Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Funderar på " nyare "" saab

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281

    Funderar på " nyare "" saab

    Ok forumsvänner, behöver råd.

    Har kört Saab i 15 år, mestadels 9000 men även några avstickare med 900,9-3 och 9-5an har vi haft i 20000 mil. Nu är det så att våra kära bilar är mer eller mindre skrotfärdiga...
    Vad ska vi ha bilen till då?
    Transport av häst
    Transport av hockeykillar med utrustning
    Mestadels körning till jobb/aktiviteter för barnen...

    Funderar på.

    9-3 06- diesel ( FÅR dra mer än 9-5 på B-kort ) men är det nån höjdare? Skatt med manuell 3800
    9-5 06 bio Billigare skatt ( 1500kr ) får dra mindre än 9-3 och håller motorn som en diesel?
    9-5 06 diesel skatt 5200 och får dra mindre än 9-3. Dock större utrymmen för hockeykillar.

    Mina frågor är ju egentligen om motorn. Diesel kontra bensinmotorn och hur 9-3an är att dra släp med

  2. #2
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    261
    Medlem#
    5341
    kan bara svara på om 9-3 är bra att dra släp med och svaret är: går alldeles utmärkt.
    Om du nu kör mycket med släp så kanske du skall fundera på att ta utökat B-kort eller E-kort så slipper du fundera på bilens tjänstevikt/totalvikt kontra släpets totalvikt...
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    Är man ute efter en dragbil som både är billig i inköp och drift så kolla ng900/og9-3, en sån får man ju dra 1600 med på B-kort! En 99ans med Trionic 5 är ju en slitvarg av rang och delar kostar ju peanuts i dagens läge. Man kan ju också satsa på en senare, 01-02, där man kan få BioPower-funktion.
    Utrymmena är ju inte helt fy skam heller. Med ett fint steg 1-2 kan man ju få 240 stabila hästar och med lätthet klara 0,6/mil landsväg.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Ja, min 9-3 Aero -00 har bra med ork för tunga släp. Se upp med rostiga fjäderben men numera finns kompletta nya fjäderben (ej orginal) för rimliga pengar.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    900/9-3 är inte ett alternativ. Kör hellre med min gamla 9000.
    Grejen är att jag vill ha en nyare/så pålitlig bil som möjligt

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    En 2006:a är ju ungefär 10 år gammal. Jag köpte i somras en 2005 9-3 Aero som är uttagen 2006-01. Den har nu gått ca 8300 mil. Knäckte nyligen höger framfjäder och upptäckte då att fjädern redan var av på två ställen. När jag skulle byta fjädrarna så hittade jag förvånansvärt mycket rost, mest högst uppe i fjäderbenstornen. Som tur är har det inte gått så djupt än så det går att åtgärda utan att det blir ett jättejobb.

    Tyvärr är den 9,5 år gamla bilen sämre rostskyddad än min äldre 9-3:a (16 år i höst). Många här har tidigare skrivit om förvånansvärt mycket rost även på nyare 9-5:or. Mitt råd är att inspektera underrede och hjulhus noga. Köp en så ny bil som möjligt med så få mil som möjligt. Fundera på en bra rostskyddsbehandling eller håll noga koll som jag försöker göra och åtgärda begynnande rost så tidigt som möjligt så blir det inte så arbetsamt.

    Ingen bil är tyvärr underhållsfri och när de är 10 år och äldre så finns det alltid saker att fixa. En Saab är dock väldigt mycket bil för förhållandevis lite pengar.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 299
    Mer pålitlig bil ? Du har en 9000 ! Byt soppapump i 20 000 mila intervaller och släng in en tändkassett vid reservhjulet.
    Så åker du ståndsmässigt och säkert i många år. Jävig jag ???

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Jag är helt med dig Timpa2 men inte regeringen....

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Jo, en 9000 är svårslagen, saknar den ibland....

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146
    ...det som 9000 (och og9-3 samt äldre 9-5) sknar är antisladdsystem... gör otroligt mkt för säkerheten.

    En ng9-3 är ju trevlig och mycket modernare än övriga listade saabar, modernare borde betyda driftsäkrare (vilket den nog var/är när allt funkar och är hyggligt nytt) men samtidigt känns kvaliteten lägre vilket trycker driftskostnad och pålitlighet åt andra hållet på äldre bilar...

    9-5 var ju fin när den kom, men behöver man inte storleken så skulle jag satsa på ng9-3 - kvalitets och komplexitetsmässigt känns de hyggligt lika, fast med problem på olika ställen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 452
    Medlem#
    11937
    Några funderingar pch kommentarer:
    - 9-5an kan dra tyngre släp än 9-3an, det är B-körkortsreglerna som begränsar. Om du nu drar mycket hästsläp, varför inte skaffa den nya utökade B-behörigheten? Det kräver visserligen ett backa-med-släp-körprov men är ändå lätt att skaffa jämfört med BE-kort och gör ju ditt liv lättare.
    - 9-5an är invändigt större än 9-3an.
    - Ett argument mot att köpa en og9-5 av de sista årsmodellerna är att det trots allt är en bilmodell som designades på 90-talet. Den var då bland det bästa du kunde få tag på i många avseenden (inte minst säkerheten) men 2005-2010 har den i viss mån blivit omsprungen. 9-3an är ju lite modernare (kom 2003 mot 9-5an som kom 199.
    - Saab är väldigt mycket bil för pengarna nuförtiden, oavsett vilken modell du väljer.
    - Provåk en 9-5a och en 9-3 med sönerna så får du se vilken som passar er bäst - sedan kan du utgå från att båda duger till att köra släp med.
    - Angående diesel/bensin/biopower: 2.2TiD och framförallt 3.0TiD har en hel del problem, de skulle jag undvika. 1.9-dieseln verkar klarar sig bättre men är mig veterligt inte mer/mindre skottsäker än bensinarna/etanolkaminerna. Så det handlar nog mer om en rent ekonomisk kalkyl om förbrukning, bränslepriser, körsträcka per år och skatt. Med tanke på att det är ganska stort prispåslag på dieslarna mot bensin/etanolarna måste man köra ganska många mil per år innan kalkylen går ihop sig.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    9000 ska behållas. 2 9-5 or fick stryka på foten och en 9-3 tid 08 trillar in

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Grattis! Glöm inte att inspektera hjulhusen efter rost, speciellt högst upp där fram. Känn även på fjädrarna längst ner så att ingen är av.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Ska göras.
    Anmärkningar jag hittade var. Hjullager. Kamremsbyte var det dags för och besiktning. Detta ska åtgärdas till ikväll

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Grattis! Glöm inte att inspektera hjulhusen efter rost, speciellt högst upp där fram. Känn även på fjädrarna längst ner så att ingen är av.
    ser man det utan att riva ned innerskärmar??? var mer rostar ng93, skulle vilja kolla igenom min egen... Då det är en cab som numera bara går sommartid så tror jag att om jag "stoppar" rosten (tror inte jag har nån allvarlig rost, eller hoppas så iallafall) så bör den hålla så länge jag håller liv i resten av bilen... (hoppas det inte räknas som trådkapning)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Funderar på att "bli med saab"
    Av stock3n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 09:41
  2. Passar "Nyare" 9000 fronten på de äldre?
    Av Motorhead i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •