Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 148

Ämne: Finrenovering av en redan fin bil...Min Saab 9-5 Aero SC

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Mrsmith Visa inlägg
    Absolut, har bytt MÅNGA tjänster genom åren...
    Intressant, å jag som har en vinge och en spoiler utan färg...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Den här tråden ska följas noga, gör nästan samma på min Aero. Det är hur kul som helst att allt funkar och bara plocka med bilen bara för nöjet. Fast jag börjar känna mig lite knäpp när jag upptäcker att jag funderar på att klarlacka insidan på bakluckan. TS trevligt att du skriver ut vilka märken på grejerna du använder. När jag tog bort stötfångaren bak, synts det att vid tidigare demontering har någon slarvat med förlängare och muttermaskin. Det har blivit mindre ytrost i hålen där de fyra tärningarna sitter, tänkte bara tipsa att kolla om någon lättar på klädseln i bakluckan.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  3. #23
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Ledsen...men det blir inte mycket till uppdatering..

    Lackade bakskärmarna igår, men det gick åt skogen!..min vattenavskiljare gick på lunch så påpassligt när jag lackade. så fullt av vatten + smuts i från luften *GRRR*

    men men..bara våtslipa och göra om efter att fixat en ny vattenavskiljare, får fixa detta i veckan...skulle behöva investera en ny kompressor med, den jag har fick jag av en som jag jobbade åt för typ 17 år sedan,en gammal Briab kompressor som absolut sett bättre dar (den lever på övertid) lite i det minsta laget, så den får gå rätt hårt, därav blir det mycket kondens i luften, som mitt effektiva filter tagit bort genom åren..

    Kan väl lägga in några bilder av maskeringen om någon skulle va intresserad av att se det..






    ........................To be contiunded!

  4. #24
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Intressant, å jag som har en vinge och en spoiler utan färg...
    Ja jo..allt är ju möjligt

    man är väl öppen för alla förslag så att säga....

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lars_B Visa inlägg
    Den här tråden ska följas noga, gör nästan samma på min Aero. Det är hur kul som helst att allt funkar och bara plocka med bilen bara för nöjet. Fast jag börjar känna mig lite knäpp när jag upptäcker att jag funderar på att klarlacka insidan på bakluckan. TS trevligt att du skriver ut vilka märken på grejerna du använder. När jag tog bort stötfångaren bak, synts det att vid tidigare demontering har någon slarvat med förlängare och muttermaskin. Det har blivit mindre ytrost i hålen där de fyra tärningarna sitter, tänkte bara tipsa att kolla om någon lättar på klädseln i bakluckan.
    Inget att känna dig knäpp över.."Fast jag börjar känna mig lite knäpp när jag upptäcker att jag funderar på att klarlacka insidan på bakluckan."
    Jag ska göra det på min, (otroligt vad det fuskas på nyare bilar..) Lika ska jag lacka framskärmarna med motorhuven öppen, för att få färg och KLARLACK hela vägen in så att säga...
    I slutändan har jag tänkt att våtslipa och lägga iaf en sväng extra klarlack på sidor och huv, sen våtslipa taket och damma på en vända klarlack där med...,,man får ett fint djup i lacken,,,

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tips, ventilen bak är väldigt lätt att lossa från insidan så slipper du maska den samt få en lackskarv där, när ventilen är ur kan du tvätta den också!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Tips, ventilen bak är väldigt lätt att lossa från insidan så slipper du maska den samt få en lackskarv där, när ventilen är ur kan du tvätta den också!
    Tackar...ja får väl pilla loss den...sen får man färg "hela vägen" så att säga..bra tips där

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen när jag är färdig med lackeringen skulle jag vilja ha tips på att rostskydda hjulhusen...

    Tjock underdsmassa, Tunnare tectyl..eller nått förslag??

    Alla tips beaktas,,

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Mrsmith Visa inlägg
    Hittade på 4 st stänkskydd nya på Björkmans (utånget enl dom)
    Lackade dom , och efter lite pill så satt dom på plats..

    Lika så lackade jag sidolisterna, hade tanke på att lacka lister runt om, handtagen i samma färg som bilen....
    Men vart lite osäker, ska man ha dom svart i stället?...ge gärna synpunkter på det, då jag är såååå velig....


    Vad tycks...svarta eller lackade???
    Om jag hade lagt ner så mycket jobb hade jag kört på 100% original. Att lacka lister, handtag, stänkskydd, m.m. ser enligt mig bara kladdigt ut. Att ha en 9-5 Aero i ett grymt originalskick kommer vara riktigt ovanligt och är nog redan mycket ovanligt.
    Jag röstar för svarta lister, svarta handtag, svarta stänkskydd, m.m. original håller bäst i längden.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    jag tycker det här är en mycket lyckad uppdatering att lacka listerna, bilen ser 10 år nyare ut och exklusivare, när det blir veteranbilsdags går det att fixa till,,,,,,

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    +1 på Sjöan's förslag
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    +1 på Sjöan's förslag
    +2
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Mrsmith Visa inlägg
    Jag vet..enda "pinbulten till innerskärmen/sidokjolen" som gick av för mig...men det löser vi sedan
    Löste du det?
    Om du gjort det kanske nån annan har nytta av att se hur jag löste det med en 6*16 rostfri skruv och svetsen ...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    +2
    +3
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #33
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Löste du det?
    Om du gjort det kanske nån annan har nytta av att se hur jag löste det med en 6*16 rostfri skruv och svetsen ...
    Snyggt, ja det blir ju kanon.

    Lacka bilar kan jag, skruva bilar kan jag med, och även en del bil-el, men svetsen och jag är osams ) jag har ingen svets + att jag är oduglig att svetsa...så jag får väl lösa det med ett litet hål och skruv, och rostskydd...

  14. #34
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Ja jag har varit inne på det jag med, men eftersom bilen är stålgrå (enl vissa en tråkig och allt för vanlig färg, men det tycker inte jag) så kan ju lister mm passa i bilens färg, hade den varit röd, ja då hade det inte varit snyggt, ser ut som man hällt en hink rödfärg över bilen...

    Man får prova sig fram, lätt att åtgärda efteråt, när man lackar stötfångarna så lär man lacka det svarta i efterhand iaf....så jag testar med stötfångarlisterna, + sidolister redan lackat,..det är väl yttre handtagen man verkligen får ta en funderare på, för dom måste bort, + att plocka isär dom helt..det vill man inte göra för många gånger..

  15. #35
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Så...då var det dags för lite billackering...har låtit den stått en vecka då jag har haft fullt upp med att jag ska byta jobb osv...

    Som ni kanske minns så pajade mitt luftfilter på kompressorn vilket medförde att det vart massa vatten i lacken!

    Våtslipat maska om bilen här...




    Nu dags för lite "Garageselfie"


    Sprutan....


    Har tagit lite bilder efteråt, vill inte springa in i onödan då man kan dra med sig damm..
    Men det gick förbaskat bra denna gång och blankt och fint vart det...









    Sen ska man komma ihåg att nästan allt ser bra ut på bild, men detta skulle jag inte skämmas för att leverera till en kund..man har varit med förr..

    Lite bilder på min stökiga arbetsbänk, lite på färg..rengjord färgspruta





    Standox Kristall PRO MS Klarlack...


    Standox Baslack, thinnerbaserad såklart..


    To be continued...............

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vad snyggt det blir! Jag skulle behöva göra detsamma med min og9-3.

  17. #37
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vad snyggt det blir! Jag skulle behöva göra detsamma med min og9-3.
    Tackar...ja jo det är riktigt kul, lackering är favoritsysslan med att hålla på med bilar, mycket nogrannhet så blir det bra

  18. #38
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Jag har bestämt mig ang listerna och stänklappar...

    Det blir SVART!..ska lacka om listerna och stänkskydden till svart igen...

    För den är ju inte ful original, snarare tvärt om!

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    +4

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Härligt :-D
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan?
    Av H-M i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 15:25
  2. WTF? redan levererad NG9-3 SC
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 19:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •