hallåj!

Äger sedan 1 månad tillbaka en saab 9-5 vector årsmodell 2002.

Uppgraderade mig från en opel och vart smått överrumplad över vilken körklädje det är att åka saab gentemot min opel (astra 99a).
Har sen några veckor tillbaka haft planer på att "trimma" bilen, då jag är ungdom så klart man vill känna på att åka bil med lite mer hästar för mer körglädje!

Har läst en hel del på diverse forum och följer en del projekt trådar på en annan sida där de uppgraderat sina saab vector/aero.

Har kikat på mappning hos maptune / bsr och detta ger mig för 8tusen riskdaler 250 hästar (från 185häsar) på etanol, vilket är helt okej för den "ringa" summan på ca 8000kr.
Men för mig känns det bättre att uppgradera hårdvaran först istället för att köra motordelarna jag redan har på max genom mappning.

Det jag tänkte uppgradera är en större turbo, TD04-15T samt downpipe 3tum + sportkatalysator och ett öppnare luftfilter, även "dieselsnorkeln" som den kallas för öppna upp andningen.

Får egentligen dessa saker för samma peng som jag får av att mappa bilen med min nuvarande hårdvara.


Så min frågeställning är , är det inte bättre att uppgradera hårdavaran (downpipe+sportkata, turbo) och sen lämna in den för mappning på kanske 250-270 häst, istället för att pressa systemet till max?
Eller är denna hårdvara uppgradering endast nödvändig om man satsar på 300+ hästar?

Jag vill uppgradera min bil för leka av mig lite, samtidigt skall bilen uppfylla sin funktion genom att ta mig till och från jobbet samt att sambon ska kunna köra den, och gärna att bilen håller x antal tusen mil till och inte rasar.

Edit: Bilen har nu gått 12500 mil, har senaste vevhusventilationen, serviceboken är komplett, oljebyte skett var 1000mil ungefär, böt direkt när jag köpte samt luftfilter och oljefilter och tänkt byta var 500 mil och ta hand om min pärla