Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: ELM327 fungerar inte i OBD-kontakten

  1. #1
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269

    ELM327 fungerar inte i OBD-kontakten

    För en månad sedan så satte jag in en blåtandsläsare i bilen och den tvärdog.
    Nu har jag provat med tre olika och jag får ingen kontakt med ECU, men apparaten hittas via blåtand.
    Har provar att kommunicera både med PC samt telefon.

    OP-COM fungerar så detta är väldigt skumt.
    Så problemet ligger i bilens OBD- uttag, inga lösa kablar finns i kontakten.
    OBD är aktiverat i sw.

    Det finns fyra kablar i kontakten, vet ni hur jag kan felsöka dessa, jag har multimeter.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -
    HMM.... har du en likadan som jag handlat? se inlägg nästan samtidigt
    9000 CDE -95*såld* . 9-3 Aero BSR -02 *såld*

    Mazda CX5 2.2 D AWD-13 *såld*

  3. #3
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av SB!! Visa inlägg
    HMM.... har du en likadan som jag handlat? se inlägg nästan samtidigt
    Nej, det är inget fel på apparaterna, jag har testat tre olika sorters samt alla tillgängliga protokoll.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Kan det vara en säkring som gått ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    När jag skaffade en elm327 adapter så dog bilen skumt nog av programvaran. Så fort jag startade programmet så bara tvärdog bilen. Testade med ett annat program och då gick det bra...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  6. #6
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Kan det vara en säkring som gått ?
    Skumt att det går med OP-COM, men jag ska kolla alla säkringar.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har suttit och rotat i OBD-II ett bra tag nu för att försöka begripa hur det funkar i olika bilar. Genom att läsa i WIS och googla så har jag delvis begripit hur det ser ut och fungerar.

    Äldre Saabar som og9-5 och og9-3 använder signalering enligt ISO9141-2 och ISO14230-4 på pinne 7 (i OBD-II-kontakten under instrumentbrädan). Signalen kopplas till DICE som gör om från entråds buss till tvåtråds I-buss.

    Pinne 16 är +12V från säkring 22a, pinnar 4 och 5 är jord.
    Pinne 8 som är tillverkarspecifik enligt specen använder Saab för att kommunicera från diagnosutrustningen till de enheter som inte är anslutna till de vanliga P- eller I-bussarna såsom ABS-styrdon, tillsatsvärmare diesel, ESP-styrdon och nivåreglering i xenonstrålkastare.

    Jag tror att problemet som gör att bilen dör är att er blåtandsläsare stör busskommunikationen på pinne 8 t ex genom att dra den hög eller låg. Berörda styrdon kommer då att upptäcka att något är knas och gå i strejk. Det skulle kunna bero på att använd programvara och blåtandsläsaren inte fungerar bra ihop.

    Jag har kört min ELM327 blåtand med Torque på Android i både og9-3 och ng9-3 utan problem. Prova om problemet löses av att använda Torque. I ng9-3 sker diagnoskommunikationen på annat sätt genom att både P- och I-bussen är utdragen till OBD-II kontakten. Torque har tydligen koll på det här för det bara funkar utan att man behöver bry sig om hur.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Capture.JPG
    Lägger in en bild som jag hittat och ska felsöka genom.


    http://pinoutsguide.com/CarElectronics/saab_car_obd_ii_pinout.shtml

    obd.JPG
    Senast redigerat av Trailer den 2015-07-17 klockan 14:38.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jo, det finns många sådana på nätet men den där är ju fel om det är en 9-5 2004 som du har.

    Har du tillgång till oscilloskåp så häng på det och titta annars är det nog enklare att prova Torque om du inte redan gjort det.

  10. #10
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jo, det finns många sådana på nätet men den där är ju fel om det är en 9-5 2004 som du har.

    Har du tillgång till oscilloskåp så häng på det och titta annars är det nog enklare att prova Torque om du inte redan gjort det.
    Jag har prövat Torque, fungerar tyvärr inte.
    Den undre bilden är från WIS och till min årsmodell, så den stämmer då bättre än den översta.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Bifogar en bild från WIS på diagnosuttaget på 9-5 2004 (med flera). Jag tror att OBD-adaptern gör något dumt med pinne 8 eller möjligen 7. Har du kollat säkringen 22a? Har du möjlighet att prova i en annan og9-5 eller og9-3 för att förstå om det är bilen eller adaptern som krånglar?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-09-20 klockan 13:06. Anledning: Bilder raderade: §7.1 Du får inte ... eller bryter mot copyright-lagar är också otillåtna. WIS är Copyrightskyddat

  12. #12
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Vilken är 22A?
    IMG_20150717_151819.jpg
    Jag har en 22, men den är till Kupefläkten.

    IMG_20150717_161643.jpg
    Senast redigerat av Trailer den 2015-07-17 klockan 16:18.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det är jag som yrar. 22a är beteckningen på säkringscentralen. Säkring nr 13 15A matar diagnosuttag och radio.

  14. #14
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det är jag som yrar. 22a är beteckningen på säkringscentralen. Säkring nr 13 15A matar diagnosuttag och radio.
    Okej, den var hel.
    När jag drog ur den så slutade slutsteget att fungera, samt jag mätte den med multimetern som säkerhetsåtgärd.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Är det rätt uppfattat att bilen dör när du sätter i läsaren i OBD-II uttaget? Har du möjlighet att prova läsaren i en annan bil?

  16. #16
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Är det rätt uppfattat att bilen dör när du sätter i läsaren i OBD-II uttaget? Har du möjlighet att prova läsaren i en annan bil?
    Nej, det var en annan medlem som blandade sig.
    Jag har prövat läsaren i en annan bil och den fungerade där.

    Jag är rätt bra på bilar och har använt mig av ELM327 i många år samt har en OP-Com som fungerar med bilen.

    Jag klarar mig med OP-COM gällande felkoder, men blåtandsläsaren har finesser som jag inte kan leva utan.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ta en noggrann titt på kontaktelementen både i bilens OBD-II uttag och modulen som pluggas in där. Kontaktfel är ett av de vanligaste felen på all elektronik. Kanske är det ett kontaktelement som rubbats lite ur läge och hamnat lite för långt in. Har för mig att det varnas för just det felet någonstans i WIS.

  18. #18
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ta en noggrann titt på kontaktelementen både i bilens OBD-II uttag och modulen som pluggas in där. Kontaktfel är ett av de vanligaste felen på all elektronik. Kanske är det ett kontaktelement som rubbats lite ur läge och hamnat lite för långt in. Har för mig att det varnas för just det felet någonstans i WIS.
    Yes, vi håller oss till det tills i morgon.

    tack så länge.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


Liknande ämnen

  1. Ac fungerar inte
    Av saabkille i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 18:58
  2. [LÖST] Bränslemätare fungerar inte OG9-5
    Av topline i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •