Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Bilen död efter batteribyte NG9-3

  1. #21
    Hej.
    På vår diesel med värmare håller batterierna dåligt. Senast ett dyrt batteri som skulle vara rekommenderat till taxi och polis. Efter tre är började det vika ner sig. Satte idag in ett Biltema Amg 80 Amp. Rådgjorde med säljaren och han uppmanade mig att spara kvittot om batteriet inte håller måttet. Fyra års garanti är respekt.
    Mvh

  2. #22
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag formulerade mig lite fel. Jag sparar ju kvitton på "dyra" saker som tex soffan, tv osv. Men inte på småsaker som bilbatterier osv.
    Det var just därför jag undrade om någon verkligen hade bemödat sig att leta fram ett kvitto efter säg tre år och åberopa garantin på detta. För det skulle jag inte kunna göra..

    Det var så jag menade.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Det där är nog väldigt individuellt vad man anser är småsaker och inte. För mig är ett bilbatteri för 1200:- definitivt något jag skulle spara kvitto på i 4 år.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Uppdaterar tråden med ännu ett problem men som ändå rör ursprungsfrågan.

    Fick mail ifrån Mekster att dem inte kunde leverera batteriet jag beställt, bosch s5. Åkte då istället till biltema och köpte det batteriet jag länkade till i första inlägget.

    Kopplade på biltema batteriet och startade bilen. Bilen startar jättefint men tvärdör ungefär 2 sekunder senare. Vrider om nyckeln igen men bilen vill inte gå igång utan går bara på startmotorn. Testar säkert 10 gånger men den bara står och tuggar på startmotorn. Bilen har aldrig gjort såhär innan. När det gamla dåliga batteriet satt i så gick den inte ens på startmotorn utan klickade bara.

    Stängde motorhuven och alla dörrar och låste bilen och sen låste upp den igen. Då startade bilen som ingenting och jag kunde köra hem. Detta var i onsdags. Igår torsdags startade bilen också utan problem och jag körde med den hela dagen. Flera starter och långa sträckor. Inga problem.

    Idag fredag gjorde bilen precis som i onsdags. Startar och dör sedan 1-2 sekunder senare. Denna gången får jag inte igång den alls. Låst bilen och låst upp som förra gången.

    Vad tror ni felet kan vara? Måndags ex batteri? Väldigt irriterande då jag behöver bilen varje dag.

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Om startmotorn tuggar på och drar runt motorn utan problem, så har det inte med batteriet att göra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    Bränslepumpen?

    Mvh

  7. #27
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Gör startgasprovet. Det ger om problemet är på soppasidan eller tändningssidan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Om startmotorn tuggar på och drar runt motorn utan problem, så har det inte med batteriet att göra.
    Nej tror inte heller det har med batteriet att göra. Som sagt, innan med det gamla batteriet så var bilen helt död. Bara tickade när man vred om tändningen. Nu låter det som att den går på startmotorn. Är inte helt 100, inte jättebra med bilar. Såhär låter det i alla fall.

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...206_113532.mp4

  9. #29
    Har du bränsle i tanken?

    Annars är det nog en defekt bränslepump.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Yes, halvtank med 98okt.

    Sjukt otur om bränslepumpen dog just precis vid batteribytet?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Hade det varit en 9000 så hade man misstänkt VSS larmet :-) men det är väl en annan funktion på modernare bilar nu förtiden....

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Funderar på om det vore nåt med elen då den starta helt plötsligt i onsdags efter att jag låst och låst upp bilen.

    Tänkte i alla fall åka och köpa startgas. Ska jag köpa nya tändstift också? Satte i nya för 600 mil sedan.

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har en vän vars -04 inte startade. Han var ganska säker på att det var relaterat till bensinpumpen då det var knäpptyst bak när nyckeln vreds om. Pumpen hörs ju inte jättemycket i ng9-3 så man får lyssna noga. Efter att ha stått ett par veckor i garaget så startade bilen igen utan att något åtgärdats. Pumpen bör nog bytas. Det kan ju också vara glappis någonstans på väg till pumpen.

    Han har har hört att en dålig pump kan fås att tillfälligt gå genom att banka under tanken. Finns det någon som vet något om detta? I så fall kanske man ska lägga en kort träregel i skuffen.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Jag tvivlar inte på att det är bränslepumpen men att den just skulle gå sönder vid exakt det ögonblicket batteriet byts, tycker jag låter långsökt. Men vem vet, konstigare saker har ju hänt.

    Bilen har dock luktat en del bensin ända sedan jag köpte bilen. Alltså när jag t.ex står i garaget med bilen igång känner man kraftig bensinlukt.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag skulle inte köra in en bil som luktar bensin i garaget. Jag skulle låta den stå långt ifrån huset och försöka fixa läckan snarast.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Den läcker inte bensin. Jag har nog en tendens att överdriva när jag skriver på forum. Tar tillbaka det om bensinlukten.
    Nu har jag köpt startgas i alla fall. Tändstift köpte jag ej för Mekonomen ville ha 530:- för 4st ngk pfr6t-10g.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Okej, en uppdatering.

    Jag och en annan person höll på att få liv i bilen. Jag vred om nyckeln medan den andra personen sprayade med startgas. Bilen startar med startgas efter en stund på startmotorn men dör nästan direkt innan den når tomgångsvarv. Gjorde så flera gånger. Sista gången provade jag att gasa lite lätt för att få upp varven och fick upp den till 1500 varv ungefär och allt lät bra tills det kom ett ordentligt skrammel ifrån motorn och personen som stod vid motorn tyckte sig se gnistor vid generatorn men kan ha sett fel. Jag stänger av bilen direkt och nu sitter jag här.

    Vad tror ni?

    Edit, provade att starta bilen igen och efter ca 3 sekunder på startmotorn går den igång, lägger sig på 1200 varv och dör sedan direkt. Skruvade ur ett tändstift och det såg ut såhär:





    Problemet gäller min 9-3a Aero 2004a. Såhär gick det till. Köpte bilen för ungefär 5 månader sedan och har inte haft några problem med den. Går jättefint och startat hela tiden. Batteriet började bli väldigt dåligt och jag hade problem med att få igång bilen utan startkablar. Det klickade bara när jag vred om tändningen. Köpte ett nytt batteri med precis samma specifikationer som det gamla. Kopplade på det nya batteriet och startade bilen. Bilen startar jättefint men tvärdör ungefär 2 sekunder senare. Vrider om nyckeln igen men bilen vill inte gå igång utan går bara på startmotorn. Testar säkert 10 gånger men den bara står och tuggar på startmotorn.

    Stängde motorhuven och alla dörrar och låste bilen och sen låste upp den igen. Då startade bilen som ingenting och jag kunde köra hem. Detta var i onsdags. I torsdags startade bilen också utan problem och jag körde med den hela dagen. Flera starter och långa sträckor. Inga problem.

    Fredagen som kom gjorde bilen precis som i onsdags. Startar och dör sedan 1-2 sekunder senare. Denna gången får jag inte igång den alls. Låst bilen och låst upp som förra gången.

    Jag och en annan person höll på med bilen. Jag vred om nyckeln medan den andra personen sprayade med startgas. Bilen startar med startgas efter en stund på startmotorn men dör nästan direkt innan den når tomgångsvarv. Gjorde så flera gånger. Sista gången provade jag att gasa lite lätt för att få upp varven och fick upp den till 1500 varv ungefär och allt lät bra tills det kom ett ordentligt skrap ljud ifrån motorrummet och personen som stod vid motorn tyckte sig se gnistor vid generatorn men kan ha sett fel. Jag stänger av bilen direkt.

    Några timmar senare provar jag att starta bilen igen och efter ca 3 sekunder på startmotorn går den igång, lägger sig på 1200 varv och dör sedan direkt. Skruvade ur ett tändstift och det såg ut såhär:


    Idag söndag går knappt bilen på startmotorn och jag får heller inte bort rattlåset med nyckeln i tändningslåset. Kanske är det så att det nya batteriet börjar bli trött efter alla omgångar på startmotorn.



    Varvmätaren rör ju på sig när den går på startmotorn så vevaxelgivaren borde ju inte vara trasig. Så allt verkar ju luta åt bränslepumpen. Men är det inte otroligt oturligt om den går sönder vid exakt samma ögonblick jag byter batteri? När jag vrider på tändningen hör jag pipet från pumpen i 2 sekunder som jag alltid hört.

    Uppskattar verkligen all hjälp! Bilen står som tur är hemma i sitt garage men jag behöver verkligen bilen rullandes!

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:40. Anledning: Trådar sammafogade

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Tycker det låter som startspärren krånglar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Kan det vara så tro? För jag lyckas inte låsa upp rattlåset hur jag än försöker. Provat med reservnyckeln också. Helt tyst när jag stoppar i nyckeln i låset.

    För jag kom ihåg i onsdags när jag lyckades att få igång bile, då hörde jag att rattlåset låstes upp.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #40
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Provat starta den med startkablar?

    På filmen lät den riktigt skum, som om det blev batteritorsk???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Död fjärrnyckel efter batteribyte OG9-5/OG9-3
    Av T-Boy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2023-04-01, 17:55
  2. Låg varvtal efter batteribyte OG9-3
    Av RK 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 14:23
  3. [LÖST] Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte OG9-5
    Av robber i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 15:39
  4. [LÖST] Stereo död efter batteribyte? NG900
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 13:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •