Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Köp av bränslepump till Saab 9-5 -00

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Klarar den här slangen av bränslet eller är det annan typ av slang man måste använda?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/un...-vakuum-1.html

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 159
    Nej, det där är vakuumslang, du skall ha dränkbar bränsleslang och kör man E85 måste den tåla både bensin och E85.

    Bensinslang på "OK" tål i regel endast bränsle invändigt och det brukar synas på priset då rätt slang är mycket dyrare
    Hydroscand har t.ex. denna men om det tål E85 på utsidan (är dränkbar) framgår inte så man bör kolla med dem.

    MECA har dessa
    Och det skall uppfylla kraven SAE 30R10
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Okej behöver mer hjälp! Kan inte få bilen till höga rpms, Känns som pumpen inte klarar av att pumpa tillräckligt eller så har jag gjort nåt fel!
    Ska inte den första bränslepumpen för 745kr som jag länka innan klara av 191HK?

    any suggestion??
    Senast redigerat av Glasspinnen den 2016-01-06 klockan 01:19.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Okej hitta boven! Det var eftermarknads filtret som begränsad hur mycket pumpen fick! bilen funkar fin fint igen!

    Är det någon som vet varför jag inte kan connecta min OBD-2 till bilen? alla ikoner har slutat blinka förutom bilen :/

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glasspinnen Visa inlägg
    Okej hitta boven! Det var eftermarknads filtret som begränsad hur mycket pumpen fick! bilen funkar fin fint igen!

    Är det någon som vet varför jag inte kan connecta min OBD-2 till bilen? alla ikoner har slutat blinka förutom bilen :/
    Kanske för att det är en 2.0t?

    2.0t har inte OBD2 förrän årsmodell 2001, 2.3t fick det 2000 i Europaversion. US-versionen hade det från början. Om man vill ha det i din modell petar man in nyare programvara i boxen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kanske för att det är en 2.0t?

    2.0t har inte OBD2 förrän årsmodell 2001, 2.3t fick det 2000 i Europaversion. US-versionen hade det från början. Om man vill ha det i din modell petar man in nyare programvara i boxen.
    + gör lite magi med Tech 2 för att allt ska lira fullt ut med både Tech 2 och OBD2

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Okej tack då vet jag det! Får bli nästa projekt

    Samma problem uppstår igen... Efter att jag hade bytt till originalfilter så funka allt som bilen va ny! Nästa dag så var samma problem tillbaka

    Den klarar inte höga rpm. När bilen har blivit varm så funkar den lite bättre och klarar att kommer upp lite högre men inte över 3000rpm. När jag kör upp på motorvägen och bilen fortfarande är lite frysen så kan det va svårt att komma om till 100km/h. Men efter bilen har blivit varm och om man gasar försiktigt så kan man komma upp i 140km/h utan problem men så fort man trycker ner gasen så börjar det hacka och skaka, min gisning är att motorn inte får tillräcklgt med bränsle men jag vet inte va det är som orsakar problemet!
    Är ingen expert på bilar men jag blir inte klok på va felet kan va!

  8. #28
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    3471
    Får mig lite att tänka på igensatt/rasad främre kat?

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Okej finns det något sätt att felsöka det eller måste man ta av katalysatorn? Är det bara skruva eller hur funkar det?

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glasspinnen Visa inlägg
    Okej tack då vet jag det! Får bli nästa projekt

    Samma problem uppstår igen... Efter att jag hade bytt till originalfilter så funka allt som bilen va ny! Nästa dag så var samma problem tillbaka

    Den klarar inte höga rpm. När bilen har blivit varm så funkar den lite bättre och klarar att kommer upp lite högre men inte över 3000rpm. När jag kör upp på motorvägen och bilen fortfarande är lite frysen så kan det va svårt att komma om till 100km/h. Men efter bilen har blivit varm och om man gasar försiktigt så kan man komma upp i 140km/h utan problem men så fort man trycker ner gasen så börjar det hacka och skaka, min gisning är att motorn inte får tillräcklgt med bränsle men jag vet inte va det är som orsakar problemet!
    Är ingen expert på bilar men jag blir inte klok på va felet kan va!
    Om det inte är filtret som blivit blött så skulle jag provbyta med en annan tändkassett för att kunna utesluta den (om det inte redan var gjort?), så fort associationsbanorna går i riktningen "lynnigt" så bör man göra det. Men visst låter det som andningsvägsproblem, alternativt bränsleförsörjningsproblem, blinkar CE när den går dåligt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 265
    Man kan väl lossa på skarv innan kat. så den blåser ut avgaser innan kat.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Mm okej det ska jag försöka med tack!

    Sa inte det här förut så kastar in det nu, om jag står i neutralt och varar så klarar den inte mer än 4000rpm så ska prova det du sa och´varva upp till 7000rpm

    Så får vi se om det är det som kan va boven

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om det inte är filtret som blivit blött så skulle jag provbyta med en annan tändkassett för att kunna utesluta den (om det inte redan var gjort?), så fort associationsbanorna går i riktningen "lynnigt" så bör man göra det. Men visst låter det som andningsvägsproblem, alternativt bränsleförsörjningsproblem, blinkar CE när den går dåligt?
    Nej jag har inte provat en annan tändkassett, nej ingen CE lampa av vad jag har sett.
    Om jag skulle prova ett annat tändkassett skulle det också kunna gå sönder? Man vill ju inte ta en kompis tändkassett och så pajar den.

    Jag tycket att det borde vara något med bränsleförsörjningen eftersom att det hände efter jag satte i en ny pump!
    Kan det vara något med bränsletrycksregulatorn?

    Det skummaste är ju att det funka en kväll och sen nästa dag så va problemet där igen! Kan det va luft i systemet som gör det? fast då borde problemet inte bara ha fixat sig efter jag byte filtret på bränslepumpen

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glasspinnen Visa inlägg
    Nej jag har inte provat en annan tändkassett, nej ingen CE lampa av vad jag har sett.
    Om jag skulle prova ett annat tändkassett skulle det också kunna gå sönder? Man vill ju inte ta en kompis tändkassett och så pajar den.
    Rent teoretiskt kan det naturligtvis inträffa, men jag har aldrig sett att man fått följdskador genom att flytta runt tändkassetter. I ditt fall fungerar det ju nästan, så jag skulle säga att det är extremt osannolikt med följdskador, men man kan ju titta på tändstiften först för säkerhets skull.

    Det är iofs. inte fel att titta på tändstiften direkt, för att se om det finns några ledtrådar där på om den går fett eller tunt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Du berättade aldrig vilken dränkbar slang du valde. Fel sort så löses höljet upp efterhand och korkar igen filtret.

    Något annat kanske blivit felmonterat? Möjligen dags att ta isär armaturen igen och kolla så att allt ser rätt ut. Är bränsletrycket kollat?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Du berättade aldrig vilken dränkbar slang du valde. Fel sort så löses höljet upp efterhand och korkar igen filtret.

    Något annat kanske blivit felmonterat? Möjligen dags att ta isär armaturen igen och kolla så att allt ser rätt ut. Är bränsletrycket kollat?
    Använde slangarna som man fick med Maptunparts. tog ut armaturen i fredags och inge sprickor i slangarna, eller några andra fel va jag kunde se för den delen. Vet inte va jag skulle ha kunnat felmonterat. Allt jag har gjort är att sätta dit den nya slangen från den nya pumpen till "T-kontakten" eller va man kallar det. Sen har jag satt ditt en ny pressure nippel och samma typ av slang från den till den gamla slangen. Sen använder jag original filtret. Det läcker inget från den nya nippel så den verkar ju funka.
    Har inte kollat bränsletrycket, förutom vid den lilla ventilen fram under huven.
    Senast redigerat av Glasspinnen den 2016-01-10 klockan 22:48.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Rent teoretiskt kan det naturligtvis inträffa, men jag har aldrig sett att man fått följdskador genom att flytta runt tändkassetter. I ditt fall fungerar det ju nästan, så jag skulle säga att det är extremt osannolikt med följdskador, men man kan ju titta på tändstiften först för säkerhets skull.

    Det är iofs. inte fel att titta på tändstiften direkt, för att se om det finns några ledtrådar där på om den går fett eller tunt.
    Jo kan jag göra, men dom är relativt nya, byte dom 2015-11-04. Så det känns konstigt om de skulle va problemet :/

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glasspinnen Visa inlägg
    Jo kan jag göra, men dom är relativt nya, byte dom 2015-11-04. Så det känns konstigt om de skulle va problemet :/
    Jag tänkte att med lite tur kanske utseendet på stiften kanske skulle kunna avslöja något om vad problemet är.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Okej jag har tittat på tändstiften och jag kan inte hitta nåt som sticker ut, men jag är inte så kunnig so kan ju missa något :/
    Har bytt vakuumslangar medans jag ändå hade 3 meter liggandes(4mm)
    En dum fråga, Hur viktigt är det att armaturen sitter exakt åt rätt håll? jag satte tillbaka armaturen så att den lilla pilen pekar åt ungefär samma håll, vet inte hur noggrann jag var :/ men tyckte inte att det ska ha en sån stor betydelse?
    Annars har jag börjat att fundera på bränsletrycksregulatorn om den kan va dålig??
    Ska nog försöka att ta ut allt igen och flytta på saker och se om det blir bättre. Som det blev en gång tidigare.

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Dåligt bränslepumpsfilter var felet om någon skulle undra.

    Tack för den hjälpen jag fick skulle inte klarat av det annars!

Liknande ämnen

  1. Vilken bränslepump till min saab 9-5 aero?
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 16:17
  2. Vilken bränslepump till 9-3ss 2.0t ´04?
    Av G.Bruno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 21:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •