Insignia OPC 4x4 325 hk? Kanske finns 4x4 i enklare Opelmodeller. Subaru Legacy.
Insignia OPC 4x4 325 hk? Kanske finns 4x4 i enklare Opelmodeller. Subaru Legacy.
Senast redigerat av Timpa den 2016-01-06 klockan 09:04.
Alfa 75 turbo bakhjulsdrift turbo och upprostade
En sån hade en jobbarkompis, köpte den ny. -88 kanske och turbon dog innan 2år gått, sämre än en illa skött GT17
Men vad jag minns gick den bra fast jag körde 900 EMS -83 då så jämförelsen kanske inte var rättvis.
Tyvärr lever han inte längre för han gillade plattan i mattan och hade senare nån Audi med bättre fartresurser än vad väglaget gillade. R.I.P.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Fick turen o testa på Alfa i somras. Jag säger "turen" för jag hade nån idiotisk förutfattad mening som inte alls stämde med verkligheten. Detta var en Alfa 166:a med 3 liters V6:an. Den gick gött! Skitgo komfort och efter SAAB ligger Alfa högt upp på listan över bilar jag mycket väl kan tänka mej o ha. Tvivlar på att det går o få nån direkt bränsleekonomi i en sån motor men det finns ju fler motoralternativ än den. Missminner jag mej inte helt så hade de krämat ur 170nånting hästar ur en 1.3a.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Om man nu tänker sig att köpa begagnat (jag tillhör inte de som tycker att det är kul att elda upp pengar mellan bilhallen och hemmet) så finns ju ett stort problem på begagnatmarknaden: det finns ju nästan bara dieselbilar!!! Jag vill inte ha någon diesel!
Jag misstänker att den här debatten om partiklar kommer ta fart nu när alla andra utsläpp börjar minska på grund av effektivare motorer och man måste få in mer skattemedel när miljöbilarna enligt nuvarande definition ökar. Flera städer i Europa har ju infört dieselförbud vissa dagar och det är något jag tror bara kommer eskalera.
Sverige brukar gilla att ligga i framkant med miljön och det förvånar mig att man gynnar diesel som drivmedel så pass mycket som man gör just nu. Min gissning är att diesel är nästa "grej" man kommer ge sig på, troligen genom någon form av "partikelskatt" som kommer göra diesel lika ogynnsamt som E85 är nu.
Risken är då att man verkligen har köpt på sig "Svarte Petter" om skatten på dieselbilar skulle gå upp avsevärt samtidigt som bränslet hoppar upp 1-2kr. Är man tjänstebilsåkare så spelar det ju ingen roll (förutom om man har något miljökrav på sig) men om man som privatperson tänker sig att behålla bilen några år så finns ju risken om man köper på sig en dyr (men skattemässigt och förbrukningsmässig billig i nuläget) dieselbil att man står där med en i stort sett osäljbar bil om något år som dessutom är på tok för dyr att köra med.
Finns många kandidater men i budgetklassen har jag svårt att glömma kompisens BMW 528 -98. Gick verkligen underbart motor och skön växellåda. Snygg instrumentering. Billiga idag men isf skall man nog leta efter en som skötts riktigt bra. Misstänker att det kan bli en dyr bil om det börjar att krångla
Men som sagt VW Phaeton. Nästan handbyggd. Finns bla med W12 bensin och W10 diesel men även med en mer modest V6. Säkert mkt bil för pengarna. Är väl delvis samma bil som en Bentleymodell?
Senast redigerat av H-M den 2016-01-10 klockan 16:40.
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
Lite intressant att läsa allas anledningar till vilka bilar de vill/inte vill ha!
Står lite inför ett sånt här val snart, dags att sälja min 9-5 Aero kombi från 2005 snart tänkte jag.
Förrutom alla drömbilar man skulle vilja ha så är jag tyvärr inte inne på en ny Saab. Kollat på Passat, A4 och 3-serie.
Om jag skulle byta nu snart så lutar det åt en 2010 Passat R-line kombi, dsg 4wd.
Vill ha en dieselkombi med 4wd, men ingen Volvo
Skulle vilja testa på en 9-3 2.8t xwd eller TurboX med, men lite för dyr i drift så det hade nästan fått bli en "hobbybil" då, men där har jag fortfarande kvar min 9000 Aero.
Sen om jag hade fått tummen ur att sälja av lite av mina gamla projekt så hade det nog blivit en BMW 330xd kombi från -08 eller nyare, tvunget med M-paket. Tycker de är riktigt läckra, dock ganska små. Men vi varken har barn eller planerar några så vår lilla hund på 5kg klarar sig nog i en sådan.
Slösurfar även lite på Audi A4 3.0tdi quattro kombi från -08 och framåt med, likaså här - Måste vara S-line paket. Dock ingen allroad, tycker inte de är alls lika fina.
Två polare har nyligen skaffat A6 3.0tdi quattro s-line kombi från 2014, ena en allroad och där kan jag tänka mig allroad. De är dock långt ifrån min prisklass, de gav en bra bit över 400k för sina.
Volvo som sagt har jag aldrig gillat och ändå står jag som ägare på en S70 -97. Sambons bil, och jag vill bli av med den och jag tror jag lyckats ändra på henne då hon tidigare ville köpa en nyare V70 för de är ju ändå prisvärda säger hon...
Dock tycker jag XC60 och V60 blivit stiligare än tidigare modeller men V70 är fortfarande för jäkla tråkig och vanlig.
För bara några år sedan så stod det sju stycken silvriga V70 kombis på parkeringen där jag arbetar, då är vi totalt 17st på jobbet...
/Markus
Senast redigerat av Nordenstrom den 2016-01-13 klockan 18:34.
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing
Jaguar har alltid känts som nummer två och skulle inte vara fel. Men om jag inte kan köra SAAB till vardags längre ska jag försöka enbart se till prisvärt och praktiskt och låta det avgöra. Vara helt öppen vad märke beträffar. Så får jag trösta mig med en SAAB-cab när det ska fin-åkas.
Mvh
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Eftersom jag inte mekar själv... jag varken kan eller vill... så hade jag helst valt en bil som gått sönder så lite som möjligt och när det väl hänt så hade det varit så billigt som möjligt och som varenda svartverkstad hade kunnat fixa. Har varit bilägare i drygt 45 år men har hitintills enbart fått mina bilar fixade på svartverkstäder. Oftast kompisars kompisar som ägt verkstäderna.
Men till ämnet. Möjligtvis en Volvo men mindre troligt. Kanske en Audi, MB eller BMW. Eventuellt en Ford. Har aldrig ägt en japanare så det vore en utmaning. Däremot definitivt INGEN fransos eller italienare.
Kör bara billiga bilar med max prislapp 40K kronor för att värdeminskningen ska bli så låg som möjligt.
Har även ett par jänkare som rena sommarbilar som Cadillac Eldorado 1958 och Dodge Challanger 1970 men de rullar bara några hundra mil varje sommar och stiger i pris för varje år.
Yamaha TZR 125 2RL -91
SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI
Nu sticker jag ut nosen lite och skriver:
Mazda 6 MPS !
Mazda är ju kända för kvalitet och jag har en 626 2,2 -89, som hittills rullat lite mer än 49' mil i min ägo.
6:an vore rätt storlek för mig och MPS-modellen skulle ge mig möjliget att avreagera mig då och då.
Känner likadant, skulle vägra köpa en diesel. Man får nog av den skiten när man är ute på byggen osv, lastbilen, grävmaskinen, paddan, arbetsbilarna. Diesel över allt. När jag åker ifrån arbetet vill jag ta ledigt ifrån det haha. Men det är bara en del i mina personliga tankar.
Saken är den att jag skulle vägra köpa en ny bil pga värdetappet m.m. Att köpa en några år gammal dieselbil har man väl ofta en rätt hög skatt, samt att jag inte kör speciellt mycket. Aldrig kommit över 2000mil året. Nyare bensinare är nästan sällsynt på blocket och känns lite exklusivt numera. Vill inte att det kommer till en gräns när bensinare mer blir för hobbybilen, för det har ju gått i en rasande takt med dieselbilens uppgång.
Sedan är det en hälsoaspekt, vet inte om det är myt eller så, men i Oslo pratade dom om att förbjuda/göra det svårare att köra dieselbil i, då avgaserna tydligen är rätt skadliga för lungorna iomed partikelfiltren som renar så pass att bara dom finaste partiklarna släpps igenom, alltså inte binder sig till grövre partiklar och på så sätt tränger längre ner i lungan och gör större skada. Låter inte helt ologiskt.
Ser ju bra ut på pappret åtminstone med utsläppsvärdena.
Ang vilken bil jag kan tänka mig.. Har letat i 2-3 månader nu efter en 9-5a 2007-2010, 2,3t eller Aero med automat, som inte har gått allt för långt och som inte är Röd/svart, efter det inköpet så vet jag inte, kanske Opel, känns som närmast till hand för mig.
Tycker det är roligt att så många säger Alfa Romeo. Jag har själv varit inne i de banorna, men skräms väl lite av det dassiga kvalitetsryktet. Annars är BMW en het kandidat. Något jag absolut inte kan tänka mig är något från VAG-familjen. Speciellt inte Audi. Ska man få mig att köpa en Volvo får man nära nog rikta en pistol mot mitt huvud. Håller helt med Bollman som säger att tyska bilar är "själlösa", men jag tycker nog enbart inte att det gäller tyska bilar. Asiatiska bilar ska vi bara inte tala om. Precis som Bollman anser jag även att dieselbilar går bort. Ärligt talat förstår jag inte dem som kanske slantar av 600-800 tkr på en ny Q7, X5 eller XC90 och förser den med dieselmotor. Hallå!!! Har man råd att köpa en bil i den klassen har man rimligen råd att tanka den, även om den har skön bensin V8. Vem f_n vill åka runt i en bil ska göra anspråk på att vara lyxig och lyssna på det diselknattret och få hela lastbilskaraktären med allt vad det innebär? Jag förstår det bara inte.
Har köpt mig en sommarbil. En Ford Mustang GT och den bilen tycker jag ändå har viss attityd, sen att det inte är världens bästa bil rent tekniskt kan jag leva med...., den låter skönt i alla fall!
2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
Ford Mustang GT årsmodell 2006
Skulle jag välja en bil förutom Saab skulle de bli en BMW E30 M3.
Absolut inte den snabbaste bil men sjukt varvvillig och rapp bil.
Sen har den en stygg väghållning, som ett jäkla strykjärn. 70 knyck genom en normal stor rondell, dock inte på första försöket...
Sedan är de ju förbannat fina, speciellt med en högblank svart med sin el-taklucka uppfälld och en dödlig front
Men prislappen är däremot den tråkiga biten..
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
Jag hade nog kört en nyare X5 diesel.
Perfekt allroundbil för mig.
Kan dra min husvagn 2.2ton, samt behovet att komma upp en bit vintertid , 4x4 drift, bekväma , starka.
-minus, dyra i inköp, reparationer , dock sedvanlig service helt ok pris.
I övrigt Opel Insigna tycker jag är Ok, 4x4 såklart, enda fula och dryga med Opel är alla deras knappar.
Det är knappar till förbannelse, vilket förvirrar mig lite.
Knappar till det "vanliga" och touchskärm med trevlig meny önskas isåfall VW simpel panel!
Haft en superb 4x4 fullsmetad... 170hk diesel, helt klart en kandidat , fast den nya som får dra lite mer och allmänt modernare .
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Den här har jag suttit och dreglat över sen den kom in på blocket:
http://www.blocket.se/alvsborg/Jagua...m?ca=23_14&w=3
Nästan så man vill sälja alla bilar man har och ta steget... nästan... hmm... om ändå man kanske skulle...
Patrik - den måste lätt gå att pendla med för under litern/mil - bara att shoppa loss!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Nejnej, jag har ju krupit till korset och köpt en sothora ju, den där skulle ju ersätta 9-5 3.0t på långfärderna
Men då så - då är sub litern en baggis - sätt farthållaren på 90 bara!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!