Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-5 svårstartad när den stått still

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    16

    9-5 svårstartad när den stått still

    Jag har haft ett problem i minst ett år nu som jag måste få löst snart.

    Det började med att jag bytte tändstift som en del av en service. Då jag är oerfarenhet av att fixa saker med bilar så köpte jag några billiga tändstift på biltema.
    Bilen började då gå ryckigt och jävligt och började sedan få problem att ens starta. Tog ett antal försök innan den startade.

    Fick då höra att Saabar är känsliga och man ska endast köpa fina märkesgrejer som är rekommenderade för Saab. Så jag köpte nya stift, märke Bosch som var rekommenderat och satte i.
    Bilen startade då perfekt och gick inte ryckigt och har inte gått ryckigt sedan dess heller.

    Men problemet med att den inte startar på första försöket kom tillbaka bara efter någon dag efter senaste bytet och har varit så sedan dess. Det har inte varit något jätteproblem till att börja med då det bara krävdes två-tre försökt så startade den och gick hur bra som helst.

    Nu däremot har det blivit mycket värre. Vissa dagar (om jag har tur) så startar den direkt på första försöket. Vanliga dagar krävs 3-4 startförsök där jag försöker starta, men den bara står och tuggar så jag stänger av och försöker igen tills den tänder. Kan också hända att den tänder och är på väg att starta, men dör innan den hunnit komma upp i rätt varvtal, så då är det bara att försöka igen så brukar den till slut starta och komma igång.

    Värt att nämna är att när den väl startat och jag har kört med en i 5min eller mer så spelar det ingen roll om jag stänger av motorn, den kommer då starta utan problem i 100% av fallen. Jag kan även låta bilen stå i flera timmar efter att jag har kört den och den kommer ändå starta i 100% av fallen utan problem, men har den stått många timmar, t.ex. över natten, då är problemet tillbaka igen. Så vad skillnaden är mellan att den står 4 timmar eller 12 timmar vet jag inte. Spelar heller ingen roll om det är 30 grader och sommar eller vinter och kallat.

    Det som gör att jag nu måste göra något åt saken är att senaste tiden har den inte startat alls ibland. Jag kan göra 30 startförsök och den har inte gått igång ändå. Testar jag sedan dagen efter kanske den startar på 3 försök igen, men att inte komma iväg med bilen när man behöver är illa. När jag nu haft sådana dagar då den inte startar ens på 30 försök så är det som tidigare att första försöket hör man inte alls något försök till tändning, den bara snurrar runt. Andra försöket kanske man hör att den tänder till, men dör direkt och sedan kan man fortsätta så där, där de flesta flesta försöken så hör man att den tänder men dör och några få fall så tänder den inte alls.

    Så nu till den stora frågan, vad är det som är fel med bilfanskapet?

    Saab 9-5 2002 2.3 Turbo.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Bosch??? Du ska ha NGK stift, ingenting annat. Bcpr 6:or för orginal och oftast rekommenderas 7:or när de är lite påställda. Jag hade börjat där alla gånger.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jag skulle också börja med att byta till NGK. Förhoppningsvis har tändkassetten inte tagit skada. Får du Check Engine och några felkoder?
    /Johan

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Skulle vara intressant att veta vem som rekommenderat Bosch? Ingen saabmek iaf...

    Anledningen att saabar är ytterst känsliga på tändstiften är att bilens styrsystem använder tändstiften som sensorer för hur förbränningen gick och har man andra tändstift än de bilen är gjord för får den felaktiga mätvärden.

    Så det handlar om att välja rätt tändstift (inte om prisklass/kvalité), vilket i ditt fall är NGK BCPR6ES-11 och inget annat - antaget att din bil är en otrimmad lättryckare på 185hk.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    16
    Jasså, bosch var rekommende när jag kollade på typ mekonomen eller liknande när man söker på Reg-nummer.
    Så jag bör byta stiften alltså till NGK?

    Men låt säga att jag nu gör det och skiten funkar ungefär lika dåligt ändå. Vad kan det då vara? Säg inte tändkassetten för det är väl rätt dyrt?

    jellybear, den är etanolchippad (men jag kör på 95), men annars är det originalturbo och 185hk även om chippet säkert ger en aning mer.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Alltid NGK
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, att det skall vara så svårt att montera rätt stift, det står ju i instruktionsboken vilka stift som skall användas.
    Endast NGK BCPR 6ES II eller 7ESII. (kostar c:a 220kr för alla 4).
    Har du tur är din TK fortfarande hel annars blir det c:a 2880 i extra kostnad.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Etanolchippad? Då är det BCPR7ES-11 du ska ha:
    https://www.maptunparts.se/servicepr...s-11-saab.html

    Byta stift är prio ett, dels för de är "huvudmisstänkta", men även om det är något annat fel bakom blir det omöjligt att felsöka vidare utan att ha uteslutit stiften först.

    Vad det kan vara sedan är en uppsjö med saker, det tar vi när du bytt stift (om det behövs)... ;-) Men för att svara på din fråga så kostar en ny tändkassett knappa 3000.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-11-19 klockan 22:13. Anledning: Stavfelsfix

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Bejje Visa inlägg
    Jasså, bosch var rekommende när jag kollade på typ mekonomen eller liknande när man söker på Reg-nummer.
    Söker jag på en 2.3t -02 på mekonomen.se är det NGK BCPR6ES-11 som står högst upp i tändstiftslistan, vilket stämmer för en orginal/omtrimmad/ej etanolchippad bil.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Men går man in så berättar de Hur mycket bättre BOSCH är, speciellt platinastiften
    och det säger de till alla, har hört det mer än en gång när man stått i kön.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men går man in så berättar de Hur mycket bättre BOSCH är, speciellt platinastiften
    och det säger de till alla, har hört det mer än en gång när man stått i kön.
    Just ja, nu när du säger det så var det så det gick till. Mindes inte exakt, men jag var in på mekonomen ja och berättade att jag hade köpt biltema stigt som var värdelösa och de sa att oja, Saab är känsliga så då måste du köpa bosch, och mycket riktigt rekommenderade de extra dyra sådana, men jag köpte standard bosch som man skulle ha enligt Mekonomen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Etanolchippad? Då är det BCPR7ES-11 du ska ha:
    https://www.maptunparts.se/servicepr...s-11-saab.html

    Byta stift är prio ett, dels för de är "huvudmisstänkta", men även om det är något annat fel bakom blir det omöjligt att felsöka vidare utan att ha uteslutit stiften först.

    Vad det kan vara sedan är en uppsjö med saker, det tar vi när du bytt stift (om det behövs)... ;-) Men för att svara på din fråga så kostar en ny tändkassett knappa 3000.
    OK, jag har fått lite olika svar här, men kan alla vara med på att det är dessa stift jag ska ha då? BCPR7ES-11 ?

    Saken är den att om det inte hjälper och ni föreslår byte av tändkasett för 3000kr, visst kan jag betala det, men bara om jag kan vara nära 100% säker på att det hjälper. Det är det här som är det tråkiga med många bilfel att många har teorier om vad det kan vara, men sen kan det så klart visa sig vara fel och det gör kanske inte så mycket om det handlar om tändstift för några hundralappar, men köper jag en sak för 3000kr och sen avhjälpte inte det problemet så har jag sen knappt råd att testa något annat och då börjar det nästan bli värt att lämna bilen till en verkstad istället.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Bejje Visa inlägg
    Saken är den att om det inte hjälper och ni föreslår byte av tändkasett för 3000kr, visst kan jag betala det, men bara om jag kan vara nära 100% säker på att det hjälper. Det är det här som är det tråkiga med många bilfel att många har teorier om vad det kan vara, men sen kan det så klart visa sig vara fel och det gör kanske inte så mycket om det handlar om tändstift för några hundralappar, men köper jag en sak för 3000kr och sen avhjälpte inte det problemet så har jag sen knappt råd att testa något annat och då börjar det nästan bli värt att lämna bilen till en verkstad istället.
    Visst är det så - du kommer aldrig få några garantier på ett internetforum. Att köpa nya stift för 200 är värt ett försök eftersom en verkstad fakturerar mer än så för att ens köra in bilen i verkstaden.

    Men att ta hjälp av ett internetforum för felsökning ställer stora krav på dig själv på att dels beskriva alla symptom korrekt och även kunna sålla bland svaren. Se feedbacken här mer som idéer på vad som kan vara fel för att hjälpa dig vidare i din (inte vår) felsökning. Känner du inte att du klarar av att sålla bland svaren och felsöka själv utifrån de uppslag du får är det nog verkstad som gäller.

    Du glömde själv att nämna från början att bilen var etanolkonverterad, det kan ju finnas annat som du inte nämnt - kanske för att du inte ens inser att det bör nämnas? T.ex. kanske din bil har något svagt missljud du inte nämnt för att du själv inte inser att det är ett missljud?

    Tändstiften är den mest sannolika felorsaken bedömer de som svarat baserat på den begränsade fakta du gett oss kombinerat med kunskapen och erfarenheten just vi har om vad som är vanliga fel på dessa bilar. Det är inte likvärdigt med att ha bilen framför sig för felsökning, det finns tusen olika saker till att en bil inte startar, allt från att du inte har soppa i tanken till att en kolv spruckit (=skitdyrt).

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2015-11-20 klockan 07:17.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Och för att lägga till en ytterligare felorsak.... Har du bytt soppafilter nyligen? Är bilen etanolkonverterad och körd på etanol så är ett friskt soppafilter att föredra då etanol rensar tanken på skit som sätter igen filtret. Ibland får man då såna fel som du upplever.

    Men som alla andra säger, Byt till rätt stift BCPR7es-11. Oroa dig inte för tändkasseten ännu,skulle felet kvarstå efter dom två saker som är billiga att åtgärda (Stift och soppafilter) så kanske du kan låna en kassett av nån?

    /M
    Akta skinnet!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Att skriva i profilen var man bor är inte helt fel,då kanske någon i närheten kan vara till hjälp.Det finns otroligt mycket SAAB-kunnade i detta land.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Om det inte löser sig med nya tändstift så kan du försöka låna en tändkassett som du verkligen vet att den fungerar och se om felet kvarstår.
    Hur är det med felkoder?
    Är den etanolkonverterad så kan även bränslepumpen börja ge sig, även om det inte verkar vara de typiska felsymptomen för den.
    /Johan

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Om du nu byter till rätt tändstift, och du märker att det fortfarande inte fungerar...så borde du kolla upp om det inte är backventilen vid bränslepumpen som spökar.
    Håller den inte tätt så försvinner ju bränsletrycket efter ett tag, vilket kan orsaka de problem du beskriver.
    Saab 9-5 2.3t Biopower -07

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Och då ska den vara lätt startad om man bara stänger av den och startar den direkt.

Liknande ämnen

  1. En 99 som stått i 20 år
    Av Wanker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 17:10
  2. 9-3 SS 2,0T -04 går ojämnt efter att ha stått ute 3v
    Av Bedlam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 14:56
  3. 900 cab -95 stått sedan 2010?
    Av marasp i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:19
  4. Vad bör man göra när bilen har stått länge NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •