Efter att ha sålt min NG9-5 2011 XWD så kom suget efter något vassare, lite mindre och "roligare".
Storleken på 9-3 har alltid tilltalat mig och efter att ha ägt en bil med XWD så var valet lite enklare.
Jakten på blocket började...
En 9-3 Aero XWD var målet, gärna Biopower max 12000mil.
Efter 6veckor ändrades kriterierna till V6 och helt plötsligt fanns det en 9-3 Aero XWD 2008 ca 2mil från mig.
Efter provkörning och en lång redogörelse av ägaren så förstod jag att detta var bilen för mig. Vi tjöta som goa gubbar från Göteborg gör, om kärringar, bilar och trängselskatt.
Jag prutade och vi skakade tillslut tass.
Visst denna hade haft många ägare men skick och känslan fick gå före antal ägare.
Väl hemma började jag gå igenom alla papper, det följde med en massa papper, kvitton och gamla ägarbevis.
Det var då som jag förstod varför antalet ägare var lite högt, SAAB har haft den som provbil och den har även bytt ägare inom SAAB Automobil.
Ett av dokumenten kommer från SAABs chassi verkstad där bilen går under namnet BLACK TURBO /448 MY-08 (Specialiserad).
Då jag själv jobbar med provbilar så är det extra roligt att finna ett dokument som detta.
Bilder efter att jag har polerat den
Planer för bilen är:
Sänka den - Tips på bra delar är välkomna
Vinge -
Byta fälgar till original - någon som vill byta??
Modifiera luftbuken till "Hirsch" - fixat
/Jonas