Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Mycket rök från 9-5 2,3t -99!

  1. #1

    Mycket rök från 9-5 2,3t -99!

    Hej!
    Har precis kommit hem med nöd och näppe efter en långweekend på Sveriges vägar.
    Bilen är en 9-5 combi 2,3t -99 vilken nu har gått 22000 mil.
    Med ca 10 mil kvar märker jag vid gassläpp att det ryker en hel del från bilen.Vi svänger in på en mack för att kolla men hittar inget speciellt, märker sen att bilen har blivit lite svårstartad men när den väl går igång så funkar den bra.
    Sen blir det bara värre och värre den sista biten hem. Vid gassläpp och växling så ryker det så mycket att folk bakom knappt ser vägen! Men konstigt nog så går den jämt och bra.Hinner precis hem när det varnas för låg oljenivå.
    Topplockspackningen, turbon eller igensatt vevhusventilation?
    Jag tyckte vid en oljekoll under resans gång att oljan hade en jättesvag ljus nyans som jag inte sett förut. Senaste oljebytet var för 500 mil sen.
    Skroten nästa eller?

  2. #2
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Första steget vore nog att kolla turbon. Eftersom det är en lättryckare som gått 20000+ så är chanserna tyvärr rätt stora för det. Kolla om turbon glappar, gör den det så får du byta turbo, gärna till en mer tålig TD04
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Precis som Etnoy skriver, låter som turbon gett upp.
    Nabil

  4. #4
    Hej!
    Tack för svaren!
    Jag får ta en koll ikväll.

  5. #5
    Nu har jag kollat Turbon och den är helt slut!Glappar åt alla håll och kanter!
    Funderar på att köpa Maptuneparts utbytesturbo som känns bättre än en ekonomisats.
    Är det överkurs att varmköra motorn innan byte och tömma ut oljan för att sedan när man är klar hälla i ny och byta filter?
    Med tanke på hur slut turbon är så törs jag inte starta bilen.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Varmkör inte, blir bara hett om fingrarna när du skall skruva.

    Beställ satsen från Maptun och köp Mos2/rostlösningsolja om du inte har det så kan du spreya på muttrar/bult som skall lossas så de släpper lättare när du får hem delarna och skall börja meka.
    Prova gärna så du har verktyg du kommer åt med så du inte får avbryta mekandet mitt i
    Har för mig att de 3 muttrarna på turbon/downpipen är lite trånga med std.nycklar.

    Och eftersom du inte lär åka med bilen skulle jag riva IC'n redan nu och tvätta den ordentligt invändigt liksom slangar och ev inloppsrör om det finns oljekladd.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Ok, tack för svaret!
    Menar du den billiga satsen eller utbytesturbon?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du tänket på kitet alt. utbytes originalturbo


    Det är väl en prisfråga, Original är alltid original
    Och många skulle då kanske går för Aeroturbon

    Eller t.o.. TD04 från -06 men det springer snabbt i väg i pris.

    För att köra original och hålla bilen vid liv några år till skulle jag gå för det billigaste paketet och INTE trimma.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Tack för tipsen!
    Det får bli en orginal, känns bättre på något sätt.
    Jag läser på allt om Turbobyte och siktar in mig på en mekarhelg!
    Hör av mig längre fram om hur det gick.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Då var det alltså turbon som befarat. Hoppas du får ordning på det! Kolla om turbons turbinblad är skadade så att inget skrot har sugits in i motorn.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det borde väl landa i IC'n men kontroll är alltid på sin plats när något havererat.
    Och själv skulle jag nog börja med en enklare motorolja direkt vid bytet och byta till rätt olja efter någon mils lugn provtur för att skölja ur ev. bös
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Tack för alla tips!
    Ska kolla bladen och "skölja"motorn.
    Imorgon blir det meck, grejorna från Maptune har kommit,tog bara ett par dagar, snabbt jobbat!
    Har läst på en del så vi får hoppas att det går bra.
    Rapport kommer...:-)

  14. #14
    Gokväll!
    Här kommer en rapport...Det funkar inte bra, ryker och går dåligt.
    Har satt ihop allt efter konstens regler, rengjort, fyllt på olja i turbon innan start samt inga delar över.
    Känns som om oljan kommer till turbon men inte vidare.Det läcker vid den lilla gummislangen om går till oljetråget.(Se bild)
    Får en känsla att det är stopp där inne i tråget.
    Hur ser det ut innanför anslutningen?
    (Kände på turbinen i Turbon och den går runt utan problem, man blir ju lite nervös...)
    Har ni några teorier om vad det kan vara?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det borde ju vara ganska enkelt att lossa oljereturen (gummislangen) och ha den kvar i mot motorn och blåsa i den för att konstatera om det är stopp eller ej.

    Är det stopp betyder det ju att smörjningen av turbon är obefintlig då oljan inte kan cirkulera, dvs lös problemet innan du kör mer.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Håller med HeRmAN. Har du förresten kollat om det finns olja kvar i intercoolern? Trycks det ut olja i laddluften kommer det kleta i intercoolern, så det kan vara oljerester därifrån som ryker.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och eftersom du inte lär åka med bilen skulle jag riva IC'n redan nu och tvätta den ordentligt invändigt liksom slangar och ev inloppsrör om det finns oljekladd.
    Fast den borde vara kliniskt ren
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Tack för svaren!
    Jag ska fortsätta meckanden i morgon med att blåsa ur slangen(är det bara ett tomt rörlopp rakt in i tråget?)
    Det stämmer , det kommer olja i inloppet till turbon från kobran.
    Ska man demontera den och rengöra eller kommer den att "självläka"?
    Som ni kanske märker så är jag inte världsbäst på motorfunktioner:-) men jag lär mig genom meckandet och goda råd och tips från andra!

    - - - Uppdaterad - - -

    Såg att jag fick svar på IC´n under tiden jag svarade på det andra...!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hej , Jag har ett Steg 2 agregat enligt bild http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...591103-s2.html
    som är helt nytt som jag kan sälja för 5500 kr plus frakt eller hämtar i STHLM , (behöver inte skicka returstomme)

    Hade strul på min bil med att den rök då den var kall men det var inte turbon på min , jag böt Kolvringar, ventiltätningar och då slutade bilen att ryka då den var kall ,,

    Därav så har jag inget behov av nya turbon längre

  20. #20
    Jag har bytt turbo men felet ligger nog i oljereturen eller intercoolern.
    Ska mecka lite senare idag och se om jag hittar något.
    Men tack för erbjudandet!

Liknande ämnen

  1. Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-mod
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-06-11, 00:23
  2. Hur mycket kan man sära växellådan från motorn?
    Av jockerr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 00:23
  3. Hur mycket tål intercoolern från 900 ng?
    Av Putt1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 18:28
  4. R134 i 9000 från 91, hur mycket?
    Av nillow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 00:27
  5. Hur mycket bättre är og900:a lådan från 89-?
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •