Nu var det dags att ha diverse saabar igen efter några år med lite olika bilar.
Kan börja med att visa några få bilder på min 9000 Aero som jag "räddade" tidigare detta år och numer agerar bruksbil.
Det är en bil som köptes av en bekant som renoverade motorn osv för fem år sedan och sen fick han diverse problem så han inte lyckades besikta så bilen vart ståendes tills i år när lyckades köpa loss den från honom.
Så här såg det ut när jag först var ut och tittade på stackaren.
Efter drösvis med timmar och skruvande på över halva bilen så vart det ordning på den och den vart besiktad.
Den har diverse smått och gott och är i allmänt bra skick för en gammal 9000 från 1993, mer info kan postas om någon är nyfiken.
Men nu över till skithögen till 900 som jag av någon underlig anledning drog på mig, kan inte förstå vad det är för fel i huvudet på mig som ens övervägde att ge mig på denna skithög.
Jag visste att denna hade stått i bra många år avställd så en vacker dag så åkte jag ut och frågade personen som ägde bilen om det var något som han tänkte göra något med och han replikerade snabbt med att det bara var skrot, allmänt rostig och jävlig men jag kände ändock för att titta på den.
Efter en snabb inspektion så konstaterade jag att det satt en 4-växlad låda med kokillgjutet hus på den så redan där var det bara inse att jag behövde ha bilen oavsett hur jävlig den var så då var det bara prata lite med ägaren som vart väldans glad över att någon var dum nog att vilja ha den så han skänkte glatt bort skithögen (vilket jag förstår).
Första tanken var att fuska ihop den och åka med den på vintern så min 9000 slipper äta salt och bara kan stå avställd i lugn och ro.
Så det var bara att lasta in ett batteri, lite bränsle och diverse verktyg i bilen och åka dit dagen efter för att försöka få liv i den vilket visade sig vara lite bekymmersamt men inte allt för svårt då den har förgasare och brytarspetsar
Efter lite trilskande så snurrade den igång för första gången sedan 2010.
Sen var det bara att ta hem den och börja fundera lite lätt, bonus på min skitfula 99 T16 som jag kastade ihop på någon eftermiddag för en drös med år sedan.
In i garaget med den och börja reka upp bromsarna lite vilket överaskande nog gick väldigt lätt.
Sen så började vi montera en billyft mitt i allt vilket är trevligt.
Ja sen var det dags för det som inte är allt för roligt, att kika hur rostig skiten egentligen är, vi börjar i bakluckan mot vänster hjulhus vilket inte direkt såg perfekt ut.
Lite svetsande och hamrande senare så började det bli något.
Ett till hål i golvet i bakluckan hittades (av någon anledning tiltar uppladdningen bilden så det får ni leva med).
Det svetsades igen lite snabbt.
Sen var det dags att rikta sig mot misären vänster fram, redan här kan man se ett hål rakt in i bilen och en rostig länkarmsinfästning.
Ja man kan minst sagt säga att man började fundera varför i helvetet man ens överväger att göra något åt en bil som är så här dålig (antar att gratis är gott och att envisheten är hög).
En hel del kapande senare så såg det ut så här, den skarpsynte kan se att det inte finns en botten eller något kvar.
Nej nu jävlar ska skiten aldrig mer rosta ut så nu blir det 3mm stål i allt jag svetsar dit, kunde dock bara bränna dit en botten idag eftersom jag inte hade fjäderspännarna hemma.
Jahapp då var det väl lika bra att fixa hjulhuset fram lite snabbt före man åkte hem, även här var det ett lite titthål.
Lite svetsande senare så var golvhörnet ihop.
Ytterligare lite svetsande senare så vart hjulhuset helt igen också.
Det där är allt som har hunnit med än så länge.
Om det finns något intresse för ett sånt här skitprojekt så kan jag fortsätta att ladda upp lite bilder på min misär framöver (kanske finns någon som tycker om att se en idiot laga rost), högst troligt så kommer det arbetas friskt på denna för att få ihop den till vintern.
Vad är då min plan med allt detta? Ärligt talat så har jag inte riktigt någon aning, risken finns att den kanske lackas före vintern och att en T16 med Trionic 5 hittar ner i den men man ska inte vara så säker på det, man vet aldrig hur det blir med lusten efter att man har gjort klart allt annat på denna.
Man vet aldrig heller, kanske kan hända att jag fortsätter att bygger vidare på denna om lusten faller på.
Jag har ett T5 sprut liggandes som jag klippte ur en 9000 som jag hade som reservdelsbil åt min Aero.
Sen har jag även T16 motorn som sitter i 99 som är allmänt kass (karossen alltså).
Som sagt, tiden får utvisa vad som kommer hända med denna.
MVH// Mokko