Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Topplockspackningsbyte samt svarva ner kolvarna, måste vevlager bytas?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 536
    Medlem#
    9308

    Topplockspackningsbyte samt svarva ner kolvarna, måste vevlager bytas?

    Tjena!

    Byggde ihop en motor till min 9-5 -03 i somras då gamla T7 motorn rasade. Skaffade mig en B234 botten och en T7 topp. Svarvade dock inte ner kolvarna så det fick bli en T5 packning men nu tycker jag att bilen ryker väldigt mycket så min fundering är om det är så att topplockspackningen småläcker lite då jag noterat ett litet svinn av kylarvätska, det är alltså väldigt lite kylvätska som försvinner och dessutom är ju röken lite blåaktig så jag misstänker även turbon då den glappade en del i somras och jag har nu kört 3000 mil sen dess.

    Hur som helst var jag lite klantig och inte skaffade mig nya topplocksskruvar då jag inte trodde det skulle behövas så ett par gamla återanvändes. Nu har jag dock funderat på att först köpa nya skruvar, tänkte åka in på närmsta swedol och köpa 12.9 bult. Så byter jag skruvarna och det hjälper är ju allt frid och fröjd men hjälper det inte går jag vidare med turbon och om inte det hjälper så kommer väl det lite halvtråkiga, topplockspackningsbyte.

    Känner mig inte så taggad på att köra med en T5-packning då för nu har jag lyckats få tag på en svarvare till väldigt billigt pris och kan ju lika gärna köra T7-packning. Men en fundering jag haft är om vevlager MÅSTE bytas? De som sitter där är ju trots allt "bara" 3000 mil gamla. Min svarvare tycker ju att jag bör byta dom men jag är tveksam, ser dom bra ut finns det väl egentligen ingen anledning att byta dom?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    772
    Medlem#
    7119
    Tycker att du ska börja med att efterdra toppen. http://forum.saabturboclub.com/showt...ng-av-topplock
    Om du känner att du måste ha nya topplocksskruvar så tycker jag absolut att du ska köpa topplocksskruv och inte vanlig 12,9.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150
    "ser dom bra ut finns det väl egentligen ingen anledning att byta dom?" helt rätt, gäller ju även bultarna, är dom inom spec är det ju bara å köra på med dom också, vilket dom lär vara om du dragit dom för hårt.

    Om du måste byta bultarna kör med toplocksbultar. 12,9 går å dra hårdare men då måste du efterdra å ha dig iom att dom inte är sträckbult.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

Liknande ämnen

  1. Byta vevlager, vad mer bör bytas? B2x5
    Av Kaukula i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 21:32
  2. Hur ser man om bromsoken måste bytas?
    Av cazzman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 23:38
  3. Vad måste bytas för facelift saab 95 -00
    Av saabraggaren i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 21:25
  4. hur mkt ska jag svarva ner t5 kolvarna?
    Av Jensa84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 12:48
  5. Måste bultarna bytas vid topplockspackningsbyte 9000 -94?
    Av lmfmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •