Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Ljudisolera NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48

    Ljudisolera NG9-3

    Är trött på det höga vägljudet från min NG9-3:a 2003, tycker det är jobbigt för öronen att ligga i 110km/h en längre sträcka.

    Någon som lyckats ljudisolera sin ng9-3:a med gott resultat, och vill dela med sig hur du gick till väga?

    Jag har svårt att avgöra var mesta av ljudet kommer ifrån, om det är stomljud som letar sig in via hjulupphängningen, eller om det är vindljud?

    Ni andra med 9-3:or, upplever ni inte vägljudet som störande?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Ljudet kommer garanterat från däcken och tex ditec ljudisolerar hjulhusen för tusenlappen styck.
    Däcken gör stor skillnad. Vilka kör du på?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Sid Visa inlägg
    Ljudet kommer garanterat från däcken och tex ditec ljudisolerar hjulhusen för tusenlappen styck.
    Däcken gör stor skillnad. Vilka kör du på?
    Jag kör på Dunlop Sport Maxx 225/45 17 vilket skulle vara "tysta" däck.

    Glömde nämna att jag redan smetat på Biltemas tjocka underredsmassa i hjulhusen, vars även skulle vara ljuddämpande. Men tyckte inte skillnaden blev märkbar.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Vit Visa inlägg
    Jag kör på Dunlop Sport Maxx 225/45 17 vilket skulle vara "tysta" däck.
    Nokian Z och Good Year Efficientgrip är uppgett som tysta här tidigare. Själv kör jag med Efficientgrip, men gjorde misstaget att beställa ROFL-däck (RunOutFLat, punkterisgssäkra) innan jag hade full koll på vad det innebär. Dom har styvare däcksidor än vanliga däck och det innebär i sin tur mera ljud. Alltså fick jag inte riktigt dom tysta däck jag egentligen var ute efter. Det får bli rätt nästa gång.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Jag tror inte underredsmassa gör någon märkbar skillnad.
    Nokian blue är min rek. Kört med efficientgrip oxå vilka var mycket tystare än sportcontact men nokian ännu bättre.
    Jag antar du hör stor skillnad beroende på underlag o hastighet? Kan ju vara andra saker, en ng900 jag hade blev klart tystare av en hjulinställning.

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    På med 3"-system hela vägen från turbon så tänker du snart inte på vägljudet
    Nej men seriöst jag är också intresserad av vad man kan göra, dock helst utan att lägga på allt för mycket vikt då bilen helst ska förbli snabb.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606




    Biltemas biltumen mata ljudämpa jag med efter Fredrik1941:s tips i hatthyllan gjorde en makaber skillnad från vägljudet bakifrån och lyfte även högtalarljudet ordentligt, äggboxen kan man strunta i om man känner för det.. Har även för mig att MiCee från Halmstad montera biltumen i dörrsidorna på sin HAJ.. inga dyra grejor jag ska gå på dörrsidirna en dag när jag har tid-

  8. #8

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Jag har ju gjort dörrarna på min, men jag vet inte hur stor skillnad det gjorde på vägljudet.
    Det gjorde dock underverk för att ljudet från högtalarna då det slutade vibrera så illa hemskt som det gör original i dörrarna.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61
    Köp ett bulkpack silentcoat från BRL. Dämpa hjulhusen inne i cupen. Dörrsidor å även plåten i bakskärmar å hjulhusen så e det tyst sen
    9-5 2,0t aka Svinet

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Ja, det här med att isolera hatthyllan låter klart intressant, dock upplever jag att mesta ljudet kommer framifrån, men som vanligt med ljud är det alltid svårt att skapa "rätt" uppfattning. Så det är kanske värt att dämpa den ändå.

    Grahn: Har du gjort detta själv och upplevt märkbar skillnad? Låter klart intressant!
    Är det 2mm silent coat mattan man ska ha?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Bakom bagageluckans beklädnad har jag lagt Biltemas ljuddämpningsfilt i några lager samt fyllt hålrummet ovanför bakre hjulhus med samma filtmaterial.
    Framtill så skruvade jag bort handskfack och främre bekädnad i fotutrymmet, och i de hålutrymmen jag hittade där skar jag till formanpassade bitar ur Biltemas ljuddämpningsplatta i skumplast och passade in dem i utrymmena där.
    Helt klart var det värt arbetsinsatsen.

    Jag har även klistrat på extra dörrlister i nederkant på dörrarna med det gav väl inte så mycket på ljudnivån som jag hoppats.
    Däremot så håller sig nu B-stolpen ren och fin.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Belker Visa inlägg
    Bakom bagageluckans beklädnad har jag lagt Biltemas ljuddämpningsfilt i några lager samt fyllt hålrummet ovanför bakre hjulhus med samma filtmaterial.
    Framtill så skruvade jag bort handskfack och främre bekädnad i fotutrymmet, och i de hålutrymmen jag hittade där skar jag till formanpassade bitar ur Biltemas ljuddämpningsplatta i skumplast och passade in dem i utrymmena där.
    Helt klart var det värt arbetsinsatsen.

    Jag har även klistrat på extra dörrlister i nederkant på dörrarna med det gav väl inte så mycket på ljudnivån som jag hoppats.
    Däremot så håller sig nu B-stolpen ren och fin.
    Intressant! Ng9-3:a då alltså?

    Använde du 10, 20 eller 30 mm skumplasten?

    Var det inte svårt att få in skumplasten bakom instrumentbrädan på ett vettigt sätt?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Ja Ng9-3ss, Nu var det några år sedan jag gjorde detta men vill minnas att det var den tjockaste mattan (utan alufolie) jag köpte.
    Den var lätt att skära till snyggt med en riktig kniv. Min filosofi var att leta upp hålutrymmen i bilen och fylla dem med ljudabsorbent.
    Jag plockade även bort stereon och mittre utblås och fick in lite absorbenter den vägen också.
    Tanken med det var att skumplasten skulle absorbera ljud som kom framifrån torpedväggen.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Nu blev jag ju sugen på att göra denna operation i min9-3a jag ska ändå slänga in navigation i bilen så måste ändå riva ner lite i inredningen

    Är det lätt att riva ur hatthyllan och krävs det några modifikationer för att på klädseln på hyllan efter att haft dit ljudisolering?

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Hatthyllans avtäckning sitter med några plast"poppnintar" i framkant. Ploppa loss dem & ryck sedan ut avtäckningen framåt. Sedan är det vara att mäta & klippa till ljudisoleringen. Inga problem.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Åh fan va najs! Tror du det räcker med att ljudisolera hatthyllan och torpedväggen (väggen mellan motor och kupén)? Sen vad rekommenderar ni för ljudisolering från Biltema, funderar på Bitumens ljudisolerings papp, funkar det?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  18. #18
    nejo
    Guest

    Vägljud / kupéljud i 9-3ss?

    Hej,

    har idag en 9-3 Aero -06:a och går i tankarna att byta mot en 9-3 Aero -08:a eller något annat.

    Det jag stör mig på mest med min nuvarande bil är ljudnivån i kupén under färd. Allt över 50-60km/h är nästan jobbigt att köra i tycker jag. Hade en S80 -07:a tidigare och skillnaden är som natt och dag (kanske ojämn jämförelse, men ändå).
    Provkörde en CLK 280 -06:a igår och även den var mycket bekvämare att köra, om än MYCKET tråkigare.

    Som det ser ut nu, så står valen mellan en högljudd rolig bil (med låg komfort nivå) eller en mindre rolig men bekväm bil.

    Kan det vara någon skillnad mellan 9-3:orna från -06 och -08? Ska försöka hinna provköra -08:an imorgon.

    MVH

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    9-3 MY08 fick samma ljuddämpning som Cadillac BLS redan hade MY07 om jag inte minns fel, så en -08 är tystare än en -06. Inte att förglömma är vilka däck man har på bilen. Skiljer mycket mellan de tystaste och de som låter mest.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Åh fan va najs! Tror du det räcker med att ljudisolera hatthyllan och torpedväggen (väggen mellan motor och kupén)? Sen vad rekommenderar ni för ljudisolering från Biltema, funderar på Bitumens ljudisolerings papp, funkar det?
    Personligen hade jag tänkt prova "isolera" hatthyllan till att börja med, för och se om där blir någon hörbar skillnad.

    Jag ska börja med några remsor bitummenplatta, känns inte någon mening med att fylla hemma hathyllan med sådan då stomvibrationerna troligtvis är små där. Därefter tänkte jag lägga Biltemas (ljuddämpningsplatta)
    (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369214/).

    Resultatet återkommer jag med i helgen!

Liknande ämnen

  1. Ljudisolera en NG9-3?
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 18:03
  2. ljudisolera saab 9-3
    Av Stoffe08 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 17:49
  3. ljudisolera og900
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 22:08
  4. Ljudisolera
    Av mortimer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •