Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Köp av SAAB 9-3 II 2.8 T XWD 08-09

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    Köp av SAAB 9-3 II 2.8 T XWD 08-09

    Hej!

    Har senaste månaderna börjat kika på bilar för att byta ut min 13 år gamla Subaru Outback H6 och idag så provade jag en Saab enligt rubriken. Blev väldigt förtjust i bilen, personlig och lagom på alla sätt och vis. Men funderar på följande:

    1. Jag hade med min ScangaugeII vid testen för att kolla eventuell koder etc. När jag kört en vända så var motortempen uppe i 98 grader. Är det normalt? Min Outback ligger konstant mellan 87 och 90 grader om jag inte kopplar på ett tyngre släp. När jag skulle kolla kylvätskenivån (3 timmar senare) så fick vi inte loss locket till expansionskärlet. Eller ja, det gula locket fick vi bort, men inte tryckventilen som borde följt med, den satt kvar stenhårt. Gick inte att få loss den trots många försök med verktyg. Satt fast ungefär som om det var ett extremt vacuum i behållaren. Flexade lite men inte mer. Bilen är servad för 1 månad sedan (12 000 mila) med alla oljor etc. Motoroljan såg ny ut. Borde det inte ha kollat kylarvätskan vid den service? Hur som helst, är ovanstående "normalt"?

    2. Bilen var väldig fin i lacken, lite stenskott m.m. Dock kändes det som att det kröp en del i lacken i hjulhusen bak. Det är ju en liten, cm 10 mm, lackad invikt plåtkant som känns oskyddad och rostkänslig. Kan det verkligen ha börjat rosta på en så pass ny bil, eller är det ojämn galvning, eller någon behandling som ger ett knottrigt/blåsigt intryck/känsla? Inte ens min gamla Subba har någon nämnvärd rost, annat än vid ett par skador orsakade av offroadkörning. Är det vanligt med rostskador på Saab 9-3 kring 08-09? Fanns även ett antal andra kanter som såg känsliga (ej limmade etc) ut vid dörrarnas nederkant...

    Finns det några andra svaga punkter att kolla?

    Glaset på backspeglarna ute började se tråkigt ut, men det kostar sannolikt inte mycket att fixa. Vänster spegel fälls inte in om man trycker på infällnadsknappen. Skivorna fram är lite rostiga pga att bilen använts lite, men i övrigt är det inte mycket att anmärka på.

    Kom gärna med kommentarer, synpunkter eller tips.

    Tack!

    Kristian

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Det bidde ett köp av bilen efter viss prutning! Nu ska här köras!

    /K

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    97
    Medlem#
    -
    Grattis
    9-5 2,3t vector - 02

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    Hej!

    Har senaste månaderna börjat kika på bilar för att byta ut min 13 år gamla Subaru Outback H6 och idag så provade jag en Saab enligt rubriken. Blev väldigt förtjust i bilen, personlig och lagom på alla sätt och vis. Men funderar på följande:

    Glaset på backspeglarna ute började se tråkigt ut, men det kostar sannolikt inte mycket att fixa. Vänster spegel fälls inte in om man trycker på infällnadsknappen. Skivorna fram är lite rostiga pga att bilen använts lite, men i övrigt är det inte mycket att anmärka på.

    Kom gärna med kommentarer, synpunkter eller tips.

    Tack!

    Kristian
    Om det avbländningsbara glas så blir det en dyr historia att byta dem om det ens finns att få tag på? Jag hade ett tråkigt vänsterglas på 9-5an. Fick tag på ett fint begagnat för 1000:-.... Nypris låg väl på 2500-3000 :-

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Grattis!!


    Synd att du inte fick svar på dina frågor innan köp.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Grattis!!


    Synd att du inte fick svar på dina frågor innan köp.
    Har noterat en allmänt sett lägre aktivitet på några forum, om vi talar bilar, här och Saabklubben; visserligen händer det att forum toppar i aktivitet under några år, för att sedan gå ned till en lägre nivå. Det är knappast så att aktiviteten är så hög att frågorna försvinner, och det tillkommer trots allt nya medlemmar. (Vet andra forum där moderatorer och administratörer (beroende på hur pass aktiv roll sistnämnda har) ser till att nya medlemmars frågor åtminstone ägnas viss uppmärksamhet.) I det här fallet brast det knappast i konkreta och välformulerade frågeställningar.

    Det är bara att gratulera TS till ett Saabköp!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    Tack för informationen. Jag är ganska säker på att det inte är avbländning i ytterbackspeglarna. Däremot är det avbländning inne, men det innebär väl inte per automatik att det är det ute. Hittade något om att det är ett tillval. I övrigt fungerar speglarna som de ska.

    /K

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Sätt ett finger på sensorn som finns mot vindrutan så ser du om dom dimmar ner samtidigt som innespegeln.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Testade, men väderleken gjorde det svårt att se någon skillnad. Dessutom är de ordentligt dåliga i glaset vilket knappast underlättar. Ska plocka isär en backspegel imorgon. Tips hur det går till på ett korrekt sätt?

  10. #10
    Man behöver inte återskapa nattkörning för att testa. Det räcker med att titta på glasen som de ser ut utan att bilen är igång. Om man ser en svag skillnad i ton mellan de yttre fem millimetrarna (lite ljusare) mot resten av glaset (lite mörkare) är glasen avbländbara, dvs de avbländbara har en ljusare ram runt kanten (som inte bländas av). Är tonen helt jämn över hela glaset är de utan avbländning.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Jag har fått för mig att på 9-3 2003-2006 så var det bara innerbackspegeln som gick att få med automatisk avbländning. Från och med 2007 så är det både inre och yttre backspeglar som fick automatisk avbländning, enligt försäljningsbroschyrerna.

    På en begagnad bil vet man ju aldrig säkert, någon kan ju ha eftermonterat automatisk avbländning och bara bytt ut innerbackspegeln, men chansen är rätt stor att din bil har automatisk avbländning även på ytterbackspeglarna.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    Ni har helt rätt. Jag knäböjer mig inför er stora kunskap.

    I dagsljus gick det att se hur även ytterbackspeglarna mörknade när jag höll för den främre sensorn.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Något som kan vara värt är att kolla upp Olja och filter i bakre diff. Letade lite när jag skulle köpa min XWD. Det har rapporterats vissa problem med tidigare modeller.

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...=251792&page=6

    Har för mig det fanns någon tråd här men hittade inte, oljebyte och filterbyte bak är rekommenderat (står även i wis så..).

    Håll gärna lite kik på damaskerna bak, jag har fått byta ena inre och den på andra sidan såg inte helt frisk ut den heller. Precis vid klämmorna.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av therm Visa inlägg
    Något som kan vara värt är att kolla upp Olja och filter i bakre diff. Letade lite när jag skulle köpa min XWD. Det har rapporterats vissa problem med tidigare modeller.

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...=251792&page=6

    Har för mig det fanns någon tråd här men hittade inte, oljebyte och filterbyte bak är rekommenderat (står även i wis så..).

    Håll gärna lite kik på damaskerna bak, jag har fått byta ena inre och den på andra sidan såg inte helt frisk ut den heller. Precis vid klämmorna.

    Hej!

    Damaskerna bak (osäker på om det var alla) är bytta för ett par tusen mil sedan. Ser nya ut.

    Jag ska ta in bilen för byte av AT-olja och eventuellt installation av en motorvärmare. Då får de koll/byta oljan i diffen bak. Jag har inte upplevt några missljud eller dylikt med bilen de mil jag har kört. Ja utom från den Subaru-plastiga inredningen som inte uppskattar hårt satt fjädring.

    Tack!

    /K

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad är WIS?

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Har du plast-knirr/skorr i mittkonsolen, så ta av bakstycket bakom armstödet samt de främre plast sidostycken vid fötterna. Tejpa med filttejp http://shop.speedparts.se/sv/prod/un...jp/055019.html utmed kanterna där det ligger plast mot plast. Så blev jag av med det knirr/skorr som uppkom i min TTiD vid "ojämnt underlag". Därefter har jag inget inrednings plast-knirr/skorr kvar.

    - - - Uppdaterad - - -

    WIS = Workshop Information System = SAABs Digitala Verkstadshandbok

    - - - Uppdaterad - - -

    EPC = Electronic Parts Cataloge = SAABs digitala reservdelskatalog.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Tack!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Har du plast-knirr/skorr i mittkonsolen, så ta av bakstycket bakom armstödet samt de främre plast sidostycken vid fötterna. Tejpa med filttejp http://shop.speedparts.se/sv/prod/un...jp/055019.html utmed kanterna där det ligger plast mot plast. Så blev jag av med det knirr/skorr som uppkom i min TTiD vid "ojämnt underlag". Därefter har jag inget inrednings plast-knirr/skorr kvar.

    - - - Uppdaterad - - -

    WIS = Workshop Information System = SAABs Digitala Verkstadshandbok

    - - - Uppdaterad - - -

    EPC = Electronic Parts Cataloge = SAABs digitala reservdelskatalog.
    Filttejp och lite annat är nu beställt från Speedparts.

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Är i samma köptankar som dig, har du några tips åt mig?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    En bild på bilen:

    https://picasaweb.google.com/1070590...32372595170898

    Har idag bytt glasen till de yttre backspeglarna och ska ikväll plocka isär mittkonsollen för att applicera filttejp från Speedparts.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    LaserRed är nice

    Varför skriver du 08/09 som årsmodell?
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2014-09-16 klockan 22:11.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •