Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Varning för Speedparts slangar till Oljekyl Saab 9-5

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Problemet är ju att en gt17 som jag har som gått 8000mil egentligen räknas som förbrukad typ.

    Det verkar som den mest blåryker när den är kall för jag tog en längre runda nu och då blir det inget längre, när jag startar den kall så blåryker den en kort stund, stänger av och startar igen så blåryker den en stund till för att sedan sluta.
    När den är varm nu blåryker det inget vid start.

    Verkar dock som min vattenpump läcker den med, var några droppar kylarvatten där under med när jag körde ur garaget innan, men å andra sidan knappt mätbart i behållaren efter 100mil.

    Allmänt trött på bilen nu iaf, det är kletigt och klabbigt allt nu typ.
    Har blivit erbjuden 15 i inbyte för den (ovetandes om problemen), vilket känns väldigt bra, samtidigt så har jag lagt större delen av bufferten på ett nytt uterum istället så det är minst lämpligt att byta just nu.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Problemet är ju att en gt17 som jag har som gått 8000mil egentligen räknas som förbrukad typ.

    Det verkar som den mest blåryker när den är kall för jag tog en längre runda nu och då blir det inget längre, när jag startar den kall så blåryker den en kort stund, stänger av och startar igen så blåryker den en stund till för att sedan sluta.
    När den är varm nu blåryker det inget vid start.
    Min första turbo höll 31000 mil (och byttes pga oljud, ej haveri), den andra är på 22000 nu...

    Men den första började ge lite svag blårök redan vid 15000 mil... Så jag tror inte din nödvändigtvis behöver bytas än på länge, att det läcker några droppar olja förbi tätningarna när den står parkerad är inte hela världen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Sålde bilen idag, 12500kr
    Köpte en 2006a 9-5a som gått 9000mil..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    :-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Bara att hålla tummarna att bilen håller ihop de 18km hem från jobbet och 25km till bilfirman.
    Gäller att köra hem fort sen .

    Den har slutat blåryka, men det känns inte som den blir långlivad.

    Dock så är det tråkigt att man ska bli tvingad till att köpa en bil snabbt, det blir aldrig riktigt bra då.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-08-27 klockan 21:55.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Kan uppdatera tråden med att jag faktiskt fått svar från Speedparts idag, så det kanske är så att det är på väg åt rätt håll, man får ju hoppas det, priserna är ju faktiskt rätt bra på mycket.

    Känns dock helrätt med en ny bil.
    Det är en viss skillnad mellan en 2,3t från 2003 som gått 21000mil och en 2,0t från 2006 med 9000mil på mätaren, hela chassiet känns mer fräscht och man märker ju helt klart på motorn att bilen inte gått så långt.

    Servad riktigt bra med, Säpo som haft bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Nu har det gått ett tag till, rätt spännande med SP, de svarade på mitt mail men sen inget mer efter det trots påstötningar.

    Det är ju 2 saker som snurrar i huvudet just nu.
    1:Varför handla på SP? när det blir problem skiter de i det helt och hållet, de kronor jag "sparat" på att inte köpa grejerna på annat håll har ju med råge ätits upp tack vare detta.
    2: Medlemskapet i klubben, känns ju helt meningslöst att förnya det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #28
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag förstår igen inte varför någon rad från ansvariga på klubben är så svårt, med aktuellt exempel: http://forum.saabturboclub.com/showt...dan-up-to-date

    Om det behövs kan vi väl ha en dialog om eventuella förändringar för att alla ska ha en möjlighet att känna sig hemma i klubben?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Ang. att SP har minst sagt bristfälligt kundbemötande och då speciellt när det handlar om restorder, returer och reklamationer mot oss i klubben som använder STCS's medlemsrabatter har uppmärksammats för ansvariga/sponsoransvarig ett otal gånger och det har väl lovats att frågan skall tas upp med SP men det ligger förmodligen kvar långt ner på "att-göra-listan" eller så han man redan pratat med SP och väljer att ännu en gång att lägga locket på och ignorera oss betalande medlemmar och tiga ihjäl problemet.

    Så jag håller med dig MultiMan, jag förstår inte heller vad ansvariga pysslar med, eller rättare sagt inte gör.
    Gör man trots allt något så handlar det om att kommunicera ut det till oss.

    Aktuella exempel finns tyvärr allt för många.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    En liten uppdatering, eller ja egentligen ingen uppdatering eftersom det är helt tyst från Speedparts, skickat påminnelse igen och kräver nu pengarna tillbaka.
    Det är väl ARN som är nästa steg.

    Ska bli intressant nu när det sägs vara nått stort på gång, hoppas SP får på pälsen, det är ju för bedrövligt att man inte ens kan lösa ett ärende för några 100kr, fine att de inte står för kostnader deras bristfälliga kvalitet orsakat, men de bör ju iaf ersätta delen eller kostnaden för den.
    Kul att beställa från maptun iaf, snabbt, smidigt, välpackat, beställde igår förmiddag och paketet anlände till Schenker ombudet vid 11-tiden idag.
    Och man slipper ta det mot postförskott...
    Senast redigerat av Pumba den 2015-09-22 klockan 18:53.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Kör en uppdatering igen på detta, för den som är intresserad hur bra det går med ett reklamationsärende till SP.

    Fortfarande har ingen lösning presenterats, 22/9 svarade faktiskt SP och de skulle under den veckan ha löst detta ihop med sin leverantör, vad leverantören har med mitt köp hos SP att göra vet jag inte, jag har ju inte köpt slangen av deras leverantör, men tydligen kan de inte lösa problemet förrän leverantören gått med på det?
    Att det börjar närma sig snart 2 månader för en reklamation på 400kr ter ju sig löjligt, det hade tagit 2 minuter på vilken annan seriös bildels butik.

    Har redan handlat grejer 2 gånger från Maptun istället, snabbare leveranser, bättre packat och bättre betalningsalternativ, synd att man inte började med det långt tidigare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 268
    Hoppas Maptun kan expandera sitt utbud. Det är väl där SP har sitt +.

  13. #33
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Nu har det gått ett tag till, rätt spännande med SP, de svarade på mitt mail men sen inget mer efter det trots påstötningar.

    Det är ju 2 saker som snurrar i huvudet just nu.
    1:Varför handla på SP? när det blir problem skiter de i det helt och hållet, de kronor jag "sparat" på att inte köpa grejerna på annat håll har ju med råge ätits upp tack vare detta.
    2: Medlemskapet i klubben, känns ju helt meningslöst att förnya det.
    Hej Pumba!
    Vet inte varför klubben skall få skit för att Speedparts inte sköter sig. Michael Törnros har haft uppe frågan med Speedparts tidigare men jag vet inte resultatet av mötet. Tycker det är synd att ni bara är medlemmar för att få rabatter, det finns så många mervärden med att vara medlem t.ex detta forum. Om klubben inte funnits hade det heller inte funnits något forum att delge sina upplevelser eller tips om olika saker. Det är något som många tydligen glömmer. Känn stolthet över att köra saab och att ni är medlem i klubben. Det blir mycket roligare.

  14. #34
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av MrStcs Visa inlägg
    Hej Pumba!
    Vet inte varför klubben skall få skit för att Speedparts inte sköter sig. Michael Törnros har haft uppe frågan med Speedparts tidigare men jag vet inte resultatet av mötet. Tycker det är synd att ni bara är medlemmar för att få rabatter, det finns så många mervärden med att vara medlem t.ex detta forum. Om klubben inte funnits hade det heller inte funnits något forum att delge sina upplevelser eller tips om olika saker. Det är något som många tydligen glömmer. Känn stolthet över att köra saab och att ni är medlem i klubben. Det blir mycket roligare.
    Om du som styrelsemedlem inte känner till varför klubben får skit pga SPs agerande så är det ganska tragiskt. Jag är jättestolt Saab-ägare precis som många andra. Stolt klubbmedlem? Nej. Rabatterna är det enda (fast ändå inte helt) som fungerar med klubben så det om något är väl ett giltigt skäl till att bli medlem? Eller ja, i mångas ögon det enda giltiga skälet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Tycker nog med det är anmärkningsvärt att personer i styrelsen inte är insatta i hela problematiken med SP.
    Självklart tar ju klubben stryk av att ha en skitdålig sponsor som behandlar klubbmedlemmarna som skit, vad har vi för glädje av att ha rabatter hos en sponsor som ger urkass service?
    Bevisligen har det inte hänt något alls sedan Törnros pratade med dem, det var snack om nya ägare och en massa som inte blev något alls av, hur ska vi som medlemmar tolka det?

    Jag är med eftersom vi har rabatter på reservdelar, nu ser jag inte att vi har det längre och det finns således inte någon vits med att betala 300kr längre, min bil blev GDS bil på 15 sekunder och det enda jag får från SP efter 2 månader kämpande är 400kr.
    En spottloska i ansiktet från klubbens huvudsponsor.

    Nä bort med SP fortast möjligt och släpp fram seriösa sponsorer istället.

    Jag förlorade i runda slängar 10 000kr detta köp från SP + att jag fick lägga ut 50 000kr på en nyare bil.

    För övrigt så är ju just rabatterna en av de punkter som troligen drar in flest medlemmar, många av de "andra" förmånerna med TT (som inte finns längre) banåkning (som bara ett fåtal medlemmar kan nyttja) ett forum (som är nästintill dött) osv gör ju att just rabatt delen ses som en punkt som är tämligen viktig för att locka medlemmar, och även därmed en punkt som kan få många att hoppa av om det inte funkar.

    1 användare gillar detta inlägg

    rcy

    Senast redigerat av Pumba den 2015-10-14 klockan 09:11.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av MrStcs Visa inlägg
    Hej Pumba!
    Vet inte varför klubben skall få skit för att Speedparts inte sköter sig. Michael Törnros har haft uppe frågan med Speedparts tidigare men jag vet inte resultatet av mötet. Tycker det är synd att ni bara är medlemmar för att få rabatter, det finns så många mervärden med att vara medlem t.ex detta forum. Om klubben inte funnits hade det heller inte funnits något forum att delge sina upplevelser eller tips om olika saker. Det är något som många tydligen glömmer. Känn stolthet över att köra saab och att ni är medlem i klubben. Det blir mycket roligare.
    Just forumet får man ju faktiskt tillgång till även om man inte är medlem, och även om detta forum skulle försvinna så finns det gott om andra forum som faktiskt växer och utvecklas, så just forumet ser jag som ett väldigt dåligt argument för att bli medlem.

    Missnöjet med Speedparts är enormt, det finns hur många trådar som helst om det, men klubben verkar totalt handlingsförlamad i ärendet. Törnros sägs ha haft kontakt med Speedparts angående problemen, men det är tydligen hemligt vad som har sagts och vad det lett till. För oss medlemmar som fortfarande är missnöjda kunder så har absolut ingenting förändrats.

    Jag är stolt över att köra Saab, det kommer jag troligtvis alltid att vara. Det betyder dock inte att jag är stolt över att vara medlem i STCS, det är faktiskt två helt skilda saker.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #37
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 840
    Medlem#
    4458
    Nu låter vi inte den här tråden också spåra ur till en Speedparts-tråd. Det finns redan en lång tråd om det.

    /Moderator
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nu låter vi inte den här tråden också spåra ur till en Speedparts-tråd. Det finns redan en lång tråd om det.

    /Moderator
    Det är ju egentligen en SP tråd eftersom jag i första hand varnar från att köpa just denna detaljen från SP då den helt bevisligen inte håller måttet.

    Efter mycket om och men så har jag löst det med Speedparts, fick tillsut en dunk dexos2 olja fraktfritt av dem, vilket jag tycker man kunde löst på en kvart från början.

    Men som sagt, i första hand KÖP inte dessa oljeledningar av SP!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Det är ju egentligen en SP tråd eftersom jag i första hand varnar från att köpa just denna detaljen från SP då den helt bevisligen inte håller måttet.

    Efter mycket om och men så har jag löst det med Speedparts, fick tillsut en dunk dexos2 olja fraktfritt av dem, vilket jag tycker man kunde löst på en kvart från början.

    Men som sagt, i första hand KÖP inte dessa oljeledningar av SP!
    de tillverkar ju knappast slangarna själv så med all sannolikhet var det ju nå fel på just de du köpte ? Känns ju dock som en dunk olja bara är en flugskit i ersättning? Vad ger de för den ? 150kr? Frakten 50kr?

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    de tillverkar ju knappast slangarna själv så med all sannolikhet var det ju nå fel på just de du köpte ? Känns ju dock som en dunk olja bara är en flugskit i ersättning? Vad ger de för den ? 150kr? Frakten 50kr?
    Gissningsvis är det väl nått problem hos den leverantör som de använder.
    Och har då leverantören inte tillräckligt bra kontroll på produktionen så är det ju risk att fler drabbas.
    Med tanke på att slangen inte var så mycket dyrare på Saab så skulle jag välja att köpa slangen där istället.
    Det är inte Saab original slang de säljer.

    Det kan ju gå riktigt illa om man råka ut för samma problem, så även om nått är 200kr billigare så kan det bli klart mycket dyrare.


    jag fick välja på ett tillgodo eller köpa nått och då jag inte ämnar köpa fler saker på SP tyckte jag att en dunk olja kan jag alltid använda och så slipper jag ha nått tillgodo liggandes.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Byta nipplar på slangar till bränslepumpen på SAAB 9-5
    Av Matsaki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 02:32
  2. Speedparts Vaccum slangar
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 19:24
  3. Slangar till & från oljekyl, samt ett kabel problem 9-5
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •