Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Strul med Chiptrim ng9-5

  1. #1

    Strul med Chiptrim ng9-5

    Beställde ett steg 1 trim från BSR till 9-5:an (220 hk biopower) för ett tag sedan, glad i hågen körde jag in programvaran och vips så slutade tankmätaren att funka och motorlampan tändes med felkoden "p2068 fuel level sensor b circuit high". Provade då att köra in original igen men tankmätaren förblev ur funktion. Efter viss supportkorrenspondens med BSR där man inte ville erkänna att felet låg i programvaran bokade jag tid hos en Saabverkstad eftersom jag trodde att jag haft sån otur att tankgivaren verkligen gått sönder.
    Där laddade man in ny programvara i bilen (en operation på 45 minuter och inte 1 minut som det tar med BSR:s grejor så jag antar att läsa tillbaka original från BSR inte riktigt är samma sak) och vips så funkade mätaren igen.
    Vidare korrespondens med BSR följde där man bedyrade att det inte skulle vara nån fara att köra in trimmet igen, så mot bättre vetande (och sugen på 280 hk) testade jag igen och samma fel uppstod.
    Provade ånyo att dra in original men det hjälpte inte.
    BSR hävdar ändå att det inte är fel på deras programvara eftersom felet blir kvar när jag återställer till original, något som jag inte köper.

    Känner nån här till lite mer om hur deras trim funkar? Och är det verkligen rimligt av dem att hävda att programvaran är ok när felet uppenbarligen kommer efter inläsning av trimprogrammet?

    //Pär

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Årsmodell?
    2,0T Biopower från början?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-08-26 klockan 13:50.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Det är en -11 och japp det är en biopower från början.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Är bilen en XWD?

    Det låter som du fått en mjukvara för en annan variant än den bilen faktiskt är. Det här borde BSR kunna lösa, och de borde vara intresserade av att lösa problemet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Om det började funka när Saab lade in original mjukvara gjorde de väl det från MDI (heter väl efterträdaren till TECH2) och du fick en fräsch mjukvara till just din bil, gissar att "dra in original" betyder att du laddar en mjukvara från PPC som skall vara original, är den verkligen för din bil är min undran?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Nope, det är en vanlig framhjulsdriven. Och ja "dra in original" är ju att läsa tillbaka från PPC:n så man kan ju undra, det lär ju vara stor skillnad mot att saab lägger in original.
    Sen det där med rätt programvara, när jag fick en inloggning till BSR:s mina sidor såg jag där att man lagt in att min bil var manuell fast det är en aut. så jag mailade dem om detta och de svarade att PPC:n läser ut vilken mjukvara bilen har och så får man automatiskt rätt trimprog efter att man synkat mot dem om jag fattat det hela rätt.

  7. #7
    Har nu haft vidare kontakt med BSR och maken till nonchalans har jag sällan stött på. Hanson Motor i Mora som återställde bilen sa att de gärna svarade på frågor om vad de gjort så jag bad BSR att kontakta dem för att börja nysta i problemet. Men det vägrar de tydligen att göra utan man hävdar åter att deras program inte gör nåt med tankmätaren och att beviset för det är att problemet inte försvinner när jag återställer till original med PPC:n.
    Jag å min sida hävdar att det enda det bevisar är att återställa till original med PPC:n inte är samma sak som att återställa med MDI.

    Nån här som känner till någon med god kunskap i detta som man kan kontakta för att få råd?

    Har liksom svårt att föreställa mig vad problemet kan vara;

    Kan det vara fel i PPC:ns programvara?
    Kan det vara fel på själva PPC:n? (verkar inte rimligt)
    Kan det vara nåt fel i min bil (borde ju vara fixat när Hanson motor läste in ny programvara, att nån "hårdvara" i bilen kan vara trasig verkar orimligt)?
    Min bil är nog en av de sista tillverkade, kan Saab ha ändrat nåt i sin programvara mot slutet så att BSR:s trim inte funkar riktigt?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tråkig upplevelse du nämner, jag upplever tvärt om faktiskt av BSR men jag måste nästan erkänna att lite bättre service måste dom kunna ge dig för att gå till botten med problemet.

    Min NG-95 (XWD, Automat och T4+BioPower) har rullat med BSR i nästan ett år nu och sedan jag fick Hirsch avgassystem installerat så har jag bara positiva saker att säga (främst ljud och att man troligtvis får ut lite mer effekt istället för sugröret som sitter där som standard), jag fick ner förbrukningen ganska mycket med tanke på att jag rullar för det mesta med etanol. Sedan är det bara plus i kanten att det går smidigare när man gör omkörningar

    Har inte upplevt några bekymmer än så länge så detta hjälper dig troligtvis inte så mycket i längden men ovan är i alla fall mina erfarenheter. Annars kan du i värsta fall åka till någon som säljer Hirsch trim, du får ju chansen att testa deras mjukvara innan köp (mer information finns på Hirsch hemsida).

    Om inte någon här har någon vettig kontaktperson hos BSR som kanske kan ta en extra titt så kanske det lika bra att be om återbetalning och sedan försöka med ett annat trim istället?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det enklaste är att returnera PPCn och begära pengarna tillbaka.

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    På din beskrivning så låter det som om BSR enbart lägger in en annan kalibrering men att själva grundmjukvaran/stommen/skelettfilen är densamma.
    Fel kalibrering för din bil kan ge symptom som felande tankmätare m.m.

    Tidigare har BSR bett användarna ladda upp sin originalmjukvara till servern, kanske inte en möjlighet med E39(styrsystemet i din bil)?
    Be Saabverkstaden läsa ur ID och versionsnummer på originalmjukvaran, lägg in BSRs mjukvara via PPC och gör samma sak så ser du snabbt om det är en annan kalibrering som läggs in. Denna kan sedan härledas till motor och drivlinekonfiguration.

    Hoppas det kan hjälpa dig på traven
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Tackar för tips, har bokat in mig på saabverkstad igen för att återställa. Får passa på att kolla versionsnummer då och läsa in trimmet igen medans jag är på plats så de kan återställa en gång till... (Att begära pengarna åter har jag också funderat på men då lär jag väl kontakta speedparts då jag handlade via dem)

    När jag använde PPC:n första gången fick jag valet "identifiera bil" och sen var jag tvungen att synka mot deras server, om den då tankade ur originalmjukvaran och laddade upp kan man ju undra...

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Trist erfarenhet! Var lite sugen på att skaffa BSR:s trim till min ng9-5 men nu blev man ju väldigt tveksam. Speciellt om de agerar nonchalant då du påtalar problemet.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tur att det finns fler firmor då ;-)
    Hoppas någon av dem är bra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Har man inte nån ångerätt på mjukvaran typ 2 veckor eller nåt ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Jo nonchalant är ordet, kan själv inte mycket om motorstyrning men har pysslat en hel del med felsökning och att förneka att problemet finns är inte rätt angreppssätt
    (Sen får man väl vara öppen för möjligheten att nåt är konstigt på just min bil men man bör ju vara kunden behjälplig ändå)

    Tyvärr har ju det gått mycket längre än två veckor, men å andra sidan fungerar ju inte produkten som utlovat så det borde väl gå att returnera ändå.
    Har varit väldig tyst från deras sida i några dagar nu, sen jag förklarade att jag inte köper hur de resonerar.
    Ska in med bilen till Saabverkstad nästa vecka, får se om jag får mer info att använda då.

  16. #16
    Tyvärr blir det så här när företagen satsar på kvantitet istället för kvalitet. Returnera och satsa på kvalitet ! ;-)
    Senast redigerat av ime95mos den 2015-09-04 klockan 17:07.

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av robofon Visa inlägg

    Tyvärr har ju det gått mycket längre än två veckor, men å andra sidan fungerar ju inte produkten som utlovat så det borde väl gå att returnera ändå.
    Har varit väldig tyst från deras sida i några dagar nu, sen jag förklarade att jag inte köper hur de resonerar.
    Ska in med bilen till Saabverkstad nästa vecka, får se om jag får mer info att använda då.
    Menade mer att det är lättare att returnera under ångerrätt s tid om det nu finns..

    Tyvärr så har trimföretag svårt att förstå att ,bara för att en mjukvara funkar klockrent i en bil så behöver det inte betyda att den kommer att göra likadant i nästa...
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av robofon Visa inlägg
    Ska in med bilen till Saabverkstad nästa vecka, får se om jag får mer info att använda då.
    Försök att få version utläst ur bilens styrdon när du har både trimmat och BSR'S original från PPC'N och konstatera att tankmätaten inte funkar be dem sedan att lägga in rätt mjukvara för bilen och kolla version och att mätaren fungerar.
    Då kan du få ett underlag att diskutera vidare på.
    VET vi att BSR filerna är rätt för just din bil?

    Går trimmet bra i övrigt?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Jag har ju bara deras ord på att ppc automatiskt ska tanka ner rätt mjukvara till min bil vid synkning, så nja blir nog svaret på den frågan.
    I övrigt går trimmet bra, (har iofs inget att jämföra med)

  20. #20
    Har nu varit på verkstad igen och fått lite versionsnummer utläst för programvaran i motorns styrenhet.
    Det finns 6 programmoduler som har en 8-siffrig ID-kod. När jag kom till verkstaden låg BSR-originalet inlagt i bilen, vi läste ut versionsnumren och lade därefter in trimfilen.
    Lite förbryllande visade det sig att det är samma ID-koder för alla moduler för båda dessa. När vi däremot läste in Saabs original så skilde sig numren åt på modulerna 2, 3, 5 och 6.

    Därför har jag nu lite frågor innan jag kontaktar BSR:

    Bör inte detta bevisa att BSR original inte är samma sak som Saabs?
    Är det inte väldigt konstigt att BSR-original och trimmat har exakt samma ID-koder?? Hur kan det då vara nån skillnad i effekt?
    Är det nån här som vet vad de olika modulerna har för uppgifter?

Liknande ämnen

  1. Chiptrim
    Av kombi76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 08:56
  2. Chiptrim 2.0t 9-5:A
    Av turboinside i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 23:58
  3. Ni som kan det där om 9-5 chiptrim
    Av billi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 23:54
  4. Chiptrim 9-5
    Av jerka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •