Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
Nja rost, korrosion är det, men huvudfelet som har hänt är att det krupit in fukt i sprängmedlet i signifikanta mängder vilket resulterar i att egenskaperna på sprängmedlet ändras. Dels beroende på att sprängmedlet och att man inte tagit i med torkmedel, dels för att det börjar läcka på grund av dåliga mekaniska lösningar. Ett ytterligare problem är att själva sprängmedlet inte säkert håller sig innanför påsen, men jag vet inte hur allvarligt det är (utöver att den uppenbarligen inte fungerar som airbag).

I USA har man delat in landet i fyra klimatzoner, brorsan bor i den mest utsatta, där tror jag man har tänkt byta 2ggr - senast 2020 måste GM ha en permanent lösning (= ny krockkuddettyp) för de bilar man sålt i USA (de såldes ju till 2010 av GM direkt på USA-marknaden, inte Saab Automobile). Jag tror att även i verkligheten är skillnaden i påverkan drastisk - men har det gått hål på behållaren spelar det nog mindre roll.

TRW (?) har visst gjort krockkuddar med samma sprängmedel, med skillnaden att de räknat mycket bättre/hederligare, och med tiden kommit fram till att det inte lönade sig med billigt sprängmedel när man skulle konstruera runt dess problem.

Om du kan leva med en 9-3 från -05 eller tidigare så har den Autoliv-kuddar. Det bör även gå att installera den ratten i senare bilar, men det kan ju hända att den inte utlöses exakt vid rätt tidpunkt då längre. Men klart bättre än metallfragment. Sedan finns det ju andra airbags också i bilen, men passagerarkudden är ju tillåtet att koppla ur (vilket jag gjort i alla mina bilar för att jag är tveksam på om passagerarkudden förbättrar säkerheten totalt sett med alla nya möjligheter att sitta fel på passagerarplats - detta utöver barnstolsproblemet).
I Sverige ställer många sina våta bilar i varmgarage under vinterhalvåret, det är en miljö som kan vara mycket fuktig. Dock blir det inte lika varmt som i södra USA. Men att enbart ta hänsyn till utomhusklimatet är då inte korrekt.