Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: AC-kompressorn kopplar inte in

  1. #1

    AC-kompressorn kopplar inte in

    Hej!

    När det nu blev varmt så blev det även varmt i kupén. Jag misstänkte att systemet var tomt så nu har jag varit hos ac-verkstad och systemet är tätt och fullt med gas. Jag började felsöka vad det då kan vara och jag får ingen spänning fram till tryckgivaren/tryckvakten. Jag misstänker att det är det som är felet eftersom jag då inte får ut någon spänning till magnetkopplingen på kompressorn. Men varför får jag inte det? Någon som har något tips?

    Jag får ibland "Bromsljus ur funktion" trots att jag "tror" att allt fungerar. Svårt att hela tiden ha koll på om allt lyser. Jag misstänker att det är jordfel någonstans. Jag har relativt nyligen bytt kablarna i bakluckan och dessa såg fina ut nu när jag kollade.

    Tips?

    Torbjörn
    Saab 9-5 -98

  2. #2
    Felsökt mer ikväll och har troligen löst "Bromsljus ur funktion" som dök upp lite då och då. Det var en lampa i luckan som hade smält något men fungerade fortfarande. Så dessa fel hängde troligen inte ihop som jag misstänkte.

    Dock har jag inte begripit varför jag inte får 5v till tryckgivaren. Iom att jag inte har något felmeddelande, kan man då anta att jag har kabelbrott från DICE fram till givaren?

    Tacksam för hjälp

    Torbjörn

  3. #3
    Jag hade ett liknande fel i fjol på min 9-5a. Magnetkopplingen slog bara till om jag tvångsmatade den. Letade kabelbrott och bytte relä och kliade mig duktigt i huvudet. Till slut åkte jag till EBB på Värmdö. Dom kopplade in tech 2 och upptäckte att ac-funktionen inte var programmerad. Enda förklaringen måste vara senil DICE då det fungerat tidigare och ingen hade varit och petat i grejerna.

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    du har inte möjlighet att låna en tech2? då kan du ju se precis vad det är som gör att den inte kopplar till kompressorn.

  5. #5
    Hej!

    Tack för svaren. Tyvärr har jag inte tillgång till en tech2. Jag får känslan att den har glömt ac;n som din Fenster78.

    Får kanske åka in på verkstan och få det felsökt.

  6. #6
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det kan finnas en tech2 nära dig. Många är villiga att hjälpa till, kanske för en symbolisk summa eller av hjälpsamhet.

    https://www.google.com/maps/d/viewer...Y.k9qYccjC0h1A
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Prova att byta AC- reläet om du inte redan gjort det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-07-27, 17:38
  2. Saab 9000 -96 ac-kompressorn får inte ström
    Av Fire_ball i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 13:56
  3. Ac-kompressorn slår inte till?
    Av Roberth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •