Sidan 49 av 136 FörstaFörsta ... 3947484950515999 ... SistaSista
Resultat 961 till 980 av 2712

Ämne: Min Norske 9-5 Estate Prosjekt.

  1. #961
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Det ble tatt en kompresjons test fra firmaet som solgte meg motoren. Men nå fant jeg frem papirene på motoren fra selger. Og der står det, at motoren er en 05. Men det var en 03 som det ble avtalt at jeg skulle få. Så har ikke tenkt noe mer på det. En annen ting, er at jeg har montert det gass spjeldet som satt på den gamle motoren. Som er fra 00. Veivhus ventilasjonen er også kjøpt til 03.

    Her er papirene på motoren.






    Og dette er motoren, når den ble avhentet. Bildene sier vel ikke så mye men.








    Pluggene som satt i ved kjøp.


  2. #962
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Är motorn original inuti - eller är något uppgraderat? Kolvar?

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  3. #963
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Ingen anelse, Johan. Jeg har ikke gjort noe med dem. Lyste ned på stemplene når jeg tok ut pluggene. For og se om det var mye koks på dem. Men det så bra ut. Ut i fra det lille jeg kunne se.

    Sjekket vin nr. på bilen som motoren kommer fra. Og der står det da at det er en 03? Og bilen hadde gått 16600 mil. Motoren vet jeg ikke om er byttet ut.


    VIN: YS3EH55G533008172

    Make (Manufacturer): Saab
    Model year: 2003
    Manufactured in: Sweden (Europe)
    Sequential number: 008172

  4. #964
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Det ble tatt en kompresjons test fra firmaet som solgte meg motoren. Men nå fant jeg frem papirene på motoren fra selger. Og der står det, at motoren er en 05. Men det var en 03 som det ble avtalt at jeg skulle få. Så har ikke tenkt noe mer på det. En annen ting, er at jeg har montert det gass spjeldet som satt på den gamle motoren. Som er fra 00. Veivhus ventilasjonen er også kjøpt til 03.
    Det är något som inte stämmer, motorn i -04 och nyare har ett hål i motorblocket för oljefällan så vevhusventilation från -03 passar inte.
    Jag skulle tro att du ändå har en motor från -03

    Och det tycker jag det ser ut som i detta inlägg


    Tittar man på hur sumpen såg ut så kan det ju vara så att även kolvringar är lika smutsiga (spekulerar dock fritt)

    Det kan ju vara så att de förväxlat denna lappen och komp.provet med en annan motor
    Ta ett nytt kompprov till att börja med.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-10 klockan 10:55.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #965
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Ja, det må være en 03, Herman. Selger har nok surret med papirene. Ikke spekuler så mye da, Herman. Jeg blir nervøs av slikt. Er spent på hva som kan være problemet. Avventer svar fra Maptun vedrørende trimmen. Så får vi se, hva som kommer ut av det. Håper det går fort. Da jeg ønsker og benytte, meg av bilen nå.

    Ja jeg får gjøre det. (komp. provet)

  6. #966
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Ikke spekuler så mye da, Herman. Jeg blir nervøs av slikt.
    Håller med, ta komp.prov så vet du statusen på det och kan jämföra med det mätvärde du har papper på.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #967

  8. #968
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Ok, da er det gjort. Samtlige sylindere viste, mer eller mindre det samme. Med at det gikk opp og ned mellom 140 til 170 psi. Vedlegger en video snut. Hvor man ikke kan se mye. Men det gir Dere vel en indikasjon.

    https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=nn050NMoL1M


    Så hva mener herskapet.

  9. #969
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    9-11bar känns lite lågt. Har för mig att det finns värden för vad de ska va i T7. Ska söka lite på det.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #970

  11. #971
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    12bar för en B205 och 14bar för en B235.


    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #972
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Sambon har ~13.5 bar på alla cylindrar (B235R -03 26000mil)

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  13. #973
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    ca14bar borde det väl ligga på. (200psi)

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #974
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Så da har jeg dårlig trykk. Siden jeg skulle hatt 14 bar eller 203.0532 psi. 12 bar da er vi der med 174.0456

    Så hvor ille, er dette.

  15. #975
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Kan du mäta slaglängden?

    2.0 har väl 78mm och 2,3 90mm

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-10 klockan 13:39.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #976
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Og hvordan gjør jeg det, Herman.

    Vil dette ha noe med fuskingen ved pådrag og gjøre. Eller kun at motoren en noe sliten?

  17. #977
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Det jag misstänker är att du fått en 2.0 istf. 2.3 motor och då är det 12mm skillnad i slaglängd.
    Då skulle jag skruva ur en tennplugg och rotera motorn så en kolv står i bottenläge och mäta, t.ex. ta en träpinne och stoppa ner, markera mot en referens.
    Ta ur pinnen och rotera motorn till samma kolv står i topp och markera på pinnen mot samma referens. Mät om det är ca78 eller 90mm mellan märkena.
    Är det 78mm skulle det förklara det lägre kompet

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #978
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Har han tur så kan han kanske läsa motornumret som sitter till vänster om vevaxelgivaren.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #979
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Ok. Da forstår jeg, Herman. Det høres ikke urimelig ut. Skal se på det. Så er jeg i kontakt med selger av motoren. Så får vi se hva som kommer ut av det.

    Dette er uansett ikke bra. Og slik jeg har holdt på med motoren, wow.



    Det går nok ikke, Lööf. Da numrene gikk med i pussingen.

  20. #980
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 912
    Medlem#
    12886
    Fikk svar av en representant, for firmaet jeg kjøpte motoren. Noen som vet hvordan jeg sjekker opp vin. via Blocket?


    Hej !

    Det ska vara en 2,3 motor , B235R
    Den är från 2003

    Den kommer från bil med chassi nr YS3EH55G533008172

    Det bör stå på blocket vilken motor typ det är , har du kollat där ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •