Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 141

Ämne: Byta kamkedja och balansaxelkedja OG9-5 B2x5

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 467
    Här finns instruktioner: http://saabworld.net/f29/timing-chai...aab-9-5-a-757/

    som jag hittade i: http://forum.saabturboclub.com/showt...rn-9-3-2-0t-00

    som jag hittade genom att i google skriva: "byta kamkedja" +SAAB site:forum.saabturboclub.com

    Många forum har ganska kass sökfunktion. Med hjälp av google går det oftast mycket bättre att söka i sådana forum än med forumets egen sökfunktion.

    Jag har aldrig bytt kamkedja men har liksom du bra plats i garage där bilen kan stå veckovis samt har redan de flesta verktyg som behövs. Jag skulle inte tveka att ge mig på jobbet när jag har tillgång till bra instruktioner.

    Lycka till och berätta gärna hur det går!

  2. #82
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Men med den ytterligare informationen du gett om att du har tillgång till lyft i taket och att norrmannen bevisligen lyfter motorn uppåt så tror jag nog att du kan ge dig på detta projekt, själva bytet av kamkedja som du frågade om tror jag kommer att vara den minst bökiga delen i arbetet.
    Önskar dig all lycka till och hoppas att du lyckas lösa uppgiften med minsta möjliga strul.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #83
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 160
    Tja pumpa, du kommer klara dig fint med normala verktyg, dock brukar ju kamkedjan vara en del i länken av problem som uppkommit, hade inte förvånat mig om det satt en ny turbo på bilen vid köpet som oxå brukar ingå i raskedjan.
    Skulle säga att det är en del bök med att byta med motorn i bilen men med motorn lös är det en baggis, har du wis så är du halvvägs där.
    Går det fotfarande köpa kedjesatserna till vettigt pris?

  4. #84
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Varför byta kedja om det "väser" det är väl inte kedjan utan något remhjul ?
    Kolla kedjesträckaren så vet du säkert.

  5. #85
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Robert E Visa inlägg
    Tja pumpa, du kommer klara dig fint med normala verktyg, dock brukar ju kamkedjan vara en del i länken av problem som uppkommit, hade inte förvånat mig om det satt en ny turbo på bilen vid köpet som oxå brukar ingå i raskedjan.
    Skulle säga att det är en del bök med att byta med motorn i bilen men med motorn lös är det en baggis, har du wis så är du halvvägs där.
    Går det fotfarande köpa kedjesatserna till vettigt pris?
    Hej.
    Det är inga problem med oljan i övrigt, turbon går fint, inga tendenser i övrigt till motorproblem, drar ca 0,5 liter olja på 1000mil vilket jag inte anser är anmärkningsvärt på en bil som är strax under 20000mil.
    Har typ inte köpt bilen utan snarare fått den gratis, Saabarna är ju dessvärre inte värt något längre.

    Jag väger på om jag ska ta ur motorn och göra bytet och då även byta lite mer saker när motorn ändå är ute eller bara byta kedjorna på plats.

    Gäller det fortfarande att man kan kapa balansaxelkedjan eller är det inte att rekommendera på 2,3 motorn?


    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Varför byta kedja om det "väser" det är väl inte kedjan utan något remhjul ?
    Kolla kedjesträckaren så vet du säkert.
    Nja det väser eller låter som nått skaver under ventilkåpan, tystnar ner en hel del vid varm motor.
    Jag ska självklart kolla spännaren.

    Just nu samlar jag fakta då jag inte vill påbörja några arbeten förrän ägarskiftet är klart, bilen är från ett företag och det strular lite med ägarbytet, så vill inte göra något förrän det är klart.

    Det är en del annat att fixa på bilen, men om jag ser till att inköpskostnaden är 0kr så finns det ju lite utrymme att fräscha upp den för.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Här finns instruktioner: http://saabworld.net/f29/timing-chai...aab-9-5-a-757/

    som jag hittade i: http://forum.saabturboclub.com/showt...rn-9-3-2-0t-00

    som jag hittade genom att i google skriva: "byta kamkedja" +SAAB site:forum.saabturboclub.com

    Många forum har ganska kass sökfunktion. Med hjälp av google går det oftast mycket bättre att söka i sådana forum än med forumets egen sökfunktion.

    Jag har aldrig bytt kamkedja men har liksom du bra plats i garage där bilen kan stå veckovis samt har redan de flesta verktyg som behövs. Jag skulle inte tveka att ge mig på jobbet när jag har tillgång till bra instruktioner.

    Lycka till och berätta gärna hur det går!
    Precis sånt här var det jag letade efter! Tackar !


    Finns det några bra rengöringsmetoder för motorn invändigt när man ändå har ner en hel del?
    Läste någonstans om att köra runt med diesel och för att "städa" från klet.

    Har ju dock inte någon större aning om hur det står till inne i motorn frånsett det faktum att den drar väldigt lite olja, men ska det rengöras är det väl antagligen lättare att spola i nått innan man plockar ner det.
    Senast redigerat av Pumba den 2014-12-08 klockan 21:06.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #86
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 160
    jag har kört utan balansaxelkedja på 2,3 men fick jag göra om det skulle jag satt dit den.
    kan ju vara b-kedjan som skaver lite på gavelkåpan även om spännaren till kamkedjan verkar ok, i den ena jag hade var balansaxeldreven runda och kedjan nästan skavt hål i gaveln så ett byte låter väl vettigt om grejerna går att köpa till bra pris, annars finns ju alternativet med t5 botten
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #87
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 391
    De är faktiskt ganska enkelt , har gjort flera ggr på mina Saabar 9000, även andra bilar, med motor inne.
    När du får motor ute börja ta loss vent-kopa och nolla motor. Du ser märke på kammar och överfall samt 1.kolv i ödp. Allt ska stämma. Nu lossar du transkopa och kollar märke på ballansaxlar och deras drev.
    Tag kort på allt som du demonterar(märke mot märke detaljer) så du vet hur ska du återmontera.
    På resans gång du lär dig och du klarar. Om du bodde nära mig skulle jag
    montera tillbaka .Jag nollar motor endast vid montering med bra för dig att göra vid demontering för att lära sig.
    Det som väser är antagligen b-kedjan med sina drev, kamdjedjan mer knackar.
    B-kedjan kan du tag bort och den kan fixa haveri av motor förre kamkedjan dvs den är klenare snurrar mkt snabbare och slits snabbare.
    PS! Skulle vara guds synd om du har motor ner och inte kollar transmissions skick.

    Lycka till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    Hei. Den envisa norrmannen här :-)
    Å lyfta motorn ut är det luraste, då får du bytt packboksen bak på veven ock kollat kopplingen också.
    Å ta ur motorn uppåt går fint, ennu bättre med subframe borttagen :-)
    Men du behøver ett motorok som det här :
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...-680-kg-15838/

    Motorn måste tiltas ganska mycket för at få den upp utan att ripa upp lacken.
    Lycka til, ock har du nogra frågor, är det bara å skicka ett pm, så kan jag svara efter beste evne :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #89
    Det är lättare på 9000
    Går inte ena att jämföra med 9-5

  10. #90
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Ska undersöka motorn i julhelgen och ta beslut hur jag går vidare.
    Håller för närvarande på med bakvagnen, det blev ett väldans stort elektrolys bad för att ta bort all den rosten.
    Fjädrarna och dämparna var slut (20000mil med originalprylarna...) så fräschar upp det först och börjar på motorn efter julhelgerna.
    Har fram till mars på mig att få bilen på hjulen igen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #91
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Väcker min tråd igen.
    Har mätt sträckaren nu, ligger precis under 15mm invändigt mått, 14,96 eller nått sånt sade skjutmåttet.

    Men jag hittar olika bud, 15mm vad vad Saab sade när de gjorde garantireparationer, jag hittar även de som säger 17mm.

    Hur långt kan man räkna med att det funkar till innan byte blir "akut"? bilen har nu gått 20100mil.
    Jag räknar med att ha bilen i 2 år framåt, ca 4000mils körning, känns sådär tveksamt att lägga ner arbetet/kostnaden nu.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #92
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    602
    Medlem#
    9614
    Kör o se glad ut!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  13. #93
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Jo det får bli så, ska uppgradera till senaste VV och köra lite tätare oljebyten så borde bilen hålla i de 2 åren jag har tänkt.

    Var inne på att köpa en motor från en 9000 och plocka ihop nått vid sidan av, och isf bara göra ett motorbyte rakt av i framtiden, då kan man ju förhoppningsvis lära sig något och en 9000 med 2,3t motor går ju att hitta billigt.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 13:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #94
    Är det 15mm så kan det hålla om du byter olja oftare, men tänk på att balansaxel kedja kan vara mer sliten eftersom den gör fler varv än kammarna

  15. #95
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Väcker min tråd en gång till.

    Efter mycket funderande fram och tillbaka hur jag ska göra så blir det kedjebyte, senaste 2 månaderna har det börjat rassla lite lätt från kedjan.
    Lyfte ventilkåpan idag men blev ganska glatt överraskad, motorn ser för mig väldigt ren och fri ut från div oilsludge problem.

    Dock så kan jag lyfta kamkedjan, skiljer ca 1 cm totalt om den hänger ner mot att jag drar upp den, spännaren är på 15mm och kedjan i övrigt ser ut att vara spänd.
    Bifogade lite bilder.

    Tanken var nu att göra bytet lagom till nästa långhelg 14-17maj.


    Jag hade tänkt köpa Maptuns kedjesats, jag har ventilkåpspackning och vevaxelpackning sedan tidigare.

    Några tips på mer vad som kan tänkas behövas i delar?

    Verktyg har jag i mängder sedan senaste uppgraderingen i garaget,,,
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #96
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    602
    Medlem#
    9614
    Mitt tips är att inte byta spännare om det inte är en orginal i satsen du köpte...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #97
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Saabs originalsats är det jag ska köpa, men det verkar inte vara någon ny spännare för kamkedjan, bara för balansaxelkedjan.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 13:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Efter mycket funderande fram och tillbaka hur jag ska göra så blir det kedjebyte, senaste 2 månaderna har det börjat rassla lite lätt från kedjan.
    Lyfte ventilkåpan idag men blev ganska glatt överraskad, motorn ser för mig väldigt ren och fri ut från div oilsludge problem.

    Dock så kan jag lyfta kamkedjan, skiljer ca 1 cm totalt om den hänger ner mot att jag drar upp den, spännaren är på 15mm och kedjan i övrigt ser ut att vara spänd.
    Då är det ingen kris. Jag bytte kamkedja första gången vid 19mm efter 29000 mil (http://forum.saabturboclub.com/showt...fter-29000-mil). Den andra har drygt 23000 mil hittills.

    Sedan, balansaxelkedjans vara eller inte vara beror på bil. En 9-5 påverkas betydligt mer än en 9000 eller ng900/og9-3, sannolikt beroende på att upphängningarna i de senare ursprungligen designats för att hantera motorer utan balansaxlar. Vibrationerna utan fungerande balansaxelkedja på en 9-5 är enligt min åsikt störande, men bara vid vissa varvtal.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #99
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Beställde hela satsen från Maptun med båda kedjorna, ska man ändå in och göra jobbet så ser jag inte vitsen med att hoppa över den ena kedjan, har det hållit 20500mil så lär jag ha skrotat bilen långt innan någon av dessa kedjor är slut..

    Det rasslar irriterande nu från kedjan, som om det vore en näve med små sten i motorn, vilket får mig att oroa mig, inget som hörs med huven stängd men öppnar man huven så hör man direkt att nått rasslar.

    Har bilen till att ta mig till och från jobbet så är tämligen beroende av att den funkar, kedjehaveri är inte nått jag vill ha halvvägs till jobbet en regnig morgon...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 13:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #100
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Hej.
    Mitt i kedjebytet nu, allt är nerplockat och har bara en grej kvar innan jag kan börja återmontera.

    Har dock åkt på problem och det är därför jag har en grej kvar.

    Löphjulet eller vad man kallar det på balansaxelkedjan, någon har tydligen varit här före mig och runddraget torxen, se bifogad bild.

    Hur farligt är det om man låter detta hjul vara?

    Dels har jag problemet med att få loss befintlig skruv och kommer antagligen vara beställningsvara så man inte får tag i en ny skruv innan helgen.


    I övrigt så var det ju en farlig massa skruvande, men egentligen inget svårt om man följer instruktionen, tagit ca 10 timmar att få ner allt, inklusive några resor till biltema för att hämta verktyg, de jobbigaste momentet tror jag nog låsringen till oljepumpen var, det tog en bra stund att få bort den med en modifierad tång...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •