Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: vanlig 9-5 med biopower program,smart att byta bränsleslangar,pump etc?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    vanlig 9-5 med biopower program,smart att byta bränsleslangar,pump etc?

    Jag älskar att köra e85 då bilen går som en raket! Men efter att jag fyllde BF95 och fick lite start bekymmer undrar jag om det kan vara smart att byta evt spridare,bränslepump och bränsleslangar eller om det inte ger nåt "bättre" resultat eller hållbarhet? Hur gör ni andra som har "vanlig" bensinare med biopower sw som också älskar E85 lika mycket som mig?

    Jag har som sagt 9-5 2.0 -01 steg 1 där orginal spridare skal fungeramen vad om jag vill ha mer?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924
    Nej, att byta dessa saker kommer inte lösa några startproblem.

    När det kommer till hållbarhet/pålitlighet så är det två saker du ska tänka på. Bränslepumpen slits lite fortare. Var uppmärksam på hur den låter. Börjar den låta konstigt, eller onormalt högt så bör du byta den i förebyggande syfte, för om den lägger av helt så blir du stående i vägkanten. Den andra saken är bränslefilter. Har du en lite äldre bil så kan det ha byggts upp smuts i bränsletanken, som sedan löses upp när bilen börjar köras på E85. Detta kommer fastna i bränslefiltret och om det är väldigt mycket skit så kan du behöva byta filtret efter ett tag. 9-5'an har inga problem med spridarna som t.ex. 9-3 Biopower, så oroa dig inte för det.

    Spridare ska vara original så länge du inte har för avsikt att öka effekten, men då måste du ändå slänga ut din nuvarande mjukvara och lägga in en som är anpassad för spridarna. Det är inte "bolt-on" om man säger så. Dessutom är de flesta eftermarknadsspridare mycket sämre på alla sätt och vis än originalspridarna på alla punkter förutom att de klarar att förse motorn med mer bränsle vilket möjliggör effektökning. Har du startproblem med originalspridare, så lär du bara få ännu värre startproblem med eftermarknadsspridare.

  3. #3
    Jag har kört ca 4000 mil på E85 i min og9-5 som inte är BioPower från början, och har inte haft några problem alls, tvärtom går den ju mycket bättre än på bensin.

    Har en E85 kompatibel bränslepump liggande (Deatschwerks DW200) som jag ska montera så snart orken infinner sej. Än så länge låter originalpumpen ingenting men det är väl som Brisse säger, den dör väl på E4:an i ösregn med skrikande barn i baksätet..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924
    Bränslepumpen ser jag på samma sätt som t.ex. turbo och kamkedja. Det är en sån grej man behöver byta minst en gång under en bils livstid, och det är bäst att göra det innan det får större konsekvenser. Det gäller även om man inte utsätter den för E85.

    Jag plockade ut min gamla pump strax efter 15 000 mil, varav ett par tusen på E85. Den fungerade, och jag bytte dels i förebyggande syfte, dels i trimningssyfte (den var för liten för att uppnå mitt effektmål). Etanolen hade helt klart misshandlat ytterhöljet på pumpen. Insidan av pumpen, alltså de mekaniska delarna såg däremot okej ut, och det är väl det som räknas.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-01-17 klockan 16:19.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Bilen är nu inte svårstartad så nya stift gjorde nog susen,dock bytte jag inte bränslefilter men har det liggande så sitter det skit där gör det ju ingen skada med et nytt!

    Min pump låter lite högfrekvent typ "iiiii" når bilen står på tomgång men hörs bara utanför bilen så kanske skal vara så? funderar på en pump i förebyggande syfte dock men skönt att veta att jag ej behöver byta grejer för att fortsätta köra som jag gör

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 290
    Har man inte bytt pump på 20.000 mil är det nog bra att byta i förebyggande syfte. Tycker inte att E85 knäcker pumparna tycker dom pajar lika ofta med bensin.

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 895
    Kanskje er dette med endringene utført i forbindelse med innføring av bruk av E85 tatt opp på forumet tidligere, men jeg våger likevel klippe litt om dette tema fra to Technical Service Bulletins (TSBs):

    "Mer aggressivt mot vissa metaller och plast/gummi

    Etanol är blandbart med vatten och aggressivt mot vissa metaller bl.a. koppar och mässing. Val av plast och gummi måste anpassas. Etanol diffunderar lättare genom vissa plastsorter än bensin. Bilen har därför utrustats med bensintank som normalt används på US-marknaden där normalbensinen kan ha en något större etanolinblandning än normalbensinen har på svensk marknad (mer än 5 %).

    US-tanken har ORVR (On board Refuelling Vapor Recovery system). Vid tankning erhålls en ejektorverkan i påfyllningsröret och en mindre mängd luft sugs med bränslet ner i tanken och vädras sedan renad ut genom kolkanistern. Påfyllningsröret är bara ca 25 mm i diameter för att få rätt funktion och detta kan i enstaka fall leda till för tidig avstängning av pistolmunstycket vid tankning.

    Alla delar av mässing har bytts ut mot rostfritt stål. Packningar är gjorda av Viton. Elektriska ledningar i tanken har fått teflonisolering för att tåla bränslet och tätningar i pumpmodulens el-anslutning har förbättrats. De delar i tanken som utsätts för strömmande bränsle har jordats för att förhindra gnistbildning på grund av statisk elektricitet.

    Bränslepumpen har fått rostfritt hus och kommutator av kol. Bränsletrycksregulatorns membran är av nytt etanoltåligt material. Urluftningsslangen till insugningsröret är också av annat material. MIU har ändrats så att tankgivaren pulsas. Kontinuerlig mätning skulle medföra att tankgivaren fick avsevärt förkortad livslängd på grund av korrosion.

    Motor


    Motorn har elektrisk motorvärmare som standard. Insugningsventilerna är av nytt material. Samtliga ventilsäten är också av nytt material. Orsaken är att slitaget är avsevärt större vid körning på etanol. Tändstiften är hårdare, NGK 7 i stället för 6. Platinastift får inte användas eftersom joniseringsmätningen störs i kombination med etanolbränslet."

    "Lambda 1 vid 9,8:1 i stället för 14,7:1
    Motorn ska kunna köras på alla bränsleblandningar från ren bensin till ren E85. Detta medför att T7 måste lära sig blandningen för att kunna beräkna rätt insprutningsmängd. Adaptionen görs genom att man tittar på lambdaregleringen. Om man kört på ren bensin och sedan tankar fullt med E85, kommer lambdaregleringsfaktorn att stegas upp för att syresensor 1 visar magert med det nya magrare bränslet. Under E85-adaptionen ser man att lambdaregleringsfaktorn stiger och då sänker man omräkningsfaktorn från 14,7 till ett lägre värde (lägst 9,8 vid ren E85) och ökar på så sätt spridartiderna tills lambdaregleringen arbetar kring 0 % igen.

    E85-adaptionen kan ses som en variant av den traditionella multiplikativa adaptionen. E85-adaptionen sker inte kontinuerligt utan enbart om en tankning detekterats.

    Det är därför mycket viktigt att man kör tills motorn är varm (dock minst 5 minuter) efter en omtankning med annat bränsle, så att en adaption fullgörs. Körningen skall ske lugnt (lambdareglerat). Om man inte tar hänsyn till detta kan en påföljande kallstart bli svår på grund av feladaption.

    Hård körning (ej lambdareglerad) direkt efter en omtankning med annat bränsle kan leda till motorskador eftersom T7 då kommer att anpassa bränslemängd och tändvinkel efter fel bränsle. -"
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Lossa bränsleslangar från fuelrail samt pump OG9-5
    Av JockeH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-13, 12:37
  2. Adaption av E85 med biopower program
    Av Marjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 22:08
  3. Byta bil, smart affär? Ng900 mot 9-5...
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 14:32
  4. Anslutning av bränsleslangar vid pump NG900
    Av The bluesman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •