Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Nya S90

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Och jag som är allergisk mot dom moderna låga A-stolparna får väl cellskräck i C90an. Super lågt tak.
    Jag tror jag får samma cellskräck som i nya XC90, mittkonsolen är på tok för hög (dock är Volvo inte ensam med otyget). Naturligtvis vill man kunna ta sig in och ut ur bilen genom godtycklig dörr utan att alltför stora besvär, har konstruktörerna aldrig råkat ut för att något snille parkerat så bildörrarna blivit blockerade? Eller tvingats parkera i ett för smalt garage?
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-12-30 klockan 17:22. Anledning: Jämförelsn skulle förstås vara med nya XC90 och inte V90
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Vet dock inte var han fått C90 ifrån

    XC90 är verkligen inte låg inne i.

    Dessvärre tror jag inte att ingenjörerna tänker på idioter som parkerar så nära
    Men jag kände inte att dörren på XC90n behövde öppnas så jätte mycket för att kunna komma ut

  3. #23
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Väldigt tydligt att det är Audi man ser som största konkurrent och som man gör allt för att härma designmässigt. Rejält trist design som känns mer som sent 90-tal än 2016. Jag kommer aldrig någonsin köpa vare sig en Volvo eller en Audi det är ett som är säkert.

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Vet dock inte var han fått C90 ifrån

    XC90 är verkligen inte låg inne i.

    Dessvärre tror jag inte att ingenjörerna tänker på idioter som parkerar så nära
    Men jag kände inte att dörren på XC90n behövde öppnas så jätte mycket för att kunna komma ut
    S90 skulle det vara (den på bilden i inlägg innan).
    Det är väl tur att di har fram och bakvarnare och infällbara backspeglar nu för tiden.....periskop nästa steg ?

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    S90 skulle det vara (den på bilden i inlägg innan).
    Det är väl tur att di har fram och bakvarnare och infällbara backspeglar nu för tiden.....periskop nästa steg ?
    XC90 har ju en rolig sak också när du ska parkera
    360 view!

    En kamera i varje sidospegel, och fram och bak, så när du trycker på 360 view! så får du en bild uppifrån och ser alla hörnen på bilen på skärmen i mitten

    Osäker om någon annan tillverkare har det!

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Amoreex:
    Det jag vet är att BMW introducerade motsvarande funktion vid lanseringen av BMW i8 och har använt det sedan dess.
    Om sedan BMW var först med detta låter jag vara osagt, men jag tror det. Har inte stött på det tidigare än så iallafall.
    De var före Volvo iaf.

    Edit: Kom på att även BMW M3/M4 (F30-generationen) hade detta, och de kom ju före i8, så ...
    Senast redigerat av Mr Dezent den 2015-12-31 klockan 02:55.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    vw koncernen har väl åxå, så nytt är det inte...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Systemet måste vara med från början. Volvos XC90 är första chansen att introducera Park360.
    Antar att det är ett köpt system. Förmodligen av samma leverantör som även säljer till BMW.
    Fredrik J

  9. #29
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Finns som eftermarknadssystem om man vill ha på Saaben. Ett exempel:
    http://m.aliexpress.com/item/32364289391.html
    Kanske inte Volvo-klass på grejerna, men innebär det att man kan fortsätta parkera sin Saab på ett imponerande och modernt sätt så kanske det ändå kan vara något.

    Testade systemet på en XC90-provbil tidigare i år och tyckte det, och hela bilen, funkade riktigt bra. I alla fall till dess jag tryckte på fel knapp och parkeringssystemet slocknade. "Jäklars! Vad gjorde jag sönder nu!" "Ingen fara. Du fällde bara in sidospeglarna där kamerorna sitter monterade." "Puh. Det kostar inget att laga bilen då va?"

    När det gäller S/V90 vill jag se den live innan jag säger för mycket om fronten. Ser väldigt komplicerad och plottrig ut på bild, men kan ju vara helt rätt i verkligheten. (Där den trots allt kommer ses oftast.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #30
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Och så här ser v90'n ut omaskerad:> http://teknikensvarld.se/volvo-v90-a...skerad-238515/

    Samtidigt, ett tips i all välmening till er som har möjlighet...
    Om man nu tar superhemliga bilder på något man inte själv äger, så skall man nog inte själv synas i bild. Kika i väggspegeln till vänster över handfatet... Klant!
    Sncka om busted!

    (klicka för att förstora)
    volvo-v90-2017-rear-700x457.jpg
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Var inne och provsatt S90 i Kungsan. Vad skall man säga. Läcker tyckte jag men ser väldigt stor ut. Lång och bred. Stor inne också. 191 lång och satt bra i baksätet bakom kompisen när han satt vid ratten. Fullutrustad kändes den mer som en Bentley inuti ( även om jag aldrig provsatt någon). Kändes lite kaxigt med en rak hög front. Som en fläkt från 70-talet då cw värden betydde lite.

    Tyckte nog de lyckats riktigt bra om det nu är i premiumsegmentet man siktat på.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Var inne och provsatt S90 i Kungsan. Vad skall man säga. Läcker tyckte jag men ser väldigt stor ut. Lång och bred. Stor inne också. 191 lång och satt bra i baksätet bakom kompisen när han satt vid ratten. Fullutrustad kändes den mer som en Bentley inuti ( även om jag aldrig provsatt någon). Kändes lite kaxigt med en rak hög front. Som en fläkt från 70-talet då cw värden betydde lite.

    Tyckte nog de lyckats riktigt bra om det nu är i premiumsegmentet man siktat på.
    Det är ju just det Volvo börjat satsa på numera
    Premiumsegmentet

    Och jag tycker precis som du, dem har lyckats, men missminner jag inte mig så om ett år eller så, så kommer det släppas en S90L i Kina.. förlängd hjulbas, för kineserna är ju "så lååånga"

    Och jag tror att S90 kommer sälja riktigt bra, och samma sak när V90n släpps

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Den kändes verkligen "premium". Detta som både Saab och Volvo så länge strävat efter men inte riktigt nådde fram till. Förrän nu. Fast provsatt värstingen för 625' med all utrustning. Tror även instrumentpanelen hade läder på ovansidan. Skall bli spännande att se hur "snikversionen" för ca 330' upplevs.

    Är tråkigt att inte Saab är med längre. Nu menar jag inte nischen jättestora limousiner utan mer allmänt. Även om ng 9-5 är en fin bil hade den nog inte blivit en riktig storsäljare. Som kombi kanske?

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Fick höra att volvo bilarna som ska till car of the year uttagningen (vill minnas att det var till denna som är aktuell nu) kördes direkt efter de rullat av tillverkningslinan, till en intern "verkstad" där de delvis demonterades, för att få ett extra ljudisoleringkitt monterat. Växellådorna fick sin mjukvara adapterad. m.m. Så det görs endel fine tuning innan. Trist att det skall behöva "fuskas". Men volvo är ju som vi vet inte ensamma om sådant. Det är ju bransch standard.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Fick höra att volvo bilarna som ska till car of the year uttagningen (vill minnas att det var till denna som är aktuell nu) kördes direkt efter de rullat av tillverkningslinan, till en intern "verkstad" där de delvis demonterades, för att få ett extra ljudisoleringkitt monterat. Växellådorna fick sin mjukvara adapterad. m.m. Så det görs endel fine tuning innan. Trist att det skall behöva "fuskas". Men volvo är ju som vi vet inte ensamma om sådant. Det är ju bransch standard.
    Det har jag personligen svårt att tro, men har inte hört något om det,

    Men läste idag att S90n kan bli den säkraste bilen i sin klass, XC90 blev ju utsedd till "världens säkraste bil"

  16. #36
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Det har jag personligen svårt att tro, men har inte hört något om det.
    Jag har säker källa på det. Detta är inte först gången jag hört om detta. Samma när nya XC90 lanserades. Mycket fix & trix innan pressvisningar med specialoptimeringar m.m.
    Volvo är dock med största sannolikhet inte ensamma om att göra så.

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Läste nånstans att när saab 9000 lanserades så bytte man växellåda efter journalisterna provkört inför nästa dags körning... Det är nog inte ovanligt att demobilarna är maxade, och att modellerna som kommer efter har mindre ljudisolering etc. Man kostnadsrationaliserar ju alltid, även om det vore väl magstarkt att göra det veckan efter lansering i produktion...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag föredrar oftast sedan-modellerna, så också för 90-serien (även den gamla från 97-98 också för den delen). Tycker bakdelen är riktigt snygg och egen på S90 med de "inramande" lysena. Från sidan är den också riktigt snygg med den långa motorhuven. Men fronten kan jag inte förlika mig med riktigt - gillar inte den konkava grillen. På insidan ser den välgjord ut, men lite tråkig. Kan inte fatta att de fortfarande envisas med att ha knapparna vänster om ratten i samma beigefärg som övrig panel - ser så plastigt och leksaksaktigt ut. Sedan är det två saker jag håller med Robert Collin om. Det ena är att dubbdäck är överlägset friktionsdäck, det andra att Volvos idé om att rensa bort alla knappar och vred till förmån för en (ful dessutom, när den står på höjden) surfplatta att sköta alla funktioner med. Hur smidigt är det med tumvantarna på? Kanske uppskattas i Kina, men troligen inte optimalt för europamarknaden.

    Är lite skeptisk till Volvos hållbarhet i diverse detaljer i framförallt chassit. Annars skulle jag kunna vara intresserad av en S90 just för säkerhetens skull...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    det andra att Volvos idé om att rensa bort alla knappar och vred till förmån för en (ful dessutom, när den står på höjden) surfplatta att sköta alla funktioner med. Hur smidigt är det med tumvantarna på? Kanske uppskattas i Kina, men troligen inte optimalt för europamarknaden.
    "Men Volvo har inte valt någon av de etablerade skärmtyperna i XC90, utan en tredje skärmtyp med ett infrarött ljuslager som ligger ovanpå skärmen och som skickas ut från skärmkanterna. Det ska göra att skärmen reflekterar mindre solljus (den blir mattare) och att den ska kunna skötas med vantar på."
    Fredrik J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •