes har mina andra fälgar kommit dit. De har ändå legat i förrådet ett tag nu, och när de andra däcken drabbats av dåligt mönsterdjup på grund av hjulspinn i fram, blivit nötta mot skärmkanten bak, och jag slutligen fick en spik i ett bakdäck kändes det lägligt, eftersom tanken aldrig varit att behålla de andra fälgarna som satt på när jag köpte bilen. Synd bara att dessa är lite smala och har rätt högt ET. Fungerar i alla fall ett tag...
Jag tycker det blev ruskigt bra jag! Visst hänger den lite där bak men absolut inte mer än vad som är normalt då bakskärmarna är lägre skurna som jag förstått det, om fjädrarna sätter sig likvärdigt nu efter en stunds åkande så tycker jag inte bakändan är nått du ska ändra på! Ska själv starkt överväga nu om jag ska satsa på en liknande väghållnings setup!
Just där ser det helt okej ut, ja! Ibland känns det dock som att det är större skillnad...
Det är helt rätt att bakre skärmkanten sitter lite lägre, men det är ju snyggast att ha lika stort avstånd mellan däck och skärmkant både bak och fram. Var väl i så fall där fram man skulle fått åtgärda Håller tummarna att det sätter sig lite i fram, men har nog rullat 100 mil nu i alla fall.
Takräcke inskaffat för sleeperstukets skull när bilen väl är igång med TT-kittet - För hur kul lär det vara att äga en BMW M/Ferrari/Porsche/AMG och bli frånkörd av en gammal 9000 med takbox?
Senast redigerat av A.Chr den 2016-08-10 klockan 23:15.
Händer inte mycket här, inte. Den gröna brukas och den röda står still, allt i sin ordning. Har hittat ett garage som den röda ska ställas in i inom kort i alla fall!
Men nog har det hänt lite annat också!
Till att börja med tvingades jag åka hem och titta på föräldrarnas nyförvärv i augusti. Går liksom inte att låta bli.
V6 Aero Electric Blue, automatlåda och i övrigt väldigt välutrustad. Dock ingen taklucka...
Mycket trevlig bil!
Och så en liten "släktträff" för sakens skull.
Monterade ett armstöd i bilen för några veckor sedan, känns som att det är värt den extra vikten.
Men sen var det slut på det roliga:
Var ute och körde lite "inspirerat" i fredags. På väg hemåt hamnade jag bakom en tråkig Yaris med ett ägg under högra pedalen, så vid lämplig raksträcka gjorde jag en omkörning, väl förbi skulle jag växla upp, vilket resulterade i en liten smäll, en massa rassel, och ännu mer blårök. Fick rulla vidare några hundra meter tills jag hittade ett lämpligt ställe att stanna på. Noterade ett fint oljespår bakom bilen när jag stannat, och såg sen att jag hade olja lite överallt runt lådan och en pöl undertill. Att jag rostskyddsbehandlat halva underredet såg jag dock inte förrän bilen blivit bogserad hem.
Bilen driver på 1, 2, 3 & R, men 4:an och 5:an fattas, så det ska bli spännande att se hur det ser ut i lådan.
Så, nu står jag inför ett lådbyte. Blir en FM54003, ska väl bara vara att flytta över medbringare? Några fler tips inför första lådbytet?
Då var lådan bytt. Bilen är i alla fall nästan klar - Mer eller mindre bara att sätta dit innerskärmen och lufta kopplingen så är den igång.
En erfarenhet rikare, men frågan är om det var värt det, för även om jag stått i garage så har det varit konstant under nollan.
Att hålla på att byta växellåda i -5° är inte kul och rekommenderas inte!
Nåja, låt se hur skicket på gamla lådan var då!
Var ju ganska lätt att konstatera att den gjort sitt! Skrattade rätt gott när jag stod vid vägkanten och rasat min första låda, och skrattade lika gott både när jag drog magnetpluggen och när jag hittade hålet.
Se där ja!!
Bra jobbat, på alla sätt o vis
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Då ska vi se här!
Gröningen kom i rullning med nya växellådan ett par dagar efter senaste uppdateringen. Den har gått 3-400 mil sedan dess, och fungerar felfritt, så det får väl anses ha varit ett lyckat byte.
Det enda var väl lite efterjusteringar av länkaget som behövde göras. Det har kommit lite prylar till den, däribland en skapligt stor Alu-IC och Precision 1260cc-spridare.
Djupfryst 9000:
Nu i jul så var jag nere hos föräldrarna, och fick flyttat den röde till sitt nya garage.
Planen var väl inte att den skulle tas ut på ett tag, men på den lilla turen till garaget på 3-4 mil blev jag otroligt sugen på att lägga fokus på den ett tag och fixa till lite småsaker för att sedan besiktiga den och ta den till Saabfestivalen istället för att försöka hinna få ihop TT:n. Den lär gå igenom besiktningen som den är, men ska den till Trollhättan i juni vill jag först ha på en sänkningssats, Aero-kjolar och mina Super Aero. Vad säger ni?
Inställd i garage och redo för pallbockar!
Och en nytvättad en:
Knappast ett under av skönhet med stålfälgar...
Sätt du fart med den röda
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Kort uppdatering om läget följer:
Planer smids, delar införskaffas, men frågan är - Kommer bilen rulla med en eller två turbos på SAAB-festivalen?
Som ni säkert förstått tog det inte lång tid innan jag glömde tankarna på den röda på grund av att jag vill ha ihop den gröna.
Är dock bortrest alla vardagar framöver fram tills i april, så det hänger på vad jag kan lyckas med i maj.
Och du, Johan H, som är duktig på lådor, kan du ge en kort analys om mitt lilla ras?