Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Såhär ser det ut under ventilkåpan - vad säger ni om det?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Citat Ursprungligen postat av C.Osbakk Visa inlägg
    Liten fråga..
    när man tatt ur spännaren och mätt. Är de bara att montera igen eller skall man göra något speciellt innan man skruvar fast den ?!
    Man måste återställa spännaren, = trycka in spärren och trycka ihop spännaren. Detta är för att det inte skall finnas någon risk att man råkat få ut den något snäpp till. Är den ute för långt när man skruvar i den så blir kedjan för hårt spänd, vilket ger rejält ökat slitage alternativt att någon linjal brister..
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    En bil som jag nyligen bytte kedjetransmissionen på såg ut som Radare's bilder.
    Den kedjan blev troligen snedsliten på slutet pga att en skruv till stora linjalen gängat ur sig.
    Så även om kedjan inte rent fysiskt går snett så kan det se ut så då länkarna är "skeva".
    Risk för ras närsomhelst, även om man kan ha tur att den håller ett tag till.
    Jag skulle byta allt snarast om det var min bil.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  3. #43
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Att länkarna sitter snett utan att annat är kass har jag varit med om på flera bilar, en bil så satt länkarna så snett att kanterna nästan tog i dreven, där kunde man knuffa länkarna 2mm i sidled, lätt, men ena sidan var mindre sliten än andra så därför kalvade kedjan. Kan ju hälsa att dreven var duktigt snedslitna de med...

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    När man tagit av kedjan kan man hålla den som en "orm" rakt ut om man håller den "på sidan" så att säga. En fräsch kedja kan man få att stå ut nästan rakt i hela sin längd, men de jag har sett har varit så slitna att de på sin hela längd lätt kan luta neråt i 45 grader eller mer!

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Är alla kamkedjor hos Saab såhär dåliga? Man blir ju livrädd när man läser tråden. Trodde att kamkedjan inte var något man skulle behöva bry sig om, lite därför jag valde Saab från början för att slippa dyra kamremsbyten.

    Min 04a 9-3 Aero har snart rullat 21k mil. Borde jag oroa mig för kamkedjan även fast den inte låter?

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Byter man olja i tid och inte kör som rallykalle dag ut och dag in bör väl kedjan rimligtvis hålla bilens livslängd och lite till, m a o >35k mil i mina ögon..

  7. #47
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Min 04a 9-3 Aero har snart rullat 21k mil. Borde jag oroa mig för kamkedjan även fast den inte låter?
    B207-motorerna (ng9-3) är inte på långa vägar lika utsatta som B2x5 av någon anledning.
    Jag har en ng9-3 03'a som gått 30k mil nu, och en 05'a som gått 20k. Jag är inte orolig för kamkedjan vad gäller någon av dessa.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #48
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    ng9-3 har en bättre vevhusventilation än gamla 9-3 & 9-5 före MY04. Dessutom större oljemängd i motorn. Därför håller sig oljan fräsch betydligt längre och det är mycket mindre slitage.

    Som cactus säger så tycker jag inte att man behöver vara orolig på dessa motorer.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Skönt att höra!

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Kamkedjan är sopslut...
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Som kedjan ser ut på bilden så är det risk för ras inom en snar framtid tyvärr
    Drygt tusen mil senare nu och den går som en klocka. Hade den gjort det om kedjan var ”sned” och ”sopslut”?
    Saab 9-3 Classic SE 2002, 2,0T 150 hk

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Så länge du inte får kedjebrott...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Har en nära bekant som körde sin 9000 2.3T till en vevstake tittade ut ur blocket. Den hade då gått de sista 5000 milen utan oljebyte. Den gick jättebra ända till slutet och då hade den gått 38000 mil. Inte illa med den bristen på skötsel. Köp en lott.

  13. #53
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Radare Visa inlägg
    Drygt tusen mil senare nu och den går som en klocka. Hade den gjort det om kedjan var ”sned” och ”sopslut”?
    Tror inte heller den är "sopslut" men om jag var du skulle jag kollat kedjespännaren för tusen mil sedan.
    Att bara gå på att den låter bra är att ta en rejäl chans/risk. Bilden på kedjan såg konstig ut men kan ju delvis bero på kameralinsen.

    Du har ju fått många bra tips på hur du ska kontrollera motorn. Har du gjort något av detta?

  14. #54
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Radare Visa inlägg
    Drygt tusen mil senare nu och den går som en klocka. Hade den gjort det om kedjan var ”sned” och ”sopslut”?
    Absolut. Bilen kan gå hur bra som helst ända tills kamkedjan ger upp totalt och motorn havererar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Du har ju fått många bra tips på hur du ska kontrollera motorn. Har du gjort något av detta?
    Bilen står hos en duktig Saab-mekaniker sedan igår pga byte av ABS-krans och oljeläckage; ska be honom kolla kamkedjespännaren.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Absolut. Bilen kan gå hur bra som helst ända tills kamkedjan ger upp totalt och motorn havererar.
    Men kamkedjan borde väl ge upp under 1000 mil om den är ”sopslut”?
    Saab 9-3 Classic SE 2002, 2,0T 150 hk

  16. #56
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Radare Visa inlägg
    Bilen står hos en duktig Saab-mekaniker sedan igår pga byte av ABS-krans och oljeläckage; ska be honom kolla kamkedjespännaren.

    - - - Uppdaterad - - -

    Men kamkedjan borde väl ge upp under 1000 mil om den är ”sopslut”?
    Inte nödvändigtvis, men risken ökar markant.
    En helt ny kamkedja kan ge upp, precis som en sopslut kedja kan hålla tusentals mil. Det finns aldrig några garantier, utan det handlar om sannolikhet.
    Sannolikheten att en ny kedja smäller är mycket liten, precis som sannolikheten att en sopslut kedja ska hålla är mycket liten. Därmed inte sagt att det aldrig händer, men det är en chansning dom flesta inte är villiga att ta eftersom det rent matematiskt är idiotiskt.

    Du åker just nu omkring med alla odds mot dig, byter du kedja åker du istället runt med alla odds med dig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #57

  18. #58

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    vilken motor har du petat i?
    b234r -96
    Sierra 2,3 Aero

  20. #60
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418 Visa inlägg
    b234r -96
    Du har ingen projekttråd eller dylikt? Jäklarimej intresserad...

Liknande ämnen

  1. Påfyllningsröret 9-5 06 ska det se ut såhär?
    Av mattias claesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 00:20
  2. Såhär ser nya V6an ut...
    Av jimmyjim i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 09:39
  3. Ska det var såhär?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •