Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Motorvärmarstyrning / hemautomatisering

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Motorvärmarstyrning / hemautomatisering

    Less över att ibland behöva springa ut i kylan för att dra på bilens motorvärmare har jag börjar kolla hur man kan fjärrstyra och programmera motorvärmaruttaget. Dessutom är jag ingen vanemänniska som sätter mig i bilen exakt klockan 07:00 varje dag utan jag kan på vägen hem från jobbet (dit jag åker kommunalt) komma på att jag behöver bilen till ett ärende och vill då gärna kunna slå på motorvärmaren från telefonen.

    Efter lite surfande har jag hittat diverse hemautomatiseringslösningar, här är ett exempel.

    Någon med erfarenhet av "smarta hem"-lösningar och liknande? Tips & råd?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Är det ju billigare och enklare med en sån här eller liknande.
    http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_..._fjarrkontroll
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag kommer och går som jag vill men åker inte heller exakt 07:00 varje morgon och jag kör med GARO MEL som är en vanlig timer fast lite smartare.
    Man ställer tiden när man tänkt åka men strömmen är på ytterligare 30min efter det, startar gör den när den behöver baserat på temperaturen vilket i praktiken gör att jag kan diffa +/- ca 30min när jag åker och då slipper en lösning där man fjärrstyr som väl blir mer manuellt pillande eftersom man måste slå på den varje morgon.
    Man behöver ju ha värmen på en bra stund om det är så kallt som det är nu och skulle jag slå på den när jag vaknar kommer den inte hinna bli varm.
    Bara en tanke. för jag gissar att du vill slippa det manuella momentet?

    Annars kan man ju göra mycket smarta saker med alla nya datorkort typ Arduino m.fl
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Är det ju billigare och enklare med en sån här eller liknande.
    http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_..._fjarrkontroll
    Jag skulle nog gärna ha något som funkar från annan ort också (=internetstyrning), samt att den ska en programmerbar timer så jag kan ställa den kvällen innan ifall jag ska upp tidigt.

    Sedan är det förmodligen tekniknörden i mig som fastnade lite för smarta hem-lösningar, jag kan nog tänka mig en drös andra "kul att styra hemmet"-applikationer... Men jag är öppen för förslag!

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Förstår precis hur du tänker, är nog likadan själv, fast jag har inget behov att slå på värmen om jag inte är hemma.

    Vad det nog blir så kan det ju vara smart att ha styrningen i bilen för då kvittar det ju var du parkerar och strömmen (vanligt uttag) är på hela tiden.
    En lösning med GSM/Wifi anslutning skulle ju funka som du når från en app i mobilen?
    Beror ju på du du gillar att uppfinna lite själv eller vill handla något färdigt att plugga i

    Kastar bara upp lite blandade idéer
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag kommer och går som jag vill men åker inte heller exakt 07:00 varje morgon och jag kör med GARO MEL som är en vanlig timer fast lite smartare.
    Man ställer tiden när man tänkt åka men strömmen är på ytterligare 30min efter det, startar gör den när den behöver baserat på temperaturen vilket i praktiken gör att jag kan diffa +/- ca 30min när jag åker och då slipper en lösning där man fjärrstyr som väl blir mer manuellt pillande eftersom man måste slå på den varje morgon.
    Man behöver ju ha värmen på en bra stund om det är så kallt som det är nu och skulle jag slå på den när jag vaknar kommer den inte hinna bli varm.
    Bara en tanke. för jag gissar att du vill slippa det manuella momentet?
    Jag vill ju ha automatik med möjlighet till manuell override utan att behöva vara framför motorvärmaruttaget. Egentligen för att täcka dessa scenarier:
    - På kvällen, iförd pyjamas, kommer jag på att "i morgon behöver jag nog ta bilen till jobbet" (jag åker oftast kommunalt), då vill jag kunna sätta en starttid som är innan jag går upp på morgonen utan att gå ut i kylan till motorvärmaruttaget.
    - Under dagen, när jag inte är hemma, kommer jag på att jag ska göra ett bilärende direkt när jag kommer hem. Beroende på hur lång tid som är kvar vill jag antingen kunna programmera ny starttid eller rent av sätta igång den på en gång eftersom jag är på väg hemåt i buss.
    - När jag är hemma en helg och får ett infall att åka någonstans vill jag kunna sätta på motorvärmaren omgående utan att behöva gå ut.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Annars kan man ju göra mycket smarta saker med alla nya datorkort typ Arduino m.fl
    Elektronikingenjören i mig tycker det där verkar skitkul... ;-) Men de flesta hobbyprojekt är lagda på hyllar nu under dessa småbarnsår så jag är nog begränsad till mer färdiga konsumentlösningar.
    Senast redigerat av jellybear den 2016-01-20 klockan 19:08.

  7. #7
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Jag använder HomeAutomation, http://karpero.mine.nu/ha/, tillsammans med Telldus Tellstick för att styra diverse Nexa-brytare. Det är flexibelt och har kan konfigureras till det mesta. Kräver en server.

    Telldus har ju även en egen lösning, Telldus Net.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    en kompis byggde en sånn sak som var udnerbar som projektarbete på gymnasiet (gick elprogrammet med automationsinriktning) DOCK så fick han låna lite saker osv av skolan. samma materiel skulle kosta 58 000 att köpa ^^ ett PLC med massa smått och gott.

    http://www.kjell.com/se/sortiment/el...ledInformation

    men den där borde duga?

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hmmm, har ju lite PLC'er och grejs liggande i garaget...


    Och skulle nån va sugen på att mickla med PLC'er som finns det ofta en hel del på Tradera, ibland som "Elskåp" och de som säljer har inte en aning om vad det är, har sett Siemens S7-400 och ABB AC800 system. Det kan ju finnas fynd bland dessa.
    Fast Raspberry, Arduino med alla derivat tror jag är lämpligare men de har ju en tröskel på både HW-, SW-kunskaper samt mycket egen tid
    D-Link tar jag inte i ens med tång.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Jag använder Telldus Tellstick till motorvärmaren som man kan både programmera som en timer och starta manuellt med antingen mobilen, datorn eller en strömbrytare på väggen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    diesel/bensinvärmare med fjärrkontroll eller mobilstyrning är helt överlägset.
    20-30 min innan man åker drar man igång värmare.
    En annan enkel variant är en t.ex nexa fjärrkontoll med en remotebrytare, om du ser bilen kan du montera en liten 230v lampa så du vet att den gick igång.
    Kabeln monterar sig inte själv dock.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Ska man satsa på Telldus så är väl den nya TellStick ZNet en vettig produkt då den kan köra med 868MHz Z-wave vilka vad jag vet ger tvåvägs kommunikation. Så man får en acknowledge på att brytaren slagit på eller av. De traditionella 433MHz "nexa brytarna" är ju bara envägs & där vet man inte om det slagit till eller ej.

    http://www.telldus.se/products/tellstick_znetlite

  13. #13
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hmmm, har ju lite PLC'er och grejs liggande i garaget...


    Och skulle nån va sugen på att mickla med PLC'er som finns det ofta en hel del på Tradera, ibland som "Elskåp" och de som säljer har inte en aning om vad det är, har sett Siemens S7-400 och ABB AC800 system. Det kan ju finnas fynd bland dessa.
    Fast Raspberry, Arduino med alla derivat tror jag är lämpligare men de har ju en tröskel på både HW-, SW-kunskaper samt mycket egen tid
    D-Link tar jag inte i ens med tång.
    ja det tar ju en stund.. han la sina 100 timmar på det projektet och säkert 50 var ren programmering

    detta var några år sedan med, då fanns inte alla alternativ som finns idag.
    Senast redigerat av M.Broberg den 2016-01-21 klockan 00:23.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Kan bara visa vad vi på HSB i Norrland har, exakt vad du efterlyser, kan bokas eller manuellt ändras från webbsida eller ännu smidigare från den egna appen. Man kan även få bekräftat att sladden sitter i
    Kan ju vara värt att kolla om privatpersoner kan ansluta sig?

    - - - Uppdaterad - - -

    http://www.webel-online.se

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ska man satsa på Telldus så är väl den nya TellStick ZNet en vettig produkt då den kan köra med 868MHz Z-wave vilka vad jag vet ger tvåvägs kommunikation. Så man får en acknowledge på att brytaren slagit på eller av. De traditionella 433MHz "nexa brytarna" är ju bara envägs & där vet man inte om det slagit till eller ej.

    http://www.telldus.se/products/tellstick_znetlite
    Kör tyvärr med det gamla systemet men det fungerar bra.
    Lagt in ute-tempgivaren som kriterier på när motorvärmaren ska starta.
    Sedan är sporten att inte gå över på PRO abonnemanget ;-)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Har inte div larmbolag o andra nån app till sin telefon att styra såna här smartpluggar?
    tex http://www.vattenfall.se/sv/smartplug.htm
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    Har inte div larmbolag o andra nån app till sin telefon att styra såna här smartpluggar?
    tex http://www.vattenfall.se/sv/smartplug.htm
    Jo, helt klart det enklaste och billigaste. Men jag har inte sett en sådan för utomhusbruk än, och det brukar ju vara önskvärt till motorvärmare. Det finns med GSM också, om man har taskigt med WiFi vid sin värmare.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Eon har pluggar för utomhusbruk, men vill då att man har abonnemang på elen där med.
    netonnet har ett d-link paket för 1400:-.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ska man satsa på Telldus så är väl den nya TellStick ZNet en vettig produkt då den kan köra med 868MHz Z-wave vilka vad jag vet ger tvåvägs kommunikation. Så man får en acknowledge på att brytaren slagit på eller av. De traditionella 433MHz "nexa brytarna" är ju bara envägs & där vet man inte om det slagit till eller ej.

    http://www.telldus.se/products/tellstick_znetlite
    Japp, de med tvåvägs kommunikation är ju betydligt bättre så man vet att uttaget tagit emot en order. (Nackdelen är att de är betydligt dyrare).
    Det som går göra med den vanliga Tellstick är att man kan lägga in så den trycker på ON-knappen typ 20 gånger och upprepar det under ett antal sekvenser under en viss tid så då är man hyfsat säker på att den startat.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Mycket intressant läsning!

    Är Z-wave en standard som tillåter enheter från olika tillverkare att kommunicera med varandra?

Liknande ämnen

  1. DCC + Motorvärmarstyrning....
    Av Tomas 220 PS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 01:56
  2. DCC byte till den med motorvärmarstyrning
    Av SkellefteCrille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 18:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •