Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Var hittar jag BDM...T7?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21

    Var hittar jag BDM...T7?

    Nu har jag sökt på forumet, googlat, samt 40sjutton andra ställen utan att bli klokare.
    Var hittar jag BDM <-> USB för att kunna använda till min T7 ?
    Är det allt som behövs ( i hårdvara ) för att kunna använda ex: T7Suite ?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tråden Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär: innehåller massor med info, läst den?

    Sedan är både USB och BDM så korta sökord att livet inte blir lättare av det
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av ice413 Visa inlägg
    Nu har jag sökt på forumet, googlat, samt 40sjutton andra ställen utan att bli klokare.
    Var hittar jag BDM <-> USB för att kunna använda till min T7 ?
    Är det allt som behövs ( i hårdvara ) för att kunna använda ex: T7Suite ?
    Om du vänder dig till en Estländsk kille som heter "Johnc" (om jag minns rätt, här får Mackan eller Brisse rätta mig) som finns på trionictuning alt. ecuproject och frågar snällt så kan du säkert få köpa en adapter av honom. Han sitter och närapå massproducerar dessa. Ska kolla om jag har en över också

    Edit: Förr eller senare behöver man använda BDM-interfacet då flashen går åt skogen. Det drabbas alla av. En sak är säker...mitt gamla parallellport<--->BDM-interface är definitivt till salu
    Normalt flashar man via CANBUS-interfacet (Över P-bus, "Powertrain-bus", men också via I-bus "Instrumental bus" som är långsammare). Då räcker ju det givetvis med en CANBUS-adapter från lämpligtvis: Lawicel.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-11 klockan 17:35.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Säkert rätt. Jag har tappat bort mina inloggningsuppgifter på trionictuning.......eller har man väl sagt något olämpligt någon gång

    Men var lite ödmjuka, jag vet inte ens om han blir "glad" över att bli omnämnd på detta sätt. Han kör detta "privat". Det är ingen firma mig veterligen.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-11 klockan 17:47.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Äsch, du vaktar ju tungan noga...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Äsch, du vaktar ju tungan noga...

    Vet inte ens om han ORKAR hålla på längre med dessa interface.

    Skulle inte förvåna mig om han "lagt ner".

    /Lufto

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    Tackar och bugar.
    Skall se om jag får tag i Johnc.

    Hade tänkt att skippa CANUSB helt, finns ju ingen anledning om jag ändå plockar ur boxen och kör på skrivbordet.
    Jodå HeRmAn, jag har läst den tråden, men inte hittat info om var man köper eller hur man bygger BDM-interfacet. Annars mycket bra tråd med massvis av nyttig info.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Edit: Förr eller senare behöver man använda BDM-interfacet då flashen går åt skogen. Det drabbas alla av. En sak är säker...mitt gamla parallellport<--->BDM-interface är definitivt till salu
    Normalt flashar man via CANBUS-interfacet (Över P-bus, "Powertrain-bus", men också via I-bus "Instrumental bus" som är långsammare). Då räcker ju det givetvis med en CANBUS-adapter från lämpligtvis: Lawicel.

    /Lufto
    Vad är symptomen på dåliga Flash minnen ?
    Jag har lyckat få 2 T5 boxar att läsa långsamt men det blir korrupt.
    Och med T5suite så kopplar dem inte upp sig med Lawicel CANbus.

    Det finns schema mm. för BDM i en mapp under T5suite om man vill bygga själv.
    (Jag får väl själv kolla på det nu när boxarna strular.)

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Citat Ursprungligen postat av ice413 Visa inlägg
    Tackar och bugar.
    Skall se om jag får tag i Johnc.

    Hade tänkt att skippa CANUSB helt, finns ju ingen anledning om jag ändå plockar ur boxen och kör på skrivbordet.
    Jodå HeRmAn, jag har läst den tråden, men inte hittat info om var man köper eller hur man bygger BDM-interfacet. Annars mycket bra tråd med massvis av nyttig info.
    En anledning till att köra canbus istället är att det är väldigt jobbigt att löda på bdm-pinnarna...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En anledning till att köra canbus istället är att det är väldigt jobbigt att löda på bdm-pinnarna...
    Vilket man inte behöver göra.

    Skrapa bort epoxin och kläm dit stiften med exempelvis en klämma för vaxdukar eller pressänningar.
    Denna duger bra: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skr...ma-2000030765/

    Att löda bdm-stift på en T7-box är dock inga större problem. Kom igen då du vill göra det på en T8:a. Inte skoj....men jag har gjort det

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-12 klockan 18:29.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Vad är symptomen på dåliga Flash minnen ?
    Jag har lyckat få 2 T5 boxar att läsa långsamt men det blir korrupt.
    Och med T5suite så kopplar dem inte upp sig med Lawicel CANbus.

    Det finns schema mm. för BDM i en mapp under T5suite om man vill bygga själv.
    (Jag får väl själv kolla på det nu när boxarna strular.)
    BDM (Backdoor Debugging Mode). Här skiljer sig pinlayout:en lite från T5 <-> T7

    Har aldrig brytt mig om T5:orna. Mig veterligen har ingen T5:a ens CANBUS.

    Du kan bygga ett själv, men får då köra via parallellport från en typ Windows 98-dator. Givetvis över BDM-interfacet.

    Lösning är bygga eget interface eller köpa ett från Johnc. Ev. finns Kina-grejer, ingen koll......

    Lyssna med Johnc eller J.K. Nilsson.

    /Lufto

  13. #13
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    t5 har en canbus. men den är normalt inte kopplad till något. finns en kontakt nära boxen där man kan koppla in sig.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    För att visa Herr Bollman lite bifogar jag lite bilder:

    Lite vardaglig BDM-anslutning. Jag kör alltid med CANBUS, MEN....som jag sa, förr eller senare råkar man ut för en låsning. Då behöver man minsann inte löda pinnar på BDM-interfacet. Klämma går bra

    - - - Uppdaterad - - -

    BTW: Såg nu att jag lyckats stuka stift på IC-kretsen på bilden bakom BDM-interfacet

    /Lufto
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hua!!
    Det där låtsas jag att jag inte såg, självklart löder man och det där är ju rena grovsmideslödningar
    chippet du stukat pinnen på är inte heller speciellt avancerat, värre blir det med BGAer

    Nästan så jag får lov att löda in dessa i mina bilar bara för att det går och jag har stiftlister hemma
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av ice413 Visa inlägg
    Tackar och bugar.
    Skall se om jag får tag i Johnc.

    Hade tänkt att skippa CANUSB helt, finns ju ingen anledning om jag ändå plockar ur boxen och kör på skrivbordet.
    Jodå HeRmAn, jag har läst den tråden, men inte hittat info om var man köper eller hur man bygger BDM-interfacet. Annars mycket bra tråd med massvis av nyttig info.
    Du måste förstå att om en flashning via CANBUS misslyckas......så låser sig ECU´n. Då finns det bara ett sätt att få den till liv igen. Det är via BDM-interfacet.

    /Lufto

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hua!!
    Det där låtsas jag att jag inte såg, självklart löder man och det där är ju rena grovsmideslödningar
    chippet du stukat pinnen på är inte heller speciellt avancerat, värre blir det med BGAer

    Nästan så jag får lov att löda in dessa i mina bilar bara för att det går och jag har stiftlister hemma
    Det där är ju inget som sker per automatik. Skulle ALDRIG löda dit pinnar på BDM igen. Fruktansvärt onödigt. Jag har ju klantat mig på den boxen. Har 10 till. Samtidigt kan jag sätta på mig glasögon och rätt och slätt räta ut dessa.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-08-12 klockan 20:03.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Löda BDM i en Trionic-box är inget för nybörjare, men är inga större svårigheter för en erfaren lödare med rätt verktyg. Visst går det ansluta utan att löda, men jag tycker Lufto's metod var lite väl brutal. Själv brukar jag använda något som heter "pogo pins" när jag inte vill löda i boxen.



    Tänk också på att bara ett fåtal BDM-interface fungerar. Du kan inte bara gå till e-bay och köpa ett slumpmässigt interface och tro att det ska fungera.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-08-12 klockan 22:22.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det du kallar "pogo pins" är faktiskt rätt bra på tillfälliga prylar.
    Egentligen är de till för testriggar i elektronikproduktion och liknande applikationer, sånt har vi på jobbet

    Svårigheten med lödning är som mappning eller växellådsmekande, enkelt när man kan det och i annat fall bör man anlita någon som vet vad de gör istället för att förstöra själv!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    En sak till: BDM är bara användbart för att lägga in ett färdigt program eller för att återuppliva en död box. Ska man själv mappa från grunden så är uppkoppling via CAN-bus ett måste, så man kan kommunicera med boxen i realtid under drift.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    En sak till: BDM är bara användbart för att lägga in ett färdigt program eller för att återuppliva en död box. Ska man själv mappa från grunden så är uppkoppling via CAN-bus ett måste, så man kan kommunicera med boxen i realtid under drift.
    Ahh, tack. Det hade jag missat helt. Då får jag nog handla CANUSB iaf.

Liknande ämnen

  1. Var hittar jag FPR?
    Av paros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 22:44
  2. hur hittar jag in i bagageluckan?
    Av ErikssonR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 01:02
  3. Var hittar jag Ace Rex..?
    Av T16_AeRo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 01:19
  4. framrutestreamers var hittar man dom?
    Av Wacker i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 15:46
  5. Var hittar jag FAQ
    Av Wheelieman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •