Dags för lite mera uppföljning.
Felkoderna har återkommit någon enstaka gång, så luftslangen var nog inte grundorsaken.
Däremot, efter ha öppnat de två icke monterade kassetterna som varit inblandade (med lite milt våld, det låg en ingjutningsklick på toppen av högspänningskondensatorn på båda) så konstaterade jag att den första av 3.6A-kassetterna hade oljeläckage på två tändspolar, en minimalt och den andra med oljedroppar på utsidan (vilket märkligt nog inte verkar stört funktionen - spolarna verkar vara tillräckligt välkylda ändå för att inte ge några fel varma). Det fanns även krackeleringar av gjutmassan, men av sprickornas placering har det inte haft med hantering att göra, ser mera ut som värme och åldrings-relaterade. 3.7B-kassetten (som har kända intermittenta fel) hade inga synliga fel, utöver krackeleringar (fast i mindre grad).
Detta gjorde jag efter att ha tittat igenom mina röda kassetter i mitt förråd (6 fungerande och 2 med kända fel, datum från 94 till 09 på dessa, de fungerande 93:orna är på annat ställe), och där konstaterat att det finns 3 problem som syns efter man lyft på locket. Märkligt nog fanns ingen motsvarande låsande gjutmasseklick på dessa kassetter, kanske var det bara en slup att T7-kassetterna hade det (mekaniken är lika där klumpen satt)? Oljeläckage på de båda två trasiga och sprickor ingutningen på någon (men inte i den grad som på T7-kassetterna), samt sprucken högspänningskondensator på två st.
Märkligt nog så uppvisar de med sprucken högspänningskondensator inga märkbara fel (men har förståss inte kört dem i testbänk), och på de trasig så hade ingen det felet. Kondensatorerna är av självläkande typ så det är förklarligt att de fungerar, men det ser lattjo ut och frågan är hur det är med långtidsstabiliteten med sprucken, självläkt, högspänningskondensator. Å andra sidan rör det sig om kassetter som varit i fungerande bruk ett långt tag och demonterats av andra orsaker än tändkassettsfel, vilket tyder på att detta faktiskt kanske inte är ett problem. Eftersom det är rejäla effektkretsar som snabbt driver upp spänningen till stabiliserad spänning på 400V på den här kondingen så är troligen inte lite extra läckström just där vid start beroende på fukt något problem.
Med den genomgående sprickbildningen på T7-kassetternas gjutmassa så skulle jag luta åt slutsatsen att något gör att ingjutningsmassan håller sämre på T7-kassetterna. Det är möjligt att detta beror på att de flesta röda kassetter jag tittat på är av äldre datum, och det är inte osannolikt att ingjutningsmassan är ändrad av miljöskäl i senare varianter. Och det är nog inte helt enkelt att få till en ingjutningsmassa som är stabil över hela området -40 to +100 samt med tillräckligt bra matchad temperaturkoefficient mot aluminium.
Om sedan detta har någon betydelse är en annan femma, men det finns folk som påstår att det är en fördel att borra dränerings/ventilationshål i botten av DI-kassettens svarta plasthölje, vilket skulle kunna hjälpa om problemet är fukt som kryper in i sprickorna i ingjutningen. Eller så är det bara ett sammanträffande.
Det som man kan fundera över med sprickorna är om det vandrar in fukt som ger funktionsfel och/eller korrosion vid signalkretsarna på kortet.
Ovanstående slutsatser ska inte ses som absolut sanning, synpunkter mottages gärna.