Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Slut på OE tändkassett (SEM) T5 (röd) SP

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243

    Slut på OE tändkassett (SEM) T5 (röd) SP

    Fick just mailsvar från Speedparts att OE (SEM) röd tändkassett inte längre finns. Lite oroväckande tycker jag.
    Är det någon som har mer info kring detta? Kommer SEM att sluta tillverka dem är man ju som T5 ägare ganska körd, om
    man inte vill köra piratkassett förstås, och det vill man ju helst inte.
    Tankar kring detta?
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 350
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Fick just mailsvar från Speedparts att OE (SEM) röd tändkassett inte längre finns. Lite oroväckande tycker jag.
    Är det någon som har mer info kring detta? Kommer SEM att sluta tillverka dem är man ju som T5 ägare ganska körd, om
    man inte vill köra piratkassett förstås, och det vill man ju helst inte.
    Tankar kring detta?

    OM det nu stämmer (inte helt otroligt med tanke på hur få nya röda OEM det lär säljas) så blir det väl till att beta av beståndet av begagnade OEM-kassetter, och sedan gå över till att börja köra svarta 3.7 OEM kassetter som fortfarande tillverkas och säljer som latte på Södermalm. De svarta kassetterna har ju visat sig lira riktigt bra ihop med T5...

    Hoppas jag inte svor i kyrkan nu...

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01

  3. #3
    Tryggt att att veta att man har en röd i reserv till A-50;n nu då...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Skall prova att ställa frågan till SEM och se om man får något svar.
    Det måste ju finnas efterfrågan, det rullar ju några tusen bilar med T5 på vägarna.

    Gällande svart 3.7, hur går det med spikdetekteringen?? Någon som har egen erfarenhet?
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Denna tråd från DrBoost är aldrig fel att läsa igenom:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...A-DI-kassetter

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Fick just mailsvar från Speedparts att OE (SEM) röd tändkassett inte längre finns. Lite oroväckande tycker jag.
    Är det någon som har mer info kring detta? Kommer SEM att sluta tillverka dem är man ju som T5 ägare ganska körd, om
    man inte vill köra piratkassett förstås, och det vill man ju helst inte.
    Tankar kring detta?
    Man kan fortfarande beställa den hos Orio, och de påstår att de har den i lager. Med tanke på att den troligen går i sådana mängder att nyproduktion lönar sig (speciellt när den svarta fortfarande produceras) så tror jag de kommer finnas kvar ett bra tag till: http://webshop.saabparts.com/9000-19...tandkassett132


    Jag antar att vad som avsåg var att den inte längre finns hos Speedparts.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Om den nu fortfarande tillverkas så tyckte jag bara att det var anmärkningsvärt att Speedparts väljer att inte hålla den i lager.
    De är trots allt den största ÅF av Saab delar i landet. Sen var det mer en allmän fundering över hur det kommer att bli framöver
    för oss T5 ägare, Tändkassetten är ju helt avgörande!
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 875
    man får delar över natten från orio så man behöver ju inte ens lagerföra den om man vill sälja den.......som det ser ut så finns det ca 180st på lager hos orio.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Jag mailade tillverkaren SEM och fick följande svar från marknadschefen där, jag ställde också frågan hur man bästa förvarade en kassett eftersom jag aldrig hittat
    ett entydigt svar. Då kan vi T5 ägare nog sova lugnt ett par år till.........


    "1:Vi tillverkar den gamla röda kassetten fortfarande! Även om det är i ganska blygsam volym nu förtiden, så bör den ju gå att få tag i via ORIO.
    2. Kassetten kan förvaras hur som helst, men bäst är liggande ”på sidan”. Gissar att anledningen till dessa funderingar är att spolarna är oljefyllda och på grund av det så kanske man inte ska ta en kassett som varit förvarad ”på rygg” och omedelbart montera och starta utan att ge oljan en chans att rinna ner och tränga in"
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 350
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Denna tråd från DrBoost är aldrig fel att läsa igenom:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...A-DI-kassetter

    Nu ska jag absolut inte försöka förminska Dr.Boost, men den tråden skrevs för 11 år sedan och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Han säger i princip bara att "Det ska inte" och sedan bara prompt säger att han tänker inte förklara varför.

    Tex säger han ju där att Ver 3.6 funkar med ALLA T7....vilket idag är direkt felaktigt (ja den skrevs ju för 11 år sedan).


    Jag håller ändå fast vid att röda kassetter på ett T7-system genererar problem med felaktiga detekteringssignaler m.m som inte är helt hälsosamt. Däremot är det ju väldigt många som kör med svarta kassetter i T5-system med riktigt bra resultat, och det kommer man inte ifrån. Exakt hur bra eller dåligt det är jämfört med en röd 3.2 lär ligga på en sådan akademisk nivå att det nästan faller under skitnödigt vetande (jag skulle dock vilja ha den kunskapen...).

    Dock skulle jag vilja avsluta med att säga att man i största möjliga mån håller sig till rätt kassett, men till slut kan man hamna i en sådan sits att röda OEM kan sluta tillverkas (nu var ju inte läget så idag....men framledes, vem vet?) och då ska man inte ställa bilen i ladugården i väntan på att SEM drar igång en exklusiv serie kassetter för T5.


    Edit:
    Detta är min personliga syn på saken och skall inte ses som några allsmäktiga budord. Valet är fritt och man får även smått religiöst gå på det Dr.Boost en gång i tiden stipulerade.
    Senast redigerat av Echonator den 2015-08-12 klockan 13:55.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Om du vet vad Mr DrBoost jobbade med så, är väl grejen den att man har svårt att ifrågasätta hans kännedom. Givet är väl p.g.a. detta att han mestadels gav en officiell syn på saken, men han brukade ändå ge en relevant information som var väl värd att ta hänsyn till (och i vissa fall slaviskt följa).

    http://forum.saabturboclub.com/member.php/47810-DrBoost

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Nu ska jag absolut inte försöka förminska Dr.Boost, men den tråden skrevs för 11 år sedan och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Han säger i princip bara att "Det ska inte" och sedan bara prompt säger att han tänker inte förklara varför.

    Tex säger han ju där att Ver 3.6 funkar med ALLA T7....vilket idag är direkt felaktigt (ja den skrevs ju för 11 år sedan).
    Jag har fått uppfattningen att detta fortfarande stämmer, eller har det gjorts någon ändring i signalerna mellan T7 och DI-kassetten?

    Den viktiga skillnaden mellan T5 och T7 är hur spiksignalerna ser ut, och det blir fel åt båda hållen fast på olika sätt. I ena fallet tenderar det att spikar utan att det upptäcks, i det andra fallet tenderar den att tro att den spikar när den inte gör det och drar ner. I båda fallen blir naturligtvis problemen värre ju högre överladdning man har. Därutöver så säger ju DrBoost mer eller mindre rakt ut att det riskerar att bli elektriska skador (och på hur han säger det i kommentarerna tyder på att det inte är styrningen utan spikdetekteringen han syftar på), vilket jag tolkar som att spänningen i något läge kan överstiga vad inkomponenterna tål.

    Detta att man kör överspänning fungerar erfarenhetsmässigt ofta ändå, eftersom komponenterna ofta tål mycket mer än de är specade för, MEN det tråkiga är att om just det exemplaret inte tålde signalen kan det bli smygande skador som ger svårfelsökta fel (i din T5 och/eller T7-burk).

    När det gäller södertäljemotorerna så tål de ju generellt mycket misshandel, så det kan ju fungera ett bra tag innan saker slutligen går sönder. Men skyll dig själv om du får krokiga vevstakar på T7.

    Sedan så bör problemet inte vara så stort, en T5-motor behöver typiskt bara en reservkassett under sin livstid, oftare går de inte sönder (om man undantar de första årens).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 129
    ...fast är det inte så att de med störst kännedom om tändkasetterna borde ha funnits i södertälje... för det var väl där de konstruerades, iallafall jobbade jag kort med en farbror för 15 år sen som vad jag förstod varit med och tagit fram tändkasetten... trist om de slutar göra dem... det är väl nackdelen med saabbilarna just nu, att reservdelar som man slutat tjäna pengar på kanske utgår. Tror det är svårt nog för etablerade levande märken att få underleverantörer att fortsätta leverera kompnenter, många gånger får man ju göra en LTB redan efter bara 5-10 år, alternativ konstruera om för moderna komponenter. Tex lär ju röd kasett vara blyad?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Jag mailade tillverkaren SEM och fick följande svar från marknadschefen där, jag ställde också frågan hur man bästa förvarade en kassett eftersom jag aldrig hittat
    ett entydigt svar.

    2. Kassetten kan förvaras hur som helst, men bäst är liggande ”på sidan”.
    Att man inte skall förvara den på rygg och i nästa sekund stoppa i den och starta omedelbart är ju vedertaget men det har ju flera gånger sagts att den även helst skall förvaras i samma position som den är monterad i bil, att det skulle vara bättre att ha kassetten liggande låter därför lite udda. Följdfrågan blir ju då varför och på vilken sida fast då är vi säkert inte på hårklyverier.
    Jag låter min reservkassett stå klar upprätt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 350
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Om du vet vad Mr DrBoost jobbade med så, är väl grejen den att man har svårt att ifrågasätta hans kännedom. Givet är väl p.g.a. detta att han mestadels gav en officiell syn på saken, men han brukade ändå ge en relevant information som var väl värd att ta hänsyn till (och i vissa fall slaviskt följa).

    http://forum.saabturboclub.com/member.php/47810-DrBoost
    Jodå, jag vet vad han pysslade med på den tiden det begav sig. Jag sågar heller inte den info han delgett under årens lopp, men ibland blev det lite mycket better safe than sorry. Tyvärr var inställningen ganska ofta den att det som inte tagits fram och rekommenderats av Saab var direkt skadligt eller obra. Troligtvis berodde detta på just hans yrke och position (jag själv skulle nog även vara nitisk och korrekt om vi skulle börja diskutera mitt yrkesområde). Och för att förtydliga ytterligare en gång (bäst att man gör det på nätet....), mycket av infon han släppte ifrån sig är mycket nyttig, så även denna om kassetterna....mer om detta längre ned.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har fått uppfattningen att detta fortfarande stämmer, eller har det gjorts någon ändring i signalerna mellan T7 och DI-kassetten?

    Den viktiga skillnaden mellan T5 och T7 är hur spiksignalerna ser ut, och det blir fel åt båda hållen fast på olika sätt. I ena fallet tenderar det att spikar utan att det upptäcks, i det andra fallet tenderar den att tro att den spikar när den inte gör det och drar ner. I båda fallen blir naturligtvis problemen värre ju högre överladdning man har. Därutöver så säger ju DrBoost mer eller mindre rakt ut att det riskerar att bli elektriska skador (och på hur han säger det i kommentarerna tyder på att det inte är styrningen utan spikdetekteringen han syftar på), vilket jag tolkar som att spänningen i något läge kan överstiga vad inkomponenterna tål.

    Detta att man kör överspänning fungerar erfarenhetsmässigt ofta ändå, eftersom komponenterna ofta tål mycket mer än de är specade för, MEN det tråkiga är att om just det exemplaret inte tålde signalen kan det bli smygande skador som ger svårfelsökta fel (i din T5 och/eller T7-burk).

    När det gäller södertäljemotorerna så tål de ju generellt mycket misshandel, så det kan ju fungera ett bra tag innan saker slutligen går sönder. Men skyll dig själv om du får krokiga vevstakar på T7.

    Sedan så bör problemet inte vara så stort, en T5-motor behöver typiskt bara en reservkassett under sin livstid, oftare går de inte sönder (om man undantar de första årens).

    Först vill jag bara säga att jag INTE har rekommenderat någon att i dagsläget köra med annan kassett än vad som är rekommenderat, utan jag "spekulerade" i ett läge där friska röda OEM-kassetter blivit värre hårdvaluta än lågmilade og900 T16 Aero i mint condition. Hamnar man i ett sådant läge det det knappt i praktiken går att få tag i bevisligen fina OEM-kassetter så blir alternativen att låta bilarna stå helt eller använda det för stunden rimligaste alternativet som står till buds, tex en svart OEM Tk 3.7. Det är som sagt inget jag rekommenderar idag då det finns god tillgång på allt. Skulle man sedan vara riktigt skitnödig över knackdetekteringen så finns det mycket goda möjligheter att mappa in en svart kassett på T5-styr som lite extra kompensation för avvikelserna. Givetvis finns där även en viss risk för skador på utsatta komponenter (precis som du säger) med små toleranser, men det är ett problem med felsökning man får ta då. Och för att förtydliga igen (internet....) detta i ett läge där det blir mycket svårt att få tag i korrekta OEM-kassetter.


    Sen det där med att 3.6 lirar på alla T7-system....det har visat sig gång på gång på gång att 3.6-kassetterna inte lirar speciellt bra, jag vågar till och med säga "riktigt uselt", ihop med Biopower-binärer. Dessa rullade av bandet efter Dr.Boosts inlägg som det refereras till tidigare i tråden, varvid hans info stämde ypperligt där och då, men såhär 11 år senare när åren gått och med mängder av Biopower-vagnar som rullar på våra vägar....mjae inte helt hundra.


    PS: Jag själv kör inte annat än korrekta kassetter i mina fordon, och kommer göra det så länge det är praktiskt möjligt
    Senast redigerat av Echonator den 2015-08-12 klockan 16:55. Anledning: Stavfel....

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Visst, så sant. Infon stämmer såklart för tiden ifråga. Sådant som hänt där efter, så som BioPower, får man ju ta hänsyn till. Idag är det ju TK3.7 som gäller för T7.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Skulle vara intressant och höra vad SEM säger om skillnaden mellan T7 och T5 kassetten.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Sen det där med att 3.6 lirar på alla T7-system....det har visat sig gång på gång på gång att 3.6-kassetterna inte lirar speciellt bra, jag vågar till och med säga "riktigt uselt", ihop med Biopower-binärer. Dessa rullade av bandet efter Dr.Boosts inlägg som det refereras till tidigare i tråden, varvid hans info stämde ypperligt där och då, men såhär 11 år senare när åren gått och med mängder av Biopower-vagnar som rullar på våra vägar....mjae inte helt hundra.
    Dock, de första BioPower-bilarna bör ha leverats med TK 3.6A, de var i produktion till åtminstone 2005 V19 (sett på produktionsdatumen), och enligt EPC kom TK3.7 först till 2006 års modell. Har man varit tvungen att byta på BP 2005?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 350
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Dock, de första BioPower-bilarna bör ha leverats med TK 3.6A, de var i produktion till åtminstone 2005 V19 (sett på produktionsdatumen), och enligt EPC kom TK3.7 först till 2006 års modell. Har man varit tvungen att byta på BP 2005?
    Jag har inte kunnat se någon bulletin som gått ut ang utbyte av kassetter på B205E BP my05. Det utbytesprogram man körde tror jag bara gällde TK3.4. Det var ju iaf .46S som kom my05 och den basfilen har ju inte direkt lirat med Tk3.6 för de som efterhandskonverterat, eller ens köpt en begagnad 3.6 och monterat på sin "original-BP". Skulle jag tippa på något så bytte man inte ut dom förrän de havererade, och då kanske på viss goodwill i många fall (ren spekulation av mig). Det är iof många saker de skulle gjort på ren goodwill, men att byta ut tusentals kassetter igen efter utbytesprogrammet för tidiga T7:or var nog kanske något man ville undvika in i det sista. Jag vet heller inte hur många B205E som levererades som BP under my05, men det känns som att Biopower-rushen tog fart på allvar först under my06 även om man ser många pre dame edna Biopower på vägarna

    Jag kan ju ärligt säga att jag inte riktigt vet skillnaden på 3.6 och 3.7 som gör att den förstnämnda inte funkar så bra ihop med Bio-binärer, men faktum är att det inte funkar bra.


    Edit: Utbytesprogrammet gick visst efter serienummer och inte version, men som jag tolkar det ligger alla berörda kassetter inom ramen för ver 3.4. Nåväl, det kan nog placeras inom facket för onödigt vetande

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2015-08-19 klockan 01:29.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

Liknande ämnen

  1. Är kopplingen på min 9-3:a slut?
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 12:33
  2. Kopplingen slut.
    Av XPNZV i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 22:49
  3. kopplingen slut??
    Av davod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •