@Propipe

YS3FF59F571109211
EPC säger: 9-3, Airbag förare och passagerare, 5 dörrar, 5-växlad aut, B207E, modellår 2007

46-AP-4-3-63-66-AA-BA-CA-DA
EPC säger:
46 = Fjädrar fram: blå/gul sänkt sportchassi, artikelnummer 93 190 609
AP = Fjädrar bak: sänkt sportchassi, artikelnummer 12 759 984
4 = krängningshämmare fram, sportchassi
3 = krängningshämmare bak, ej sportchassi (!?)
63 = stötdämpare fram, blå, sportchassi, artikelnummer 93 190 607 ersatt av 93 190 092 och 12772033 (fäste)
66 = stötdämpare bak, blå grön, sänkt sportchassi, artikelnummer 12 776 258
resterande koder gäller bromsarna

Det är delar med artikelnummer enligt avkodningen i EPC ger rätt originaldelar. Maptun säljer originaldelar och det går att söka hos Maptun på Saab artikelnummer. Sedan kan man googla på artikelnummer och hitta en riklig flora av komponenter som kan vara original eller mer eller mindre bra/dåliga kopior.

Gällande stötdämpare fram till den bilen så gissar jag att det ursprungliga artikelnumret var för paret och att det ersatts av två likadana dämpare med lösa fästen för bromsslangen. Gissningen baserar jag på att mina originaldämpare har fasta fästen vilket gör höger och vänster dämpare olika. Maptun visar en bild på ersättingsdelen där det saknas fäste och det extra artikelnumret är ett fäste (bild hos Maptun).

Det ”vanliga” sättet att köpa rätt delar var att gå in till eller ringa en återförsäljare som plockade fram rätt delar baserat på chassinumret, samma som jag försökt göra nu. Skillnaden var att de som höll på med delar hela dagarna förr hade bättre koll än vad de flesta har nu. Nu finns det inte så många kvar som har bra koll och informationen om chassikomponenterna i EPC är lite rörig och oöverskådlig så en lagom trött reservdelsförsäljare som kanske inte jobbat med Saab länge kör lätt vilse.

Istället för att köpa enskilda komponenter, fjädrar, dämpare mm så kan det ibland vara bättre att köpa en komplett chassisats t ex https://www.maptunparts.se/chassi/chassisats-sport

Vad som händer när man byter en chassikomponent till en som avviker från det som bilen levererades med samtidigt som övriga behålls är oftast omöjligt att få svar på. Oftast händer nog inget dramatiskt men det går ju aldrig att vara helt säker på.