Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Startproblem Saab 9-5 2.0t biopower 2006!

  1. #1

    Angry Startproblem Saab 9-5 2.0t biopower 2006!

    Igår var jag ute och körde med en ungefärlig 70/30 blandning på etanol/bensin men däremot lite i tanken, sedan tankade jag bilen halvfull med bensin för att få bättre kallstartegenskaper osv. Efter tankning körde jag mer än 5 min och på ett lugnt och sansat sätt. Idag när jag skulle ut åka så startade inte bilen, den är precis på gränsen till att gå igång men efter upprepade försök gör den inte det. Jag köpte nyss bilen av mitt företag, där har bilen gått långkörningar med nästan enbart etanol. Denna tankning måste vara den första med bensin på ett bra tag, däremot är bilen fullservad osv. När jag försöker starta bilen hostar den igång lite men uppnår aldrig tomgångsvarvtal, varvräknaren rör sig när jag vrider på nyckeln. Däremot lyser motorlampan när jag försöker starta den, är det normalt? Jag har kollat säkringarna vid instrumentbrädan för bränslepump, styrsystem osv.

    Jag misstänker att bilen inte adopterat för bränslet i tanken, då den gått hur fint som helst på etanol vid -5. Eller kan det vara någon vakuumslang? Vevaxelgivaren antar jag att vi kan utesluta p.ga av varvräknarens rörelse? Även tändkassetten känns lite utesluten då bilen gått hur fint som helst innan detta hände med etanol. Är det något man kan nollställa dvs lmm eller bränsleadaption? Bilen har inte open-sid eller är trimmad eller modifierad på något sätt.
    Går det på något sätt att nollställa bränsleadaptionen? Lägga av minuspolen? Behöver man kod till radio osv när man sedan lägger på polen igen?
    Alla råd/tips är jag tacksam för!
    Tack på förhand!
    Mvh Alex
    Senast redigerat av alexiswe den 2015-02-13 klockan 21:23.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Dagens långskott, men dåliga tanklock eller framförallt felaktigt påskruvade dito har orsakat problem. Skruvade du på det exakt 3 klick (antar det gäller 9-5 också)? Om inte, skruva upp tanklocket och gör om det.

    Adoptionen ställer den om när du tankar mer om inte annat, men jag tror inte den gör någon direkt skillnad i själva startögonblicket. Dvs, om du nollar adaptionen kommer den börja med det först när du börjar köra. Men det är mer en gissning.

    Edit: Kanske dum fråga men, testat att koppla startkablar till bilen? Ett dåligt batteri kunde ju vara ett alternativ, och har du småkört mycket kanske det är problemet snarare än att själva tankningen gjorde något.
    Senast redigerat av AX3L den 2015-02-13 klockan 22:30.

  3. #3
    Jag är inte helt säker på den frågan angående tanklocket.. Varför ska man skruva precis till 3 klick, känner bilen av detta?
    Jag tänker att adaptionen kan blivit felaktig vilket resulterar i startproblemen bilen lider av. Hur ska jag nolla adaptionen, dra av minuspolen? Behöver jag då någon kod till radion eller liknande, så är det på min merca iaf. Batteriet känns friskt och motorn går runt i frisk hastighet, har aldrig haft några problem med batteriet innan.. Finns det något annat man kan göra som återställer "datorn", jag tror starkt på bränslet eftersom jag inte överhuvudtaget upplevt några problem tidigare med startproblem eller misständningar. Jag satte på tändningen och hör hur bränslepumpen låter tills den uppnår önskat tryck, sedan vid start antar jag att soppan går via returen tillbaka till tanken?
    Vilka är alla standardfel som man borde kolla? tändkassett, bränslepump, vakuumslangar osv?
    Tack på förhand!
    Mvh Alex

  4. #4
    Nu försökte jag starta bilen igen, och med tydliga instruktioner att ge lite gas från farsan. Innan när jag startade bilen var jag lite feg med gasen och tryckte ytterst lite för att inte plåga bilen. Under andra försöket tryckte jag ner gasen ordentligt en gång, och vips så gick bilen igång utan problem. Jag tror bilen bara var lite tjurig på att byta bränsle efter alla mil på etanol.. Nu får vi se om samma symptom dyker upp imorgon igen, däremot tvivlar jag på det men ska inte dra förhastade slutsatser. Jag körde ett par mil och bilen gick hur fint som helst Så länge jag äger bilen ska inga droppar etanol hamnar i tanken.
    AX3L tack för din hjälp! Nu gäller det att återstå att se hur bilen startar och går efter en natt i kylan!

    Mvh Alex

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av alexiswe Visa inlägg
    Så länge jag äger bilen ska inga droppar etanol hamnar i tanken.
    Varför inte?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Angående tanklocket. Teorin sägs vara att det inte kommer tillräckligt eller rätt mängd luft in i tanken och det bildas ett vacuum. En del får check engine-lampa och andra startproblem om man inte skruvar åt rätt. Googlar man lite på typ "Saab check engine tanklock" hittar man lite trådar på diverse forum, tex http://forum.saabturboclub.com/showt...fter-tankning-!

    Att du inte vill köra etanol är det dummaste jag hört. Etanolen är guds gåva till Saabägaren. För vår goda miljögärning ger han oss en riktigt pigg motor över hela registret och 25 extra kusar.

  7. #7
    Jaha okej då förstår jag!
    Nu när det är halv kallt vill inte jag tanka etanol, jag har även förstått att etanol kan öka slitaget på motorn. Tyvärr är det även så att jag ska sälja bilen inom snar framtid, jag är student och kan inte ha två bilar..

    Mvh Alex

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av alexiswe Visa inlägg
    Jaha okej då förstår jag!
    Nu när det är halv kallt vill inte jag tanka etanol, jag har även förstått att etanol kan öka slitaget på motorn. Tyvärr är det även så att jag ska sälja bilen inom snar framtid, jag är student och kan inte ha två bilar..

    Mvh Alex
    Fair enough, speciellt om man inte har tillgång till motorvärmaruttag kanske man kan låta bli att tanka etanol under de kallaste månaderna.

    Slita mer på motorn har jag aldrig hört talas om, däremot måste man ju byta olja var 1500 mil istället för 3000 om man kör så mycket på ett år eftersom etanol är elakare mot oljan. Sen skulle nog ingen här inne köra 3000 mil med samma olja oavsett, men det är en annan diskussion. En annan intressant effekt är att etanol sotar betydligt mindre än bensin. Och att motorer sotar igen är faktiskt ett större problem än man kan tro idag, med all ecodriving som folk ägnar sig åt konstant.

  9. #9
    Det var på det sättet jag tänkte!
    Jo men att oljan tar mer styrk leder även till att motorn tar mer styrk, oavsett vilket avstånd man kör. Dvs att ny olja är bättre än en olja som gått 500 mil t.ex.
    Det där med sotet har jag också hört talas om, självklart är det så. Jag vill vara lite försiktig ändå med denna bil då den gått långt och större delen av sina mil på etanol. Jag märkte att den blev tjurig p.ga bränslebytet, så vill inte hålla på och byta bränsle fram och tillbaka hela tiden. Och nu passar det bra med bensin när det är kallt
    Tack för hjälpen!
    Mvh Alex

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Hej.
    Jag har exakt samma problem. Samma årsmodell. Hittade du lösning?

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Chansen för att få svar kanske inte är så stor då han inte varit inloggad sedan 2015-06-02 17:37

    Har du möjligtvis tillgång till Tech2 för att utläsa ev. felkoder, adapterad etanolhalt mm?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Tack för svar. Inloggad ja... Tänkte han hade e-post avisering... Inga felkoder finns. Har inte möjlighet att läsa etanolhalt.

    Historik: 1)kört e85 ett halvår med bränsletillsats varje tank. Började bli lite svårstartad så jag fyllde bf95. Då blev det bara värre. 2) pratade med lokala verkstaden och de log och sade 'spridare'. 3) skaffade efter rekommendation en flaska bränslestabiliserare och överdoserade duktigt. 4) direkt efter detta var bilen som vanligt igen! 5) när jag sedan tankade e85 igen så var vi tillbaka på ruta ett igen med startsvårigheter.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-13 klockan 08:54.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Vad är det för bränsletillsats resp. bränslestabiliserare du hällt i?
    Normalt skall inga tillsatser behöva användas, jag använder en flaska Redline SI Alcohol på kanske 1500-2000mil i förebyggande syfte.
    Tittar du på när Alex hade problem så var det i februari och det kan ju ha varit betydligt kallare ute då än vad du har nu, det kan också påverka.
    Spridare tror jag inte på i första hand på en 9-5. Självklart går det att provbyta dem eller skicka dina på rengöring, kontroll (125:-/spridare).
    Tidiga BP bilar tror jag fått uppdaterad mjukvara så det är ett spår jag kanske skulle undersöka vidare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Bränsletillsats var Paybacks bensin/etanol-optimerare. Stabiliseraren (som gjorde extrem skillnad) var också PayBack. Du tror alltså att det är mjukvarurelaterat; konstigt bara att det blev en så total skillnad efter dosen med Stabiliseraren... Om det är mjukvarurelaterat så borde det väl funka att lyfta batteripolen och låta systemet adaptera igen?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 263
    Har du provat tanka E85 på en annan station kan väl vara dålig omsättning på vissa ställen nu när alla kör på BF95.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Henke1 Visa inlägg
    Du tror alltså att det är mjukvarurelaterat; konstigt bara att det blev en så total skillnad efter dosen med Stabiliseraren... Om det är mjukvarurelaterat så borde det väl funka att lyfta batteripolen och låta systemet adaptera igen?
    Jag är lite skeptisk till 'mirakelmedel' och biltillverkarna brukar rekommendera att man inte skall använda/behöva dem.
    Jag tror inte, jag vill bara peka på möjligheten till att det kan vara mjukvarurelaterat och kallstarter på E85 var en sådan sak som inte var bra i början men löstes med bättre mjukvara.
    Så det kan vara värt att undersöka om det t.ex. finns uppdateringar för just din bil.
    Att lyfta polen lär endast nolla en helt felaktig adaption.

    Om doseringen av 'bränslestabiliserare' gjorde att den gick bättre så tycker jag nog den borde fortsatt göra det om man läser
    en flytande mekaniker som smörjer, rengör
    för det borde inte bli skitigt direkt vid nästa tankning.
    Har du provat en annan mack med bättre omsättning på E85 så det inte är fel på bränslet?

    Det är bara mina tankar och uppslag till vad du kan felsöka vidare med.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Bra tips om att byta tankställe. Apropå mjukvara så startade bilen fint i vintras, och då fortfarande på e85. Efter stabiliseraren i 40 liter bf95 startade alltså bilen helt plötsligt perfekt hela den tanken. Dvs många kallstarter. Problemen kom igen när jag fyllde e85 nästa tank. Stiften tycker jag ser ok ut(även bytta i höstas). De var lite sotiga runt om, men båda elektroderna var rena. Jag skall prova att lyfta polen innan nästa start

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Kan ingen lyfta ut Henke1 till en egen tråd?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Nu har jag gjort tre kallstarter med säkring 17 dragen innan varje gång. Bilen startar då i princip perfekt! Det verkar som att jag haft två problem; - spridare OCH adaption. Undrar hur man får bilen att fatta att den skall kallstarta rätt?
    Senast redigerat av Henke1 den 2017-04-15 klockan 22:45. Anledning: "Perfekt" var "som vanligt"
    9-5 2,0t BP kombi -06, 29000 mil
    9-5 Aero Kombi -01, 20 000 mil
    9000 2.0 LTT -98, A50, 31 000 mil

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Då har det gått ytterligare några dagar, och några kallstarter. De senaste dagarna har jag inte dragit säkring 17 innan start, men nu verkar bilen fattat vad som är i tanken... Den startar bra. Lärdomen för mig i denna tråd är: 1) PayBack stabiliserare verkar göra rent spridare om man kört mycket e85. 2) adaption verkar lite klurigt när man byter bränsle. Har man problem så dra säkring 17 minst 10 sekunder mellan kallstarter, tills dess bilen lärt sig vilket bränsle man har i tanken...
    9-5 2,0t BP kombi -06, 29000 mil
    9-5 Aero Kombi -01, 20 000 mil
    9000 2.0 LTT -98, A50, 31 000 mil

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 SC 1.8 t BioPower -07 - Startproblem
    Av alexas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 13:03
  2. SAAB 9-3 2006 V6 - Startproblem vid tankning
    Av theKenOne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-03, 12:29
  3. 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.
    Av Krillian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •