Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur lossar jag tändboxen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hur lossar jag tändboxen?

    Hej gott folk! Jag har en Saab 9-3 arc sportsedan 2.0T från 2003 med automatlåda. När jag hade varit och handlat i förra veckan så ville inte bilen starta. Jag trodde först att batteriet laddat ur men efter att ha testat starta några gånger så gick bilen igång och jag kunde köra hem. Dock kom meddelandena "antispinn ur funktion" och "växellådan har begränsad prestanda, kontakta verkstad" upp. Bilen blev väldigt slö, låg bara på höga varv men varvräknaren rörde sig inte. Den har stått i garaget sedan dess.

    Igår när jag provade att starta den så gick det inte. Jag har, via detta och andra forum, läst mig till att det skulle kunna vara tändmodulen som krånglar. Så jag har köpt en ny sådan och lokaliserat den gamla men hur gör jag för att lossa kabeln som sitter i modulen? Jag är inte särskillt händig med bilar och vågar inte slita i kabeln utan att först veta hur den sitter. Är det någon sorts låsning? Tacksam för svar från er med bättre koll! :-D

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458
    Är det IDM du menar med tändmodul? Det är den enda tändrelaterade modulen jag känner till. Däremot har jag aldrig hört att det skulle vara vanligt med problem med dom. Då är det mera vanligt med vevaxelgivarproblem. Har du några länkar till trådar med dessa problem eller var har du läst det?

    På tidigare SAAB:ar var det vanligt med problem med tändkassetten, men någon sådan har du inte på din bil.
    Senast redigerat av Vfr den 2015-02-08 klockan 19:50.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Jag tror inte att det är IDM jag menar utan tändmodulen. Det vet jag endast genom att ha bildgooglat IDM och det är inte en sådan jag har. Jag menar den som sitter lite till höger om tändkasetten. Den sitter med två skruvar och sedan är det en kabel som jag inte kan lossa.
    Jag har inte kunnat hitta forumtråden där någon trodde att det kunde vara den, vilket är lite oroväckande. Men min svärfars granne, som jobbar med Saab, har sagt att det brukar vara fel på just den.

    Men eftersom jag inte har en aning om vad jag håller på med ställer jag frågan såhär istället: Baserat på de symptom jag nämnt i första inlägget, vad tror du/ni att det skulle kunna röra sig om?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Som första åtgärd hade man velat läsa ev felkoder.

    Jag tycker det låter som kommunikationsproblem.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458
    Tändkassett har du inte på din bil. Men du kanske menar locket över tändspolarna. Kan du inte ta en bild på modulen eller motorrummet? Alternativt leta upp en bild på motorrummet på nätet och rita ut var modulen sitter?

    Annars är, som jag sa tidigare, vevaxelgivaren en problemkandidat. Jag vet inte alla symtom stämmer med det, men iaf en del. Det är en del problem med just vevaxelgivarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541
    Du kanske kan ladda upp en bild på vad det är för del du har införskaffat så blir det lättare för oss. Eller bara skriva art# på delen i fråga så kan vi själva kolla vad det är.
    Tändkassett finns inte på din bil så något som sitter till höger om "tändkassetten" existerar inte i din bil utan möjligtvis i en Saab som står parkerad bredvid
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för ert engagemang! Det är en sådan här jag har skaffat
    http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saa...odelyear&asc=0

    Och mycket riktigt sitter den till höger om tändspolarna. :-)

    om det inte är denna, var hittar jag då vevaxelgivaren?

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541
    IDM = Joniseringsmodul = Den där

    Inte hört talas om att de skulle gå sönder.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok, jag lyckas inte lossa kontaktdonet från IDMen och det verkar ju inte vara den som spökar ändå. Någon vevaxelgivare tänker jag inte köpa för jag såg att de kostar runt 2000 och det vill jag inte lägga på denna bilen som kostat alldeles för mycket redan. Då säljer jag den istället.

    Men skulle det kunna vara en sån löjlig sak som en säkring? Tvåan och sexan i motorrummet är ju automatlådsrelaterade. Visserligen startar inte bilen men jag tänker att det kanske är en följdsjukdom..

Liknande ämnen

  1. Hur lossar man mittkonsollen på OG9-3?
    Av Estranged i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 17:25
  2. Hur lossar man listerna og9-3?
    Av stefffe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •