Snyggt avgassys!
Snyggt avgassys!
9-5 2,3t vector - 02
Ser ut som flexröret sitter upp-och-ner.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Visst gör det det? Får bli lite kvällspill idag med då.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Här går det tyvärr lite trögt. Mycket jobb det senaste plus en massa besiktningsfix på brukisen. Hoppas kunna återgå till 9-3an snart
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Pax för henne!!!
Rusktigt dålig aktivitet här, men 9-5an har nu gått igenom besiktningen efter byte av handbromsbackar, monteringsdetaljer och vajer samt nytt avgassystem. Så snart kan jag återgå till 9-3an. Börjar dock med lite garagefix.
Vitt!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Nästa steg blir att köpa en motor. Det verkar vara svårt att få tag på 2.3 liters 9000-motorer som inte gått 20k+ mil. Hur viktigt är det eg med låga mål? Om man skulle renovera motorn, vad skulle man byta i så fall? Är rätt ny på detta som ni kanske märker.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Detta kan kanske var nåt?
http://www.blocket.se/kronoberg/Reno....htm?ca=21&w=1
2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
1998 Yamaha YZF 600R.
Detta börjar bli off topic, men bättre än inget antar jag. Senare i veckan kommer uppdatering på 9-3an. Tills dess får ni hålla till godo med lite garageupprustning, verktygstavla och en otroligt ful vanlig tavla sattes på plats.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Om du ska ha en vettig turbo skulle jag valt någon av dessa.
http://www.full-race.com/store/turbo...258-turbo.html
http://www.full-race.com/store/turbo...758-turbo.html
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Det är tyvärr lite utanför budget. Vad är största fördelen med dessa agg?
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Äntligen lite tid nedlagd på 9-3an!
Insuget av
Grenrör av
Bort med tändkassett
Bort med ventilkåpa
Bort med vattenpump
Och motorfäste
Kedjan av
Och toppen
4ans cylinder verkar ha gått lite varmt, eller?
Allt för idag!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Så intressant att följa dessa trådar, Skulle vilja renovera min bil lite också. Men har inget garage och absolut ingen kunskap att utföra dessa saker Kul att se att det går framåt för dig och hoppas allt ska lösa sig.
Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003
Här har det stått stilla ett tag... Men nu skall det hända lite mer framöver förhoppningsvis. Har äntligen köpt en motor, närmare bestämt en 2.3t från en 9000 årsmodell 1998.
Tanken är att för att bli klar till våren inte röra den mer än nödvändigt. Byta topplockspackning och kamkedja hade jag tänkt, sen göra rent och ev måla. Sedan lyfta över alla prylar från andra motorn, komplettera med en tillräckligt rejäl snurra och hiva i den i bilen.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Passa på att klippa balanskedjan samtidigt kanske ? Ett mindre bekymmer, i särklass om trimmar.
Jag känner en kille som har fina pluggar till balansaxlarna, säg till vid intresse.
trevligt!
vad gör du åt chassit? har upplevt en standard og9-3 med en 9-5 aero motor och program.
filbyte blev enkelt och oförutsägbart.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Bra fråga. Har haft en ng900 innan med knappt 300 hästkafter och den var inte särskilt trevlig på vägen. Min tanke med chassit är att göra så mycket det bara går:
Styvare bussningar överallt
Subframstag
ARB22
Ev Uniball-bärarmar
Sänkning
Hårdare dämpare
Styrväxelklämma
Styrväxelbussning
Fler idéer? Är en fråga om tid och pengar, fokus i år är motorn. Sen förmodligen en mycket obehaglig väghållningssommar och chassiuppgraderingar till hösten.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
utan att kunna mycket (och det jag kan har jag läst mig till) modellspecifikt ang og9-3 men däremot med lite generella kunskaper så skulle jag säga ungefär såhär
Styrväxelklämma
Styrväxelbnussningar (billigt i sammanhanget)
Subframe stag
sänkning + hårdare dämpare.
Skulle kolla på uniball bärarmar och ARB22 om du inte är nöjd med hur bilen blir efter detta första steg. Det är lätt att man köper på sig grejjer som egentligen inte behövs. är Du som ska gilla bilen, så går inte blint gå på vad andra gör.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08