Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Nu har 9-5:an slocknat igen - kan en bil vara besatt?

  1. #1

    Nu har 9-5:an slocknat igen - kan en bil vara besatt?

    Helt otroligt, men nu har bilen gått sönder igen. Den bara stannade under färd och vägrar starta. Startade denna tråd förra gången:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...%A4grar-starta



    Tjejen använder den för jobbpendling cirka 3 mil om dagen. Den smått fantastiska var att bilen stannade på EXAKT SAMMA ställe som förra gången den stannade. På exakt samma ställe så när som på en meter när. Är inte det spooky så säg? Blev ånyo bogsering hem...
    (Bilen från 2000 hade gått oförskämt lite när jag köpte den. Bara drygt 8 tusen bil. Ägaren hade dött och det var ett lätt lager mossa över bilen..., turbon var paj vid köp.)
    Nu har bilen rullat ungefär 11.500 mil.

    Förra gången bilen stannade så bytte jag vevaxelgivare och då hoppade bilen igång efter en stunds nötande på startmotorn. Varvräknaren var stendöd innan bytet.
    Det lite märkliga är nu att symtomen är väldigt likartade. Då som nu tänder bilen till varje gång man vrider på nyckeln. När jag kör på startmotorn rör sig inte varvräknaren omedelbart men efter någon/några sekunder när bilen startar hoppar varvräknaren upp, men sekunden senare stannar bilen igen. Samma sak återupprepas när jag försöker starta.

    Bränslepumpen surrar till när jag slår på tändningen. Kan det vara vevaxelgivaren igen? Eller ska varvräknaren alltid vara stendöd när vevaxelgivaren inte fungerar? Kan det vara så illa att jag fått tag i ett måndagsexemplar? Köpte på SAAB så det är en Bosch-givare. Märkte dock att det stod made in Romania på den nya. På den gamla stod det made in Germany...

    Har bara kikat lite så att inget lossnat. Men kontakten sitter där den ska och vevaxelgivaren sitter fast där den ska.
    Senast redigerat av Anders_SAAB den 2015-11-03 klockan 21:05.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    489
    Jag tror att varvräknaren ska komma igång efter en stund men inte omedelbart, så det låter rätt i mina öron. Du kan ju prova att starta med lite startgas och om det inte fungerar låna en tändkasett av någon i grannskapet.
    Utan Saab

  3. #3
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Kolla om den går på startgas

  4. #4
    Extra tändkasett har jag liggande och kan förstås byta och testa, men bilen tänder ju.... -Kan det ändå vara tändkasett? Startgas skulle väl kunna utesluta bränsleproblem, men var sjutton sprutar man in den lämpligast? Tror inte jag labbat med startgas på närmare 20 år...., förr sprutade man ju in den direkt i förgasaren, men på en 9-5:a blir det ju lite lurigare. Sprutar man in den i luftmängdmätaren är det ju rätt mycket rör och intercooler som måste fyllas innan gasen når ned i cylindrarna...?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Jag tror att varvräknaren ska komma igång efter en stund men inte omedelbart, så det låter rätt i mina öron. Du kan ju prova att starta med lite startgas och om det inte fungerar låna en tändkasett av någon i grannskapet.
    Japp, det tar några sekunders nötande på startmotorn innan varvräknaren seglar upp om vevaxelgivaren är hel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Lyser motorlampan, har du de 5 klickandena från limp-home när du slår på tändningen, eller?

    Om du inte har något av detta så låter det som soppapumpen, och då är nästa steg att se om den går på startgas. Ev. provar man först med en annan tändkassett om man har en lätttillgänglig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Japp, det tar några sekunders nötande på startmotorn innan varvräknaren seglar upp om vevaxelgivaren är hel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Lyser motorlampan, har du de 5 klickandena från limp-home när du slår på tändningen, eller?

    Om du inte har något av detta så låter det som soppapumpen, och då är nästa steg att se om den går på startgas. Ev. provar man först med en annan tändkassett om man har en lätttillgänglig.
    Okej, börjar med att prova annan tändkasett, men tror inte riktigt på det, men bara för ett utesluta. Soppapumpen surrar ju till när man slår på tändningen, men tystnar sedan och så ska det väl vara? Känns inte riktigt som soppapumpen heller, men startgas kanske kan utesluta den biten? Blir till att köpa en burk. Men var sjutton är det bäst att spruta in den?

    I insugsröret efter intercoolern? Eller blir bilen helt tokig då?

  7. #7
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Skruva lös röret vid spjällhuset och ös in startas tryck fast röret och prov starta (kan vara enklast om man är två)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    489
    Soppapumpen slutar när den byggt upp trycket, så det stämmer. Men jag hade ändå provat med startgas, den kan ju vara kass fastän den surrar, bränslefiltret kan vara totalt igensatt etc...
    Hur dog bilen? Tvärt eller sämre och sämre?
    Har du soppa i tanken(Pålitlig tankmätare?)?
    Jag spånar på.
    Utan Saab

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    - Soppapumpen surrar ju till när man slår på tändningen, men tystnar sedan och så ska det väl vara?
    Ja, MEN den skal starte igjen når/om veivakselgiver genererer pulser.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Soppapumpen slutar när den byggt upp trycket, så det stämmer. Men jag hade ändå provat med startgas, den kan ju vara kass fastän den surrar, bränslefiltret kan vara totalt igensatt etc...
    Hur dog bilen? Tvärt eller sämre och sämre?
    Har du soppa i tanken(Pålitlig tankmätare?)?
    Jag spånar på.
    Bilen dog tvärt, soppa finns det definitivt. Soppafilter skulle det förstås kunna vara. Får prova att se vad som händer med startgas...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Bilen dog tvärt, soppa finns det definitivt. Soppafilter skulle det förstås kunna vara. Får prova att se vad som händer med startgas...
    CE-lampan, hur är det med den?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Ingen Check Engine lampa lyser...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tycker tändkasetten låter väldigt misstänkt. Bilen kan vara allt från stendöd till små misständningar när den krånglar.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Tycker tändkasetten låter väldigt misstänkt. Bilen kan vara allt från stendöd till små misständningar när den krånglar.
    Tändkassetten är inte utesluten förrän man provat med en känt bra, nej. Har själv blivit förvånad ibland, när jag varit övertygad om att det inte rimligen kunde vara den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Nu har jag varit ute och skruvat.

    När jag kör på startmotorn rör sig inte varvräknaren förens bilen tänder till för första gången kanske efter 2-3 sekunder. Då hoppar den till. Säger det att vevaxelgivaren är okej?

    Har provat med annan tändkassett, men ingen skillnad. Provade även att lossa insugsröret för att spraya in startgas. Noterar då att gasspjället är stängt, det rör sig inte när man trycker ned gaspedalen. Funderade på om det ska vara så, eller om det är något elektroniskt gasspjäll på dessa bilar? Provade att lyfte av insugsröret på annan 9-5:a och det verkar vara samma funktion på den. På den trilskande bilen tryckte jag då ned gasspjället försiktigt med en skruvmejsel så jag fick ned startgasen ordentligt i insugsröret, satte sedan dit insuget (det ovanpå spjällhuset) igen och provade att starta. Precis samma symtom. Händer ingenting första 2-3 sekunderna, sedan tänder bilen till men stannar direkt. Bilen stannade alltså under körning.

    Ett långskott, men skulle man kunna tänka sig ett eller flera defekta tändstift?

    Jag är rådvill...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 302
    Fick du till monteringen av vevaxelgivaren , så att den inte hamnat för långt ut och ligger på gränsen ?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Gaspedalen styrs av Trionic under start, du kan inte dra några säkra slutsatser av hur det rör sig när du tittar på det.

    Alla T7 har elektroniskt gasspjäll (om man inte kör i limp-home, lysande CE och P1230), däremot sitter hela mekanismen med gaspedalsgivare i spjällhuset så man kan förledas tro att det är ett mekaniskt spjäll om man tittar snabbt.

    Jag tycker det låter som att det i stora drag inte finns något bränsletryck, att den tänder till några gånger låter som bränsle med i stort sett inget tryck alls.

    Jag tror du använder för lite startgas för att få någon mätbar effekt, spraya med en medhjälpare hela tiden in vid luftfiltret så bör den kunna gå på tomgång om det är bränslepumpen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Gaspedalen styrs av Trionic under start, du kan inte dra några säkra slutsatser av hur det rör sig när du tittar på det.

    Alla T7 har elektroniskt gasspjäll (om man inte kör i limp-home, lysande CE och P1230), däremot sitter hela mekanismen med gaspedalsgivare i spjällhuset så man kan förledas tro att det är ett mekaniskt spjäll om man tittar snabbt.

    Jag tycker det låter som att det i stora drag inte finns något bränsletryck, att den tänder till några gånger låter som bränsle med i stort sett inget tryck alls.

    Jag tror du använder för lite startgas för att få någon mätbar effekt, spraya med en medhjälpare hela tiden in vid luftfiltret så bör den kunna gå på tomgång om det är bränslepumpen.
    Tack för alla svar. Håller med om att det låter som brist på bränsle, men så blir det väl också när vevaxelgivaren spökar? Nu har jag provat att byta stiften också. Ingen skillnad alls, förutom att den nu inte tänder alls. Då rör sig inte heller varvräknaren när jag nöter en stund på startmotorn.

    Lutar lite åt Timpa2:s teori. Jag tror mig visserligen ha fått dit den schyst, men det är ju förbaskat trångt och man ser ju ingenting utan det mesta går på känn. Imorgon kan jag få hjälp att knuffa in den i garaget och då får jag ta mig en titt om det är så illa att den sitter felmonterad. I annat fall drar jag ingen annan slutsats än att den nya vevaxelgivaren faktiskt har gått sönder. Så himla skumt att bilen stannade på exakt samma körsträcka från start som förra gången den slocknade och då hade ju aldrig vevaxelgivaren varit demonterad...
    Kan något i tändsystemet göra att bilen äter vevaxelgivare?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 475
    Kontaktdon är en vanlig felkälla i all elektronik. Kanske läge att ta en noggrann titt på kontaktdonet till vevaxelgivaren? När jag bytte på min og9-3 fick jag ingen känsla av att det gick att montera den i fel läge men det kanske går. Arbetsställningen är ju riktigt dålig med ryggont flera dagar efteråt.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Gaspedalen styrs av Trionic under start, du kan inte dra några säkra slutsatser av hur det rör sig när du tittar på det.

    Alla T7 har elektroniskt gasspjäll (om man inte kör i limp-home, lysande CE och P1230), däremot sitter hela mekanismen med gaspedalsgivare i spjällhuset så man kan förledas tro att det är ett mekaniskt spjäll om man tittar snabbt.

    Jag tycker det låter som att det i stora drag inte finns något bränsletryck, att den tänder till några gånger låter som bränsle med i stort sett inget tryck alls.

    Jag tror du använder för lite startgas för att få någon mätbar effekt, spraya med en medhjälpare hela tiden in vid luftfiltret så bör den kunna gå på tomgång om det är bränslepumpen.
    Jag skulle själv ALDRIG använda startgas innan LMM.

    Varför får du klura ut själv.

    /Lufto

Liknande ämnen

  1. HJÄÄLP!! Min bil är besatt. (Tändning på vid bromsning)
    Av Tarzan69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 17:08
  2. SID har slocknat 9000-94 lilla färddator!ska vara EDU fixat!
    Av George i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 17:01
  3. Ska vara jobbig med kolvklassningfråga igen...
    Av M.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 11:58
  4. Det kan inte vara sant,..samma fel igen efter nybyt koppling
    Av 9-5aerosedan02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 18:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •