Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Polera strålkastare eller köpa nya/bättre beg? 9-3SS

  1. #1
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Polera strålkastare eller köpa nya/bättre beg? 9-3SS

    Syns kanske inte så bra på bilden, men bägge strålkastarna på bilen är tråkiga.
    Kan man göra något åt det?

    DSC_0469.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    är det inte för jäkligt och nya strålkastare är snuskigt dyra så är det inga problem. Att polera plast kräver lite vana så det är väl investerade pengar att lämna in bilen till en rekondfirma och få dem polerade professionellt.

  3. #3
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Ok, hörde med lokala Ditec och de vill ha 595 per strålkastare, kanske blir det så slipper man fördärva det ännu mer.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Det där ser inte alls farligt ut, inte av den bilden att bedöma iaf! Går kanske att fixa till enbart genom polering! Annars är nästa steg att våtslipa dem, och hjälper inte det så få först på med grövre torrslip. Låter besvärligt, och visst, det underlättar med rätt prylar, men jag gjorde detta tidigare i år på min fars V70, där plastglasen var MYCKET värre än dina. Jag hade aldrig gort något sådant innan. Se min post av detta på Bilvårdsforum: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?p=141886#p141886

    Vet man inte alls vad man gör är det såklart bättre att lämna in det, men det är kul att fixa sådant själv tycker jag! (sen en bonus att det är billigare dessutom) Finns billiga kit att köpa lite överallt där det ingår några papper våtslip, ett medel att polera med och en försegling, allt som man gör förhand och kostar ca 3-400 kr har jag för mig. Jag hade absolut inte köpt nya strålkastare. Lycka till med vad du än väljer!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491
    Kräver de mer underhåll än nya när man väl har börjat slipa och polera?
    Utan Saab

  6. #6
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Det där ser inte alls farligt ut, inte av den bilden att bedöma iaf! Går kanske att fixa till enbart genom polering! Annars är nästa steg att våtslipa dem, och hjälper inte det så få först på med grövre torrslip. Låter besvärligt, och visst, det underlättar med rätt prylar, men jag gjorde detta tidigare i år på min fars V70, där plastglasen var MYCKET värre än dina. Jag hade aldrig gort något sådant innan. Se min post av detta på Bilvårdsforum: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?p=141886#p141886

    Vet man inte alls vad man gör är det såklart bättre att lämna in det, men det är kul att fixa sådant själv tycker jag! (sen en bonus att det är billigare dessutom) Finns billiga kit att köpa lite överallt där det ingår några papper våtslip, ett medel att polera med och en försegling, allt som man gör förhand och kostar ca 3-400 kr har jag för mig. Jag hade absolut inte köpt nya strålkastare. Lycka till med vad du än väljer!
    Tillräckligt dåliga för att besiktningsgubben tittar snett på mig.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Har dock inte gjort de själv men tror inte att de är svårt ☺

    http://shop.bollnasbilvard.se/m/bilv...taurerings-kit

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Det finns flera trådar här på forumet på temat (sök!), vissa har provar kit, andra har haft egna lösningar - men allt är ju slipning i någon form och de flesta verkar nöjda med sitt resultat. Man kan börja på våtslippapper korn 600 och sedan gå uppåt i slippappersregistret för att sedan komma till polering med olika grova medel. Är det inte allt för djupa skador kan man skippa några eller flera steg av våtslipningen.

    Med halvskadade strålkastare - dock utan besiktningsnedslag körde jag våtslip 1200 - abralon 2000 - abralon 4000 - polering. Med kalasfint resultat. Jag ångrade dock att jag inte lackade på med lite klarlack som vissa har gjort, för nu ca 4 år senare börjar strålkastarna bli påtagligt mattare igen. Abralon är en speciell plastslipningsrondell du kör på polermaskinen med lågt varvtal.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Kräver de mer underhåll än nya när man väl har börjat slipa och polera?
    Var bara några månader sedan jag fixade dem, så än så länge ser de bra ut. Men jag gissar att man kommer få behöva polera någon gång då och då. Personligen lägger jag på ett lager Ultima Paint Guard Plus ibland, säg var 3-4:e tvätt eller så - tar 10 sek per lampa och ger en skyddande hinna. Man slipar ju bort originalskyddet och får fram ny plast, så tror man får hålla efter dem bättre som sagt - men någon som kört så under längre tid än mig (eller min far) får svara bättre på det.

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke Visa inlägg
    Tillräckligt dåliga för att besiktningsgubben tittar snett på mig.
    Aha, synd. Ser inte så illa ut på bilden du laddade upp, men svårt att se av en bild kanske. Känner du dig osäker så lämna in den, 1200 kr för seriös polerhjälp är billigare än 8800 kr+ för nya strålkastare om du har xenon vilket det ser ut som: http://webshop.saabparts.com/9-3-200...arhus-xenon388
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Har gjort det på flera bilar och inte lagt på klarlack på någon av dom och man kanske får polera om dom litegranna var 3-4:e år.

    Men det blir otrolig skillnad på ljuset.

    Nu för tiden kör jag med detta kit.
    http://shop.bollnasbilvard.se/bilvar...ght-repair-kit

    Skulle jag göra det åt någon annan så skulle jag kanske ta 6-700kr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Men vadå?
    Köp inget dyrt "BättrapåLjusKkit".
    Sunt förnuft. Alltså först abralon, sedan något finare medel, polish och kanske en slutfinishprodukt.
    Thats It!
    Själv gör jag det ca varannat år och resultatet av 1 timmes jobb med bägge ljusen, får mig att känna mig riktigt stolt och "upplyst".

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 SC -07. Polera strålkastare
    Av alexas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-13, 10:06
  2. 9-5 2003, kan man polera matta strålkastare?
    Av lassemia i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 20:22
  3. Strålkastare, lacka reflektorerna eller köpa nya?
    Av Celronn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •