Jag köpte mig en 3dje kassett som verkar felfri.
Liten variant på att kyla ner kassetten.
http://www.saabcentral.com/forums/at...4&d=1497413196
Sen tänkte jag chansa på en YLOD PS-3 (ej 4) fix (ni får googla) och/eller 12 volts fläkt för kylning.
Jag köpte mig en 3dje kassett som verkar felfri.
Liten variant på att kyla ner kassetten.
http://www.saabcentral.com/forums/at...4&d=1497413196
Sen tänkte jag chansa på en YLOD PS-3 (ej 4) fix (ni får googla) och/eller 12 volts fläkt för kylning.
Senast redigerat av Timpa den 2017-06-19 klockan 08:48.
Jag ha ett liknande problem! Fick felkoden P1312. Detta kom efter jag bytte kolvarna/ringarna.
Har provat 2 tändkassetter, bytt tändstift som enligt maptun ska vara rätt, och tittar man här så har jag rätt stift. Felkoden kommer alltid när jag startar bilen, kan köra 20 mil utan att den lyser, sen startar jag bilen 10 min senare så lyser den.
Olja i topplocket som runnit ner.
Tändkassetten gav upp efter jag la den på marken. Testat en annan.
Kamaxlarna står fel? Har kollat märkningen på dessa två och räknat länkarna.
Vaccumslangar, kablar? Kollat.
T5 ringarna är skräp, trots nyskick men fabrikationsfel kan hända. Olja pressas up. Men då skulle det ryka.
mysterium.
Bilen går bra,
Senast redigerat av toorp den 2017-06-18 klockan 18:54.
Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
9-5 2,3t EX59 T5 botten.
9-5 02 R.I.P
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det finns fler kassett diskussioner på Saab Central.
http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=667314
Jag ska korrigera mig också det är YLOD för PS-3 inte 4..
(Tänkte någon dag elda med varmluftpistol för att eventuellt
fixa kallödningar i kassetten som man kan misstänka.)
Jag fick en massa skumma fel på TK Bla 1312 men jag hade lambdafel också, på vår aero -00 Vilket efter lite felsökande visade sig va avgasläck vid grenröret eftersom en pinnbult gått av. Har aldrig bytt kasett eftersom lambdafel/adaption brukar va vacum/avgasläck. Kan varit olyckliga omständigheter att 1312 uppkom och att huvudfelet vad lambda/adaption. Har inte fått något mera TK larm på den bilen.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Ok, jag tröttnade på att nolla felkoder och köpte ytterligare en kassett i höstas, en 3.7E tillverkad 2016. Den har nu gått helt felfritt sedan i höstas, så jag har min slutsatsen ganska klar:
När man får temperaturberoende problem där P1312 och P1334 tänds till synes enbart vid start (vilket egentligen är under avslag, men aldrig hinner synas på CE-lampan då - men det syns i eSID) så betyder det att kassetten börjar bli utsliten, då den inte orkar genomföra hela avbränningen vid avslag. Mycket sliten, kommer även P0340 under start varvid man kan misstänka riktiga misständningar vid start. Notera att om dessa inte sker under färd (nollas lämpligen efter start för att kunna övervaka) och P0340 saknas så är problemet troligen inte ett allvarligt problem än (men, your milage may vary) - dock är det dumt att inte slkaffa en reservkassett i tid om det inträffar eftersom man kan se det som man passerat slitagegränsen. Får man andra felkoder än dessa, t.ex. P030x, så har man troligen akuta problem.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Dom där två koderna P1312 och P1334 som ser ut att tändas vid start har alltså med avstängningen att göra? har det på min 9-5:a och har funderat på varför det inte sätts under körning, jag har fått för mig att det är när bilen fått hög belastning och hackat lite (som vid för lite gas vid start från stillastående) som jag fått koden vid nästa start men det kanske är helt orelaterat, fick det även en gång efter körning med släp så jag tänkte det hade med belastning att göra.
Nån som vet hur det funkar med släckningen av motorlampan för dessa koder? efter några starter så lyser den inte längre. Innebär det att den vid föregående avstängning lyckades bränna stiften eller krävs det flera lyckade tillfällen i rad för att det ska släckas? upplever att det alltid tar flera tillfällen innan den slocknar, det sker aldrig direkt vid nästa start. Sker den här avbräningen vid varje avslag eller är det faktiskt efter en körning med hög belastning som det sker?
Vid ett visst antal cykler (starter) utan fel, släcks CE lampan.
Av någon anledning är det ofta sommartid kassetten börjar ge med sig med dessa fel. Har väl med värmen att göra
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Med 1312 och 1334 så hade jag bytt DI fort som tusan.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.