Noterade att den aluminiumfärgade delen på bifogad bild saknas på min bil. Det verkar ha suttit nåt där nyligen som eventuellt skakat loss och försvunnit. Vad är det för nåt?
Noterade att den aluminiumfärgade delen på bifogad bild saknas på min bil. Det verkar ha suttit nåt där nyligen som eventuellt skakat loss och försvunnit. Vad är det för nåt?
SAAB 9-5 2.3t 00
SAAB 9-3 SS 04
SAAB 9-5 2.3t Vector 08
SAAB 9-5ng 220hk BioPower
Har du en automat? för jag minns att det satt en sådan på min förra 9-5a som vart automat, jag tror att det är någon vakuumpump? På manuella så ska det ej sitta någonting där men vanligt att motorn trycker ur sig några droppar olja där.
Nix, det är en manuell. Möjligen har det aldrig suttit nånting där då? Tyckte bara att det såg lite för rent ut (förutom lite olja) för att inte ha suttit nåt där på 25000 mil.
Efter att fått tipset att det är en vakuumpump så ger lite sökningar att det inte ska sitta nåt där utan att det är kvarleva från icke-Turbobilar. Där lärde man sig nåt nytt! Tackar!
SAAB 9-5 2.3t 00
SAAB 9-3 SS 04
SAAB 9-5 2.3t Vector 08
SAAB 9-5ng 220hk BioPower
Dumpventilen verka sakna en slang men det kanske du vet om....
Det er som Dumli sier, en vakuumpumpe, for øket bremseeffekt på 9-5 2.0 og 2.3 med automat.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag har införskaffat en biopowertopp från en 9-5:a från -06.
På denna topp satt det en vacuumpump som drevs av avgaskammen.
På min 9-5:a från -05 saknas däremot denna pump.
Vad är pumpen till för och varför har vissa modeller den men andra inte?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Har du en manuell eller automat ? den pumpen sitter väl bara där på bilar med senilsticka.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Min 9-5 är manuell men bilen som reservdelstoppen kommer ifrån var en automatväxlad bil.
Om det nu är detta som är skillnaden, varför har i så fall automatväxlade bilar en mekanisk vacuumpump medans manuella enbart förlitar sig på det vacuum som man får via insug/före kompressorn vid laddtryck?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Automatbilar går med högre tryck i insuget. Därför bygger de inte bromsvacuum lika mycket/snabbt.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Varför är det högre tryck (sämre vacuum) i insuget hos automatare än hos manuella då?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Det är ju en bra fråga som jag aldrig funderat över, jag har bara accepterat att det är så
Att det läcker olja där på manuella är som sagt standard, det har gjort det på alla 9-5or jag tittat på, gummipluggen som ska sitta där är billig men lite halvbökig att byta.
Jag har köpt pluggar ock tänkte byta på mina 9-5'or men vi får se när
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jo det är väl standard enda sedan när kortmotorn kom i 900 och 9000 i början av 1990-talet att det läcker lite olja där.
Jag skulle också kunna leva lyckligt resten av mitt liv utan att veta varför det är sämre vacuum i automatare än manuella för troligtvis behöver jag aldrig tänka på detta. Det är mest mitt teknikego som vill veta.
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Jag skulle säga att den sitter där pga att en motor i kombination med en automatlåda inte tillåts motorbromsa på samma sätt som en med manuell. Därför bygger den inte upp lika högt undertryck och behöver kompletteras med en vacuumpump för att få servot att jobba i rätt tryckzon.
Nej, den mekaniska kom 2000 på B2x5.
Vakuumpump för bromssystemet kom 1996 i samband med helbilsgodkännandet, men bara för kombinationen B204 med turbo (alla versioner) och automatlåda. Turbolösa modeller har aldrig haft punpen, ej heller B234 med turbo.
B2x5 (som bara finns med turbo) och automatlåda har alltid vakuumpump, men den var elektrisk 98-99. Kanske undantaget 9-3 -99 Viggen (B235R), den saknas i EPC.
På bilarna med elektrisk vakuumpump, om man låter den stå med tändningen på så hör man att vakuumpumpen går lite då och då, beroende på läckage. Man kan därför lyssna på den för att avgöra om man har läckage i vakuumservosystemet...
Min tolkning av detta är, eftersom det kom in enbart på B204 med turbo (och inte övriga) med automat i samband med helbilsgodkännandet, att man ligger på fel sida någon gräns i servoverkan (eller variation av servoverkan) i något udda fall - det gick bra både i 9000 och 900 innan -96 års modell utan pumpen.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Fast även på betydligt tidigare modeller än så så finns det en plugg här som gärna vill läcka, det var så jag menade.
Det hålet är ju egentligen en kvarleva sedan man körde med tändfördelare i Saabarna, smart att "återanvända" detta för att kunna montera en vacuumpump kan jag tycka.
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).