Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpråd ng9-3 -03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Köpråd ng9-3 -03

    Då Min flickvän blev påkörd i lugna 30 så och min OG 9-3 Aero blir inlöst här i veckan så har jag börjat se mig om efter en ny bil..
    Den blev inlöst för 20k (köpte den för 24 för 3 år sedan) Och tänkte bittert att tyvärr blir det här min sista saab..
    Men det kan ju vara kul att prova annat också, har ju trotts allt bara ägt SAAB.

    Men idag så hör min Farfar av sig som berättar att deras granne har fått tjänstebil och ska sälja sin..

    Det är en NG 9-3 03 uttagen november 02.
    Den har i dagens läge rullat 19500 mil.

    Det är 175 hästars varianten med de nedlackade stötfångarna exteriört (Hjälp mig här vad heter det?)
    Solidsvart, inget extra lullull utöver det som fanns ifrån fabrik.
    Fin i lacken enligt mig men behöver en polering för att få den repfri.
    Hittade antydan till rost på 2x ställen Förardörren,precis i skarven på höger framskärm.
    Lyktorna var lite matta men annat kan man inte kräva efter 20k mil.(xenon)

    Interiört så var det ljus tyginredning som såg och kändes fräsch.
    stereon lät som något som motsvarar en "AS2a " på OG 9-3.
    Centrallåset strulade, bakdörrarna ville inte alltid vara med när man låste, provade säkert 10 ggr och fungerade 0 av 0 gånger just då.

    Provkörde och svängde lite skarpt, och tycker att den känns fast och fin för att ha orginaldämpare och fjädrar.
    Åkte på lite fartgupp, inga klonk, ingenting som lät.
    dom 175 hästarna kändes vakna allihopa, dock om det blir köp så väcker jag några fler...

    Dom ville ha 24 för den (Jag prutade ifrån 29)

    Summa sumarum, helhetsintrycket var bra, kändes som natt och dag om man jämför med min OG i buller och komfort.

    Men det som gör mig osäker är att det saknas stämplar efter 12k mil.
    Dvs att 2x ägare har inte dokumenterat vad som har gjorts, killen som äger den nu har åtgärdat fel som blivit allt eftersom det uppkommit och gjort oljebyten 1x per år.

    Jag personligen tycker att det skulle vara kul att få fortsätta köra saab om jag bara behöver betala 4k och dessutom får en NG istället.
    Men är 24k rimligt för en "OK" NG 9-3a i detta skick och utan stämplar?
    Senast redigerat av timpa. den 2015-09-21 klockan 22:23. Anledning: Stavfel
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av timpa. Visa inlägg
    Men är 24k rimligt för en "OK" NG 9-3a i detta skick och utan stämplar?
    Jag tycker det låter helt ok.
    Centrallåset är låskistorna, de har jag bytt på min med, sedan har det fungerat.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171
    är det någon el som ger upp? Dom fungerar nämligen bra mekaniskt. dvs man kan dra upp pluppen.
    Vad kostar en kista?

    Finns det något annat som kan vara bra att tänka på?
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av timpa. Visa inlägg
    är det någon el som ger upp? Dom fungerar nämligen bra mekaniskt. dvs man kan dra upp pluppen.
    Vad kostar en kista?

    Finns det något annat som kan vara bra att tänka på?
    El antagligen. Jag köpte 2 begagnade för 300:- tot.
    Kolla packningen mellan topp och servopump, packning där som kan ge upp. Kolla om det är olja runt där eller servo-olja-behållaren.
    Fjädrar fram original har en vana att gå av ett varv eller så.

    Dessa 3 saker hade jag på min när jag köpte, bytte packning och fjädrar själv till en kostnad av under 1000-lappen.

    Men sedan dessa har jag inte haft några problem alls med den förutom de vanliga slitage-sakerna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171
    Nu när du sägr det så pratade han om locket till servopumpen att det kunde läcka där..blir nog till att försöka pruta lite till..måste ju också göra ett oljebyte och filterbyte. Får se vad han säger

  6. #6
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av timpa. Visa inlägg
    Nu när du sägr det så pratade han om locket till servopumpen att det kunde läcka där..blir nog till att försöka pruta lite till..måste ju också göra ett oljebyte och filterbyte. Får se vad han säger
    Då är det packningen.
    Blir övertryck i servo-systemet och det trycks ut genom locket.

  7. #7
    Undvik första årsmodellerna. Satsa på en 2007 eller nyare. Inbytespriset på den aktuella bilen är ca 10 000 kr. Så jag tycker inte du bör ge mer än 16 - 17 000 kr (ev mer om nyligen skattad och bra däck + vinterhjul).

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171
    Tyvärr så tillåter inte ekonomin mer än 25-30k har en knodd som ploppar ut om någon månad samt en flytt så jag badar tyvärr inte i pengar och måste ha en bil att ta mig runt med.
    Så lite i inlösen? Jag fick 20k för min OG 9-3 Aero på 215000 mil som har rost på båda skärmkanter förardörr och passagerardörr..Inte kexat men lacken har ju släppt. Och 2 riktigt irreterande bulor..
    Hade inte förväntat mig mer än max 10 om jag sålt den.

    Det är antingen en 9-3a eller så får jag sorgligt nog börja åka någon tysk gammal häck vilket jag verkligen inte har lust med nu när jag (Tyvärr) hamnat på saabtankar åter igen
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    ng9-3 är en mycket vettig bil för pengarna. Det var lite mer fel på 03:orna och lite fram på 04:orna, men mest irriterande smågrejor. Gnirk och gnek i inredningen t.ex. Inga direkt stora grejor som leder till ras. Det finns massor av info om sånt i gamla trådar.

    Att generellt undvika allt fram till -07, håller jag inte med om. Köp vilken årggång som helst. Men kan du skrapa ihop pengar till en sen 04:a eller senare så slipper man en del strulgrejor.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Jag köpte själv en 03a till min fru för 18mån sedan
    Bilen är hur bra som helst, knarrar inte i inredningen som min 9-3 2008 gör. Den har idag rullat 19000mil och den är riktigt pigg, snål och tight.
    Att ta upp barnsjukdomar på en bil som är 12år gammal känns totalt meningslöst.
    Dessa fel har ju garanterat lagats och delar har bytts under dessa år.

    Sedan lider NG9-3 av en del skavanker: framfjädrar (gäller ej enbart 2003), kass packning till servopumpen (gäller ej enbart 2003) kassa låskistor (gäller ej enbart 2003) mm


    Har ägt 4st NG9-3 så lite har man lärt sig på vägen.

    Lycka till!!

    /Jonas
    Senast redigerat av gbg den 2015-09-23 klockan 15:19.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171
    Det blev inte den trotts allt..Jag ville inte ge 24 för den och han kunde inte tänka sig att gå lägre heller.
    Men nu sitter jag och sneglar på lite nyare NG 9-3or..Har hittat några som är intressanta.

    Hur är Automatlådorna på NG 9-3? Växlar dom mjukt? Hur många växlar har dom?
    Skiljer det något på lådorna mellan 175, 250 och 280 utförandet?
    Hur mycket tål dom? Tanken är ju att Chippa i framtiden.
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  12. #12
    Min TX växlar finfint! Nordic i den. 6 växlar. Som vanligt med automatlådor så är det viktigt att det inte har slarvats med oljebyten.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Undvik första årsmodellerna. Satsa på en 2007 eller nyare. Inbytespriset på den aktuella bilen är ca 10 000 kr. Så jag tycker inte du bör ge mer än 16 - 17 000 kr (ev mer om nyligen skattad och bra däck + vinterhjul).
    07-11 har också lite kvalitetsproblem. Ta kompprov http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=329066

    Håller med GBG.

    Jag skulle säga att detta är en smaksak idag. Alla ng9-3 är såpass gamla att skicket avgör... Välj en fin av den årgången du gillar bäst.
    Föredrar du knappar framför rattar? Sid2 vid vindrutan eller under hastighetsmätaren? Reflektioner i ögonen från en silverfärgad instrumentsarg, silverplastbollar på alla mätararmar?

  14. #14
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig Visa inlägg
    07-11 har också lite kvalitetsproblem. Ta kompprov http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=329066

    Håller med GBG.

    Jag skulle säga att detta är en smaksak idag. Alla ng9-3 är såpass gamla att skicket avgör... Välj en fin av den årgången du gillar bäst.
    Föredrar du knappar framför rattar? Sid2 vid vindrutan eller under hastighetsmätaren? Reflektioner i ögonen från en silverfärgad instrumentsarg, silverplastbollar på alla mätararmar?
    Eller vill du hellre ha plastfärg som flagnar bort över inredningen, knarr och knek i mittkonsollen och en grön display i synfältet?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Eller vill du hellre ha plastfärg som flagnar bort över inredningen, knarr och knek i mittkonsollen och en grön display i synfältet?
    Varken min 03:a eller GBG's (se ovan) knarrar mer än mina nyare 9-3:or, snarare mindre. Det det är faktiskt gummifärg som flagnar på instrumentsargen. Men som sagt, det är en smaksak och upp till köparen.

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-5
    Av Howser i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •