Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Lagerstöd i stål Saab 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243

    Lagerstöd i stål Saab 9000

    Hej,

    Någon som vet om det finns någon som säljer lagerstöd i stål till 9000?
    Har ett par i guleloxerat stål som jag ropade in från privatperson på Tradera för länge sedan.
    Någon som vet om dessa fortfarande finns att tillgå?
    Annars blir det väl till att köpa en vetekrans till CNC Fräsaren på jobbet och be snällt....

    /Magnus

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Jag köpte från Speedparts i rostfritt stål när jag hade min 9000Aero -96. Men det är ju ett tag sedan. De kanske inte har kvar detta i sitt sortiment? Men du kan ju alltid kolla med dem vem som tillverkade.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Hittar inga i deras sortiment nu men drar iväg
    ett mail till dem så får vi se,
    Tack för tipset!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    356
    Medlem#
    3421
    Om jag inte minns helt fel så var dessa av RF original på FIAT Croma som var systerbil med 9000.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Om inte jag minns fel så dubblar lagerstöden som offeranoder, varför det är korkat att byta till rf...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    620
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om inte jag minns fel så dubblar lagerstöden som offeranoder, varför det är korkat att byta till rf...
    Det är ju iaf storyn man hör. Jag vet inte hur sant det faktiskt är.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om inte jag minns fel så dubblar lagerstöden som offeranoder, varför det är korkat att byta till rf...
    Jag kan dock inte tänka mig att tanken var sådan från utvecklingsstadiet. Men kanske blev det en bieffekt med tanke på materialvalet. Var inte original lagerstöd svartlackerade? Vill man ha offeranoder, vilket i sig inte är fel, så kan man ju köpa sådan zinkanoder & montera på subframe.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973
    Original brukar vara olackade.

    Jag hade bara köpt några vanliga i lättmetall. Såå ofta behöver man ju inte byta...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Tack för svaren, RF är jag inte ute efter, det par jag har är inte RF utan stål. Självklart kan man köra med original men hade det funnits
    bättre att tillgå så hade jag gärna valt det.No big deal, ville bara höra mig för om någon visste om det fanns.
    Tack tack
    /M

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 356
    Men känns onödigt att behöva byta dom vart 3-4e år när dom kunde gjort en bättre konstruktion från början.
    Allt är inte klanderfritt på en 9000 men nästan....

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det är ju att man får byta dem som är det smarta med konstruktionen. De är avsedda att vara "offeranoder" och skall då korrodera bort med tiden. Eftersom det är de som korroderar så skyddas länkarmarna från rost!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Offeranod

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Kan verkligen en sådan "bärande" konstruktion, från ritbordet vara konstruerad för att vara offeranod? Tillåt mig tvivla, men jag är inte sämre än att jag går att överbevisa. Finns det info om detta i WIS eller annan fabriks fakta? Jag skulle haft separata anoder, som inte påverkar infästningen till i detta fallet en länkarm. Men visst, som jag skrev tidigare, så är det inte fel med offeranoder, det är ju bl.a. därför karossen nu mer är förzinkad. Tyvärr är ju oftast chassie detaljerna inte skyddade på detta sätt. Jag har hyfsat stor erfarenhet med offeranoder från det marina & den yttre miljön med vårt salta klimat på vägarna är kärvande även för bilarna, vilket ger en liknande miljö under vintertid. Men även vi på framförallt västkusten, har saltmättad luft året runt som tär på materialet.

    Men det vore intressant om det kunde presenteras fakta på att dessa lagerstöd faktiskt är designade för att vara offeranoder. Om så är fallet borde det stå med som en löpande underhålls punkt vid service. Under mina år med 9000 så fick jag ivf aldrig någon sådan info mig tillhanda.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973
    Oavsiktligt eller inte så brukar 9000 länkarmar/bärarmar eller hur man väljer att benämna de, hålla fantastiskt bra. Jämför med t.ex 9-5.

    Tillgången på lagerstöd är väl inget problem: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...OD-SAAB-72195/

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    356
    Medlem#
    3421
    Jag jobbade på utvecklingsavd.för transmission när 9000 togs fram och jag vill minnas att alu.stöden gav mindre resonans/vägljud än rf.
    Men är inte helt säker att jag minns rätt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Kan ju vara som Bollman nämner ovan men samtidigt är det ju inte helt riskfritt av konstruktörerna att stöden skall vara offeranoder, mindre noggranna
    ägare än vi här missar ju lätt detta, förvisso skall SPB uppmärksamma och sätta ombes men jag vet många som missat det totalt.
    Hittade texten nedan på nätet och om man säger att lagerstöden mest lever i bräckt vatten, salt på vintern och färskvatten övrig tid så stämmer det ju bra
    med teorin Bollman har. Man skulle kanske göra ett test och montera lagerstöd i RF och sätta lite aluminium på lämpligt ställe och länka till bärarmen och subframe som skall skyddas, kan ju bli ett roligt experiment om inte annat!

    Rent generellt bör ägare montera anoder som är anpassade efter den miljö de mest regelbundet förtöjer i, och följande tabell ger en god ledning.
    I saltvatten montera zinkanoder- eller aluminiumanoder
    I bräckvatten montera aluminiumanoder
    I färskvatten montera magnesiumanoder

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Det där med offeranod är en typisk efterhandskonstruktion. Efter att de orginalmonterade stöden förvandlats till pulver monterade verkstaden nya stöd i vanligt stål. Det fanns inget annat alternativ att välja på.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det där med offeranod är en typisk efterhandskonstruktion. Efter att de orginalmonterade stöden förvandlats till pulver monterade verkstaden nya stöd i vanligt stål. Det fanns inget annat alternativ att välja på.

    Ok, det visste jag inte, jag har haft flera 9k men aldrig träffat på lagerstöd i stål monterade på någon av dem, men visst det kan vara en ren slump också.
    Det borde då rulla många 9k med lagerstöd i stål, livslängden bör ju vara avsevärt längre än alu?!
    Någon som träffat på stålstöd på sin bil?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973
    Nej, jag har aldrig sett några lagerstöd i stål på nån av de bilar jag ägt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 356
    Offeranod teorin ? Då borde dom inte vara lackerade, dom som säljs nu eller ?? I begynelsen var dom inte lackerade och då var problemet ännu större.
    Men jag tror inte Saabarna rostade mindre då.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det påverkar ju inte framskärmarna, hur mycket man än vill Det handlar ju bara om länkarmarna. Man hade ju önskat att SAAB satt offeranoder på framskärmarna, men istället gjorde de tvärtom och satte ädlare metall i skruvarna till skärmkanterna så att man kan vara säker på att skärmrna rostar först på bilen!

Liknande ämnen

  1. Hur byta främre lagerstöd? 9000
    Av borkas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 04:38
  2. problem vid byte av lagerstöd 9000
    Av Andersson__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 18:14
  3. LAGERSTÖD 9000 T -87
    Av Niklas S i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 14:19
  4. Byta lagerstöd 9000
    Av znorc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 13:33
  5. Lagerstöd 9000
    Av Christian i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •