Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 93 2,8 xwd -09 steg 1, knack i bakvagn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    93 2,8 xwd -09 steg 1, knack i bakvagn

    Hej.
    Ny här, hoppas på hjälp.

    Som rubriken lyder så får jag knack i bakvagnen vid gaspådrag oavsett om det är rakt fram eller om jag svänger, samma mängd knack oavsett hur mycket jag gasar, ända ggn det inte knackar är om jag låter bilen rulla på tomgång. Oljudet slutar efter en stunds körning ibland, ljudet kan säkert upplevas som lite värre och lite mildare från gång till gång jag provocerar det. Oljan i xwd är bytt för 1500mil sedan, full service historik och bilen har gått 7500 sammanlagt.

    Tacksam för svar.

    Mvh kryc


    Flyttade tråden till chassi & transmission då det känns som att den hör hemma bättre där. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-07-11 klockan 11:13.

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113
    Hej Kryc och välkommen till forumet!

    Det är ganska vanligt med missljud från bakre XWD-klumpen. Även om oljan är bytt tidigare så bör det första du testar vara att byta igen, noga att det är original olja som används också samt att filtret byts. Man bör också sköja några gånger, inte bara göra ett byte.

    Sök här på forumet eller via google så hittar du fler XWD-trådar med mer information. Tips är att söka på google och då skriver man exempelvis så här:
    site:forum.saabturboclub.com xwd oljebyte

    Här är en annan tråd där det verkar som att de flesta klarar sig på att göra ett oljebyte:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...5n-p%C3%A5-XWD
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack! Lämnar in bilen på Holmgrens jkpg den 28:e nu och om det är bakdiffen så skulle den bytas mot en från en 9-5:a då det inte finns till 9-3 längre, skulle börja kosta på20k plus felsökning men då jag har blockets begagnatförsäkring och bilen bara är 3v gammal för mig så hoppas jag på en "billig" självrisk ist. Sjukt att så många ändå fått strul med detta i så låga mil

Liknande ämnen

  1. Knack i motorn!!
    Av garymoore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 19:35
  2. KNACK
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 13:08
  3. Knack LED på APC:n
    Av tobbe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •