Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vill flasha en E85-box till 9K A50 B234E nu när våren kommit. Vad behöver jag?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Vill flasha en E85-box till 9K A50 B234E nu när våren kommit. Vad behöver jag?

    Har en kliande känsla av att jag behöver/måste få testa E85 i en SAAB. Aldrig gjort det innan och allt i motorn är original och funkar tipptopp. Vad behöver jag göra. Har kunskaper i hur flashandet och den biten funkar men hur får jag tag i/skriver en map som funkar?

    /Dave

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Finns ett forum för det vilket man inte får nämna här
    Men det förkortas tt

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Finns ett forum för det vilket man inte får nämna här
    Men det förkortas tt

    Mvh

    Och om man behöver fråga var/hur man får tag i eller "gör" en map så ska man kanske överväga att köpa ett program i stället...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Sedan ska man komma ihåg att E85 och 9k inte är en bra kombo om man inte byter en massa tråkig hårdvara också. Till skillnad från 9-5, så var inget konstruerat för att köras på E85 i 9k, så det kan bli allehanda problem om man bara byter programvara och tankar E85. I princip bör man byta allt som kommer i kontakt med bränsle fram till själva motorn.

    Jag funderade själv på att göra detta men efter att ha pratat med en bekant som jobbade på SAAB och var insatt i saker och ting så valde jag att avstå. Därmed inte sagt att det inte går eller att det inte kommer att fungera om man bara byter mjukvara, men bra är det inte.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Sedan ska man komma ihåg att E85 och 9k inte är en bra kombo om man inte byter en massa tråkig hårdvara också. Till skillnad från 9-5, så var inget konstruerat för att köras på E85 i 9k, så det kan bli allehanda problem om man bara byter programvara och tankar E85. I princip bör man byta allt som kommer i kontakt med bränsle fram till själva motorn.

    Jag funderade själv på att göra detta men efter att ha pratat med en bekant som jobbade på SAAB och var insatt i saker och ting så valde jag att avstå. Därmed inte sagt att det inte går eller att det inte kommer att fungera om man bara byter mjukvara, men bra är det inte.
    Får man lägga in en protest ? Det enda jag bytt är till NGK stift. Är uppe i 14000 mil på denna 9000 och 6000 på den förra (och där var det kopplingen som gav upp efter förmycket gasande). Men rekomendationen är att köpa en mjukvara om man är ovan vid flashande mm.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Till skillnad från 9-5, så var inget konstruerat för att köras på E85 i 9k
    Jag vill också lägga in en protest. Ingenting på 9-5 var byggt för E85 heller. Vad jag vet så är både 9-5 och 9000 byggda för max 10% etanolinblandning.
    När Biopower kom många år efter 9-5 introducerades så gjordes många modifikationer men de gjordes endast på Biopower, inte på bensinvarianterna.

    Å andra sidan så finns det säkert hundratals, kanske tusentals ägare till både 9-5 och 9000 som med lyckat resultat konverterat till E85 med bara mjukvaruförändringar och byte av tändstift.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Sedan ska man komma ihåg att E85 och 9k inte är en bra kombo om man inte byter en massa tråkig hårdvara också. Till skillnad från 9-5, så var inget konstruerat för att köras på E85 i 9k, så det kan bli allehanda problem om man bara byter programvara och tankar E85. I princip bör man byta allt som kommer i kontakt med bränsle fram till själva motorn.

    Jag funderade själv på att göra detta men efter att ha pratat med en bekant som jobbade på SAAB och var insatt i saker och ting så valde jag att avstå. Därmed inte sagt att det inte går eller att det inte kommer att fungera om man bara byter mjukvara, men bra är det inte.
    Protesterar lite ja med
    Om man räknar bort soppapumpen (den går sönder oavsätt) så har ja inte läst lr hört något om att bränslesystemet tagit skada och fått problem pga det vid E85 drift.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Precis. Den enda Saab-modell som har ett specifikt problem kopplat till E85 som återkommer ofta är ironiskt nog en Biopower, närmare bestämt 9-3 Biopower. Felet jag tänker på är igensatta spridare. Det problemet finns inte på 9-5, inte ens konverterade bensinbilar. Inte hört talas om det på konverterade 9000 heller.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag säger inte att det inte går - bara att det inte är speciellt bra för en 9000 utan att göra mer med bilen. Kommer säkert att funka en bra stund, framförallt med tanke på att den är konstruerad som en pansarvagn. Däremot är det enligt uppgift inte speciellt bra för flera komponenter.

    Personen som upplyste mig har tyvärr gått bort, så det är svårt för mig att fråga mer om exakt varför han starkt avrådde mig från E85, men personligen litar jag helt på det han sa. Det är möjligt att han har fel i detta, men det skulle isåfall vara första gången hans råd till mig varit fel...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det jag kan tänka mig är om man kör lite med bilen att den står still mycket med E85.

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Har nu styrt upp en etanolmap te bettan. Fick berättat för mej att man på eget bevåg eventuellt behöver justera kallstart o tomgång. Detta skulle göras i T5-suite. Har all hårdvara som behövs och kan koppla upp mej "live" via laptop om d skulle behövas. Har inte slängt i boxen ännu då jag väntar på att köra upp min bensopp. Om d nu visar sej att kallstart o tomgång trilskas och är behov av justering, var kan jag lära mej och göra sådant? Kan hitta i bin-filen på eget bevåg o justera, vet hur man gör men inte hur mycket och åt vilket håll justeringen skall göras. Alla är vi barn i början och jag förstår om ni tycker att jag borde ge fan i hela grejen iom att jag är novis i ämnet men hoppas på hjälp iaf. Hur lärde ni er?

    Peace n love!


    /Dave

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Allt du behöver veta står i dokumentationen för T5-suite läs den och läs den igen och igen

    Har du frågor kan du alltid ställa dom här lr ännu bättre ställa dom på forumet vi inte får nämna

    U have PM

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Konvertera B234E till B234L
    Av EPG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 21:10
  2. Flasha styrdon till Audi, VW m.m?
    Av flaset i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 12:11
  3. Funderingar kring att byta till B234E/L/R i 9000 B204E
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •