Sidan 5 av 10 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 196

Ämne: OG900Cab "The Slipper"; Turbo, T7bioP, massage&vent, mm

  1. #81
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    3471
    Stiligt, mkt jobb nedlagt. Kul o se.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av 99TUPPSALA Visa inlägg
    Så jäkla fint det blir.
    Tack! Nu börjar jag tycka det med när man kan se lite helhet

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Stiligt, mkt jobb nedlagt. Kul o se.
    Tack, ja det har blivit några timmar även om det är många kvar
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  3. #83
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    OMG! Önskar jag hade tid och plats att greja på detta sättet. Tyvärr har jag inte hunnit slutföra mitt 900 projekt. Ser ut som att jag har lite att pyssla med för att komma upp i samma nivå.
    Keep up the good work!!

  4. #84
    Extremt snyggt bygge !! Vet att du pratade om att du ville ha ett cleant motorrum när du köpte donatorn av mig men jag trodde väll inte riktigt att det skulle bli så snyggt =O !! Plus i kanten för att du räddade gamla röda bettan! Den bilen har klarat sig från skroten två gånger nu! När jag köpte den 2002 så var den stöldskadad o skulle gå till skrot. Då räddade jag den och nu räddade du den !!

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    OMG! Önskar jag hade tid och plats att greja på detta sättet. Tyvärr har jag inte hunnit slutföra mitt 900 projekt. Ser ut som att jag har lite att pyssla med för att komma upp i samma nivå.
    Keep up the good work!!
    Tack! Tittade på din 900 och den verkar ju kanonfin! Hoppas du hittade en originalvinge, för det var väl vi som talades vid om den stora jag hade?
    Ja en av de största tillgångarna utöver garaget är att jag kan bearbeta delarna i verkstaden. Jag hoppas jag inspirerar dig och börjar du så har jag lite NOS-delar över

    Citat Ursprungligen postat av loket900 Visa inlägg
    Extremt snyggt bygge !! Vet att du pratade om att du ville ha ett cleant motorrum när du köpte donatorn av mig men jag trodde väll inte riktigt att det skulle bli så snyggt =O !! Plus i kanten för att du räddade gamla röda bettan! Den bilen har klarat sig från skroten två gånger nu! När jag köpte den 2002 så var den stöldskadad o skulle gå till skrot. Då räddade jag den och nu räddade du den !!
    Tackar! Jo men jag älskar den clena looken i motorrum och jag känner att OG900-motorrum har stora potential att bli riktigt snygga.
    Den räddas gång på gång för att den förtjänar det, vi är bara verktyg för att rädda den

    1 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  6. #86
    Citat Ursprungligen postat av MojjeC Visa inlägg
    Tackar! Jo men jag älskar den clena looken i motorrum och jag känner att OG900-motorrum har stora potential att bli riktigt snygga.
    Den räddas gång på gång för att den förtjänar det, vi är bara verktyg för att rädda den
    Haha så resonerar en sann Saab vän ! Blev ju inte så mycket delar från donatorn antar jag, hoppas då får lite användning utav någon av delarna jag skickade med ;-) . Kan väll iofs nästan tänka mig att du kommer lyckas få tag på de flesta NOS delarna du behöver, med tanke på t ex motorn o växellådan! Inte lite impad över det kan jag ju säga !!

  7. #87
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av MojjeC Visa inlägg
    Tack! Tittade på din 900 och den verkar ju kanonfin! Hoppas du hittade en originalvinge, för det var väl vi som talades vid om den stora jag hade?
    Ja en av de största tillgångarna utöver garaget är att jag kan bearbeta delarna i verkstaden. Jag hoppas jag inspirerar dig och börjar du så har jag lite NOS-delar över



    Tackar! Jo men jag älskar den clena looken i motorrum och jag känner att OG900-motorrum har stora potential att bli riktigt snygga.
    Den räddas gång på gång för att den förtjänar det, vi är bara verktyg för att rädda den
    Jag har allt ett stort "ankbad" liggande, men letar efter en i bättre skick.
    Skulle du ha ett par fräscha signalhorn liggande är jag intresserad. Min främre nedre horn fungerar inte.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av loket900 Visa inlägg
    Haha så resonerar en sann Saab vän ! Blev ju inte så mycket delar från donatorn antar jag, hoppas då får lite användning utav någon av delarna jag skickade med ;-) . Kan väll iofs nästan tänka mig att du kommer lyckas få tag på de flesta NOS delarna du behöver, med tanke på t ex motorn o växellådan! Inte lite impad över det kan jag ju säga !!
    Ja det verkar finnas en och annan NOS-del om man letar där ute i gömmorna

    Jo det blev lite ge och ta med den, jag tog delar från cabben och det blev nya delar över från de delarna som kom med från dig.
    En sådan sak var bromsarna, de från cabben fick hoppa över på den röda så där har jag fått skaffa nytt. Men, det gör inget för då fick jag allt renoverat också


    Okhållare (finns ett till som inte är med på bilden...)


    Nya bromsslangar


    Nya skivor
    Har även nya ok men hade visst ingen bild på dom.

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Jag har allt ett stort "ankbad" liggande, men letar efter en i bättre skick.
    Skulle du ha ett par fräscha signalhorn liggande är jag intresserad. Min främre nedre horn fungerar inte.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Är de svåra att renovera i och med gummit?
    Har tyvärr inget sådant, mer eller mindre bara motordelar över än så länge.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Efter att fått en boost från att fått monterat grejer på bilen har jag fått energi att jobba vidare med att renovera delar.
    Varning för bildbomb!

    Hade förbi ett par (icke bilintresserade?!) polare på några öl i garaget och vi kom in på att diskutera ventilkåpan och hur den ska se ut. De var enhetligt överens om att det skulle stå SAAB på den så jag gav mig väl och köpte en ventilkåpa förra veckan med låga mil som Johighness hade liggandes. Tanken var att det skulle bli ett test men den kan nog komma att användas.


    Fint utgångsobjekt på ~6000mil.


    Slipa bort text som inte ska vara med, slipa bort ärg och slipa färg.


    Etch-grund för aluminiumen, sen slipa.


    Lackgrund, slipa.


    LeMansBlå, det hostade till när jag lackade och gav en rinning..

    Så det var bara att våtslipa och lacka om det området.


    Slipa fram SAAB-texten, våtslipa och polera den.


    Klarlack men ganska lite apelsin om jag får säga det själv.

    Så nu är det bara kvar att våtslipa och polera den fin så är den färdig.

    Ungefär samma behandling fick bromsservot, med skillnaden att det blev galv istället för etch-grund.


    Grund. Färg. Klarlack.


    Igår var jag förbi Larzzon och störde honom i sitt (sina?!) projekt med min servopump (igen....)



    och efter två timmars kliande i huvudet satt hjulet där!

    Efter 3månader så är den nya pumpen äntligen redo för montering! FUCK YEAH!


    Passade även på att kolla hur det blir om man tokslamar en og900


    Nu är det bara fortsätta slipa delar och fundera vidare på elhrävorna

    1 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  10. #90
    Inte illa med ventilkåpan! Personligen tycker jag dock 900'ans originalkåpa är snyggast när linjerna och texten är ordentligt polerad. Snyggast, tycker jag, är de tidiga 900 ftt/aero kåporna som hade helt polerad ovansida mot transkåpan sett samt plåten över tändstiften, som är helt slät och inte profilerad som den nyare 16-ventils kåpornas plåt är. Ganska vanligt (har sett det på flera bilar) att folk utgår från den släta ecopower kåpa och slipar bort eco så att det bara står power - Saab power blir det ju då =D

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av loket900 Visa inlägg
    Inte illa med ventilkåpan! Personligen tycker jag dock 900'ans originalkåpa är snyggast när linjerna och texten är ordentligt polerad. Snyggast, tycker jag, är de tidiga 900 ftt/aero kåporna som hade helt polerad ovansida mot transkåpan sett samt plåten över tändstiften, som är helt slät och inte profilerad som den nyare 16-ventils kåpornas plåt är. Ganska vanligt (har sett det på flera bilar) att folk utgår från den släta ecopower kåpa och slipar bort eco så att det bara står power - Saab power blir det ju då =D
    Min tanke är cleant men också en modern touch på allt, nyttja moderna delar för att uppnå cleant. Det kommer mer av den varan, jag lovar ;-)
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  12. #92
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 621
    Problemet med den tidiga ventilkåpan är att man får slipa på tänkdkasetten om man ska ha en sådan

    förbannat fint blir det! kanske skulle gå att ordna ett studiebesök nån gång? ska upp till larsson framöver.

  13. #93
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Problemet med den tidiga ventilkåpan är att man får slipa på tänkdkasetten om man ska ha en sådann.
    Är det så att när DI kom på 9000 så gjorde man om kåpan och började även montera den på 900'an (trots fördelartändning) för att bara ha en kåpa och hålla kostnaderna nere? Så alla 16v og900 innan 9000 med DI kom, har den gamla kåpa med polerat bakstycke? Hade även 9000 den gamla kåpan innan DI? Planerades någon gång og 900'an också få DI? Frågorna är många !

  14. #94
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 621
    Citat Ursprungligen postat av loket900 Visa inlägg
    Är det så att när DI kom på 9000 så gjorde man om kåpan och började även montera den på 900'an (trots fördelartändning) för att bara ha en kåpa och hålla kostnaderna nere? Så alla 16v og900 innan 9000 med DI kom, har den gamla kåpa med polerat bakstycke? Hade även 9000 den gamla kåpan innan DI? Planerades någon gång og 900'an också få DI? Frågorna är många !
    yes. 900an har likdan gjutning på tändkasetten som 9000 från det året 9000 fick TK (88?)

    förmodligen var det så att man tyckte att "kan likaväl använda 1 gjutform" och förenklade livet. Tror inte det fanns planer på att ge 900an Tändkassett.

    tidiga 9000 har också dom samma som 900an.

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ....

    förbannat fint blir det! kanske skulle gå att ordna ett studiebesök nån gång? ska upp till larsson framöver.
    Absolut! Tycker jag låter som en mycket trevlig idé
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Jag känner att jag behöver få möjlighet att plocka ner bilen på hjulen så jag kan justera parkeringen och möblera om i garaget. Det fick bli att göra i ordning för att montera däcken bak.
    Så nu är det mesta på bakaxeln monterat igen och hjulen är tillbaka.

    Pinsamt smutsig bakaxel, jag vet, men det måste ju finnas projekt till nästa år med!

    Vem vet nu kanske bilen får komma ner och känna mark för första gången på över ett år

    Har länge haft ögonen öppna för att hitta en uppsättning nya SuperAERO-fälgar och i början av veckan köpte jag en uppsättning nya i kartong.




    Jag tycker de är skitsnygga och är supernöjd! nästan... så nu ska de iväg så får vi se om jag ror i hamn vad jag har planerat för dom!

    2 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  17. #97
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Ja fint ska de va och fint blir de, imponerande renovering

    Kan inte finnas många kartonger kvar med nya super aero fälgar!
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Ja fint ska de va och fint blir de, imponerande renovering

    Kan inte finnas många kartonger kvar med nya super aero fälgar!
    Tackar! Det börjar synas lite resultat nu ändå
    Är imponerad av ditt projekt med, blir ju direkt mer jobb när det tittar fram rost!

    Nej det har du nog rätt i, de dyker upp allt mer sällan
    Senast redigerat av MojjeC den 2016-02-24 klockan 11:03.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  19. #99
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 621
    hur går det?

    kom fram till att det finns ett bygge jag kan jämföra denna med, håller nästan samma klass som Peters Pearl bygge.

    du kommer dock inte upp i samma nivå förre du lackar underredet i samma färg som resten av bilen :P

    skönt att veta att det finns någon som är värre va?

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Jag har våndats över att täckkåpan över kopplingen är en så central del i motorrummet på og900. Min tanke har varit att jag vill ha den som den är med obehandlad plast och undvika att lacka den.
    Mitt problem har varit att jag inte vetat hur jag ska få en gammal repig plastkåpa att bli tillräckligt fin för att kunna sitta så cecntralt, och efter allt sökande på internet var jag inte mycket klokare....

    Så det fick bli att experimentera!
    Fram med en gammal kåpa jag hade liggandes och fram med diverse slippapper och börja gno tills jag hade fått fram en jämn yta.


    Sen våtslipning upp till 2000papper




    lent o fint

    Fick bli i duschen den här gången när det var så stor och otymplig grej.

    Sen åkte värmepickan fram för att lyfta glansen och till slut behandlade jag den med bumpershine.




    Det blev på vardagsrumsbordet, tror många sambos känner igen sig i hur det är att leva med en bilnörd!


    På plats i bilen, blev riktigt nöjd och särskilt nu när den fått sitta där ett tag så att bumpershinen blivit jämn o fin blir det riktigt smutt!

    2 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •