Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Är i Italien och min OG93 Aero startar inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Är i Italien och min OG93 Aero startar inte

    Hej

    Har en 205 hk 9-3 Aero från cirka 2002 Har gått 20 000 mil helt utan problem. Igår efter ha kört den startar den inte. Lysdioden för larmet på instrumentbrädan dubbelblinkar. Startmotorn drar runt men ingen tändning eller bränsletillförsel. Börjar genast misstänka startspärren. Check control säger OK.
    Kan man koppla förbi startspärren?
    Någon annan ide om vad det kan vara? En Italiensk bilmekaniker kollar på bilen och han visste inte ens vart nyckeln sitter på en Saab sååå det känns lite mörkt....

    Fantastisk tacksam för all hjälp eller idéer per telefon 0708 16 8873
    Det är långt till Sverige nu och det är påsk. Ingen aning hur detta skall sluta.....

    En svensk i Italien i nöden....

    Mvh

    Jonas

  2. #2
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av Jonas93aero Visa inlägg
    Hej

    Har en 205 hk 9-3 Aero från cirka 2002 Har gått 20 000 mil helt utan problem. Igår efter ha kört den startar den inte. Lysdioden för larmet på instrumentbrädan dubbelblinkar. Startmotorn drar runt men ingen tändning eller bränsletillförsel. Börjar genast misstänka startspärren. Check control säger OK.
    Kan man koppla förbi startspärren?
    Någon annan ide om vad det kan vara? En Italiensk bilmekaniker kollar på bilen och han visste inte ens vart nyckeln sitter på en Saab sååå det känns lite mörkt....

    Fantastisk tacksam för all hjälp eller idéer per telefon 0708 16 8873
    Det är långt till Sverige nu och det är påsk. Ingen aning hur detta skall sluta.....

    En svensk i Italien i nöden....

    Mvh

    Jonas
    Rör sig varvtalsmätaren när du kör den på starten? Om inte är troligtvis vevaxelgivaren trasig.

    Annars är det antingen tändkassetten eller bränslepumpen.
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Börja med att lyssna efter soppapumpen när du vrider på tändningen, den går ju ett par sekunder då. Om du lyfter på baksätet hörs det bättre.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 263
    Börjar dioden dubbelblinka direkt när du larmar av bilen ?

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Pröva om den startar till på startgas. Om ja så ligger felet på bränslesidan; om nej så är felet på tändningssidan.
    /Johan

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hej

    Har just pratat med Jonas i Italien och det är troligen inte imobiliseringen så strular för han trodde att larmdioden slutar blinka när tändnyckeln stoppas i och vrids om.
    I morse hade bilen startat och gått i 30min för att sedan dö
    Han var osäker på om pumpen gick när den inte ville starta för det var kaos i omgivningen och svårt att höra om den gick eller inte
    Varvräknaren hoppade lite vid startförsök men firman som hjälper honom var inne på att det var givaren som var kass så de skulle börja med att byta den vilket kan vara en bra början då den är billigast av de misstänkta delarna och klokt att börja med.
    Han skulle återkoppla hur det går.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Herman, riktigt schysst att du ringde!
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Låter som en klok första åtgärd.
    Men sällan Saabarna stannar under gång för vevaxellägesgivaren.
    Om det inte hjälper så be han kolla tryck i railen.
    Stanna under gång känns mer troligt att det är pumpen (eller kassett, men då borde den inte gått mer..).

    MVH / Peter

    - - - Uppdaterad - - -

    Låter som en klok första åtgärd.
    Men sällan Saabarna stannar under gång för vevaxellägesgivaren.
    Om det inte hjälper så be han kolla tryck i railen.
    Stanna under gång känns mer troligt att det är pumpen (eller kassett, men då borde den inte gått mer..).

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej

    Lite spännande detta. Med nyopererad bruten axel och bruten högerarm på två ställen så ställs man inför detta. Pratar inte Italienska så kommunikationen mer mekanikerna blir lite improviserad fransk/italienska typ "gazeline pumpa" och lite gestikulerande så fattar dom att jag avser bränslepumpen.....

    Tolkar det som att dom kollat bränslepumpen, bränslefiltret även om jag inte kunde höra att den gick igång när vi försökte starta bilen. För övrigt gick bilen imorse efter att den stått stilla hela natten men efter 20 minuter så stannade den igen och gick inte att starta igen. Ytterligare en mekaniker dök upp och han hade en handhållen dator med sig och han verkade lite senare övertygad om att det var vevaxelgivaren som på Italienska heter "sensore giri" som var trasig. Inte tändkassetten eller startspärren. Återstår att se om Saab i Florens har en sådan på hyllan på tisdag.... Skulle varit hemma och jobbat på tisdag så detta blir lite spännande. Kanske Italienska SAABklubben kan vägleda vart man hittar denna reservdel även en beggad sådan så man kan komma iväg utan att behöva vänta i 4 dygn på hotell....

    Stort tack för vägledning än så länge. Kommer hålla er uppdaterade.

    Fantastisk bil denna som inte drar någon bensin. Körde ner genom alperna, låg sedan i 140-160 kmh och trodde det var fel på bränslemätaren då den endast drog 0,73l/mil under dessa omständigheter. Imponerande.

    Återkommer med mer info för som vill se vart detta leder.

    Ingen som ska ner till Florens med omnejd som kan ta med sig en vevaxlegivare.....

    Mvh

    Jonas

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Kolla annonser mm efter Saab-bilar inne hos handlare och gatorna runt där ni är och erbjud ersättning till dom som kan hjälpa er.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jonas93aero Visa inlägg
    Hej

    Lite spännande detta. Med nyopererad bruten axel och bruten högerarm på två ställen så ställs man inför detta. Pratar inte Italienska så kommunikationen mer mekanikerna blir lite improviserad fransk/italienska typ "gazeline pumpa" och lite gestikulerande så fattar dom att jag avser bränslepumpen.....

    Tolkar det som att dom kollat bränslepumpen, bränslefiltret även om jag inte kunde höra att den gick igång när vi försökte starta bilen. För övrigt gick bilen imorse efter att den stått stilla hela natten men efter 20 minuter så stannade den igen och gick inte att starta igen. Ytterligare en mekaniker dök upp och han hade en handhållen dator med sig och han verkade lite senare övertygad om att det var vevaxelgivaren som på Italienska heter "sensore giri" som var trasig. Inte tändkassetten eller startspärren. Återstår att se om Saab i Florens har en sådan på hyllan på tisdag.... Skulle varit hemma och jobbat på tisdag så detta blir lite spännande. Kanske Italienska SAABklubben kan vägleda vart man hittar denna reservdel även en beggad sådan så man kan komma iväg utan att behöva vänta i 4 dygn på hotell....

    Stort tack för vägledning än så länge. Kommer hålla er uppdaterade.

    Fantastisk bil denna som inte drar någon bensin. Körde ner genom alperna, låg sedan i 140-160 kmh och trodde det var fel på bränslemätaren då den endast drog 0,73l/mil under dessa omständigheter. Imponerande.

    Återkommer med mer info för som vill se vart detta leder.

    Ingen som ska ner till Florens med omnejd som kan ta med sig en vevaxlegivare.....

    Mvh

    Jonas
    Om du tuggar en stund på startmotorn (5-10 s) så ska varvräknaren segla upp en liten bit. Gör den inte det är det med stor sannolikhet vevaxelgivaren. Ett annat sätt är att gå på säkringen för bränslepumpen om du har en multimeter, när vevaxelgivaren get signal kommer det spänning till pumpen. Kommer detta så sätter du multimetern på 10A-läget och matar spänning till säkringen när tändningen är avslagen från något som har permanent spänning, en friskt soppapump drar några A. Får du 0 är soppapumpen med största sannolikhet trasig.

    Ytterligare en sak att ge akt på, om soppapumpen stannat och man startar den relativt snart därefter brukar den gå c:a 1-2 sekunder på kvarvarande soppatryck, inträffade detta?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jag misstänker nog också soppapumpen men att byta vevaxelgivaren är ju ingen dyr historia (i Sverige i alla fall) så den kan man ju byta så vet man att den är schysst och när den blev bytt.
    Men jag tycker nog det kan vara en idé att redan nu försöka undersöka möjligheterna att hitta en soppapump, en begagnad borde duga för att ta dig hem till Sverige för jag misstänker att det kan finnas viss risk att man blir uppkörd på priser på ett pumpbyte när man inte själv råder över situationen.
    Och ett pumpbyte är inte speciellt komplicerat utan borde vara fixat på max 30min.

    Hoppas det löser sig till slut och Jonas, du får gärna berätta hur historien slutar när du väl är hemma i Sverige igen.
    Och då är du självklart välkommen att bli medlem i klubben och kanske ha nytta av lite rabatter mm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och ett pumpbyte är inte speciellt komplicerat utan borde vara fixat på max 30min.
    Det är en og9-3 så blir att klippa lite i plåten för att komma åt pumparmaturen. Inte riktigt så smidigt som på 9-5:orna.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Aj då, de NG900 och OG9-3 jag har erfarenhet har haft fungerande pumpar så jag tog lite för givet att det var lika enkelt.
    9-5ans lock ser ju exakt likadan ut som i min 99'a
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    För ett korrekt byte måste tanken ner. Inte ett jättejobb trots allt. Jag kan inte timkostnaden i Italien dock

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Förresten, startgas måste de väl ha i Italien också? Enklaste saken i världen att prova som skrivits tidigare i tråden. När den inte startar, fyll upp med startgas. Om den startar då är det pumpen, annars vevaxelgivaren.

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Panik: Är i Italien och min 93 aero startar inte, hjälp!!!!

    Enklare än så kolla ventilen på fuelrail om det är ngt bränsletryck öht.

    Nu tar jag för givet att t7 fuelrail ser lika ut på og9-3 o og9-5.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Hm, det minns jag fasen inte, men annars är det ju onekligen ett lätt sätt!

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jo, att kolla om det finns bränsletryck via "däckventilen" på fuelrailen borde vara det enklaste och det tipsade jag om per telefon igår
    Kan ta ett foto i en 9-5 så Jonas vet vad de skall kika efter.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Till höger om det gula locket nära den vita backventilen

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000) LÖST
    Av Mr_MAd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 17:34
  2. Köpa en og93 Aero eller inte...
    Av hasselgren i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 13:04
  3. og93 Aero vill inte starta ibland
    Av Princevegeta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 22:36
  4. 9-5 -02 Aero SC startar inte
    Av Pelge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 13:09
  5. [LÖST] Startproblem OG9-3
    Av Uffe T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •