Ni har trissat upp mina förväntningar ordentligt
Ni har trissat upp mina förväntningar ordentligt
Batterispänning + crankvoltage från Canbussen
Tack vare info. ifrån Trionictuning.
TabletVoltage.jpg
case 0x3B0: //-------------------- Headlight 1/ xenon level (121 ParkLight 0 pos 122 posVänst/Höger)
LightIgnition = rxBuf[3]; // The ?? byte is 32 eller 0 when ignition signal is off and 112 crank 56 when the signal is on.
battVolt = rxBuf[1] ;
battVoltCrank = rxBuf[2] ;
Rx=battVolt; Convert(); battA=RxA; battB=RxB; battC=RxC; // konverterar för att visa på SID (*10)
break;
MAXI säkringarna behöver sitt underhåll också.
Med tips ifrån flera inlägg här på forumet så gav jag mig på mina MAXI säkringar vid batteriet.
Och det behövdes Kopplade bort batteriet och rengjorde med glasfiber penna
men det får med fint sandpapper också.
Tog också och sprejade hållaren med breakcleaner (i brist på elrengöring) och blåste rent med tryckluft.
MAXI säkring.JPG
Den känns vår pigg nu men det kan ju vara subjektivt
Tänkte läsa av lite AC värden i från Canbusen ,
530h Byte 3 AC-trycket som verkar vara på högtrycksidan.
jämförde med vad Tech2an visade för tryck och delade värdet med 4 för att få ett värde i bar.
5-12 bar har den visat under sommaren.
Byte 1 verkar vara 15 när kompressorn är aktiverad
visar då en snöflinga i Virtuino. 14 när den inte "kyler".
Byte 3 280h verkar vara status för om AC-off knappen är aktiv.
Den adderar värdet med 4 när "AC-off" är off
Inget jag gör något aktivt med. Det börjar bli en hel del värden....
- - - Uppdaterad - - -
Sen var det den gamla gummiklumpen till takantenn som rök. Tänkte köpa en hajfena från
Biltema men den var stor som en takbox.
https://www.biltema.se/bil---mc/bils...ena-2000033702
Så det blev en billig antenn utan antenn sprö som
ersattes av en svartmålad skruv och packning från en takplåtsskruv
https://www.biltema.se/bil---mc/bils...enn-2000033699
Fick såga av en styrpinne på antennen så
slapp man borra hål i taket.
Sen gäller det att ha långa armar för jobbet
Tips ifrån Herman (vår hemliga medlem)
"Jag har också bytt ut hajfenan mot denna
https://www.amazon.se/gp/product/B07...?ie=UTF8&psc=1
Fungerar med bra mottagning på vanliga radion och så ser den bättre ut än en defekt hajfena
Detta på en OG9-3 men jag köpte fler som kommer att byta på OG9-5 också"
Senast redigerat av Timpa den 2023-08-20 klockan 09:11.
Bältet på förarsidan hade börjat bli fransigt, inget besiktningen sagt något om men det är ju inte snyggt.
Började med att köra med en nopprare en sån för kläder. Sen när den blivit små luddig körde jag med en gammal lödkolv för att smälte kanten och förhoppningsvis få en slitstark kant.
Man smälter ju änden på nylon rep för att den inte ska luckra upp sig. Det är teorin får se om det stämmer.
Ingen bild från början och svårt och se den färdiga kanten....(högrabildens(2) nedre del är klar.)
BälteFransigt.jpg Bälte Fransigt-Klart.jpg
Har ju kört lite med mina gamla DI-kassetter som har haft P13xx felkoder.
Med IQ22 stiften har det dröjt ett par veckor innan den gett P1312 kod så
Nästa steg är att prova "Arthursson cooling system"
Borrhål runtom så att värmen kan smita ut. Får se hur länge det dröjer.
Men det är som Långmilaren säger det beror på väder och vind
DI-kassett Modif.jpg
Kylning tror jag blir väldigt marginellt. Det jag gissar på händer är att den stora elyten man ser i ingjutningen förbrukas, och när ESR blivit för högt blir det felkoder. Så eftersom IQ-stiften drar mindre ström så är det naturligt att de kan fungera med en kondesator med högre ESR än när man har BCPR6ES-11.
Det experiment man skulle kunna tänka sig är att gräva ut just den exsterande elyt och ersätta den med en ny elyt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Man bygger ju bromskylning med slang från fronten, borde la gå att göra liknande till TK? behöver ju inte vara nån gigantisk diameter.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har nog sett bilder på det.
Men jag hoppas att venturieffekten ovan för TKn gör sitt
Fick denna del som avsluts present från gamla jobbet och vad gör man med den då ?
Det fick bli ett krypin för robotgräsklipparen.
20230506_151312.jpg
Sen kanske man inte skulle placerat den under ett träd där fåglarna verkar trivas.
20230905_125703.jpg 20230905_125718.jpg
Har fått lite flimmer på höger xenon lampa nu när garantin har tagit slut
Så tänkte prova att byta hel och halvljus relät men dom där låsspärrarna i plast
vågade jag inte vålda med för att pilla bort reläna. Är det någon som har en mild metod ?
Lånad bild:
ede990d6eed47fe10014536dc54bf8b9.jpg
Det blev en rengöring av halvljus säkringarna 11 och 13 (samma som jag gjorde på MAXi säkringarn)
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1567811
Och det verkar fungera så nu är det bara att hålla tummarna.....
Dom är bara att dra rakt upp.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Med våld då....jag är allergisk mot gamla torra plastprylar.
Jag brukar trycka dem åt sidan när jag drar ut reläet lite snett åt andra hållet, har fungerat hittills.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tror inte det kommer att hjälpa att byta relääer.
Antingen har du spänningsfall nånstans, eller så är det ballasten.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ligger lågt med relä switchningen.
Verkar som säkringsgnusset hjälpt.
Ska nog gnussa på övriga säkringar också efter 17 år