Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: SAAB Turbo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    SAAB Turbo

    Hej, jag skulle vilja köpa en SAAB 9-3 2.0T cab i framtiden och jag undrar hur man kan få lite mer hästar.
    Har de större motorerna större turbo?
    Kan man ta en turbo och intercooler från en större motor (t.ex. SAAB 9-5 v6) och installera?
    Sen tänkte jag om avgaset från 9-3 Aero är bättre och om det passar till en 2.0T?
    Sen om jag köper en 9-3 cab med t. ex. en 2.3t kan man åxå passa in en turbo från en v6?

    Om det finns några andra sätt att få lite hästar posta gärna, o jag planerar att behålla bilen en lång tid så jag söker även tips på underhåll och om hur man håller det nedfällbara taket i bra kondition.
    Tack på förhand!

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Finns inga 9-3 cab med 2.3t, bortsett från viggen...

    Vet inte riktigt vad för v6-motor du syftar på att ta grejer från, men låter krångligt...
    Finns bra modellanpassade prylar (turbo, ic och avgas) som tillåter ändring av mjukvara för iaf 250 hästar, räcker länge...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tjena
    När jag sa 2.3 menade jag ej cab (glömde skriva det)
    Jag menar om det går o ta en turbo från t.ex. Denhär:
    http://www.bilpriser.se/begagnade-bi...ortcombi-200hk
    Om turbon e större så kan man hitta krockade saabbilar på returbilen o ta delar.
    Jag skulle även kunna gå dyrt o köpa en helt ny turbo mm. men det är alltid skönt o ha lite stålar över till annat
    Skulle du kunna skicka lite länkar till delar som ökar prestandan och gör att bilen låter finare? Och nåt bra/billigt dynotuning företag i sthlm eller länka till ett bra program så man kan göra det själv (men det är nog komplicerat?)Vet att det fanns ett företag som du skickade data från bildatorn och information om trimdelar och de skickade en helt ny map till dig o installera.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Du lär ha ett hiskligt jobb framför dig om du försöker flytta delar avsedda för en V6 till en 4-cylindrig motor. Inte många delar som är desamma där inte. Helt klart enklare att köpa rätt prylar från början...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Du lär ha ett hiskligt jobb framför dig om du försöker flytta delar avsedda för en V6 till en 4-cylindrig motor. Inte många delar som är desamma där inte. Helt klart enklare att köpa rätt prylar från början...
    Trodde det.
    Men delar från andra bilar som skulle passa (turbosystemet)?
    Eller större turbo och bättre avgas och maptune.
    Några länkar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hittar inte så mycket på internet, därför frågar jag

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Börja med att titta på de trimsatser som tex Maptun (inget 'e' på slutet), BSR eller NordicUhr erbjuder. De är alla erkänt bra firmor som har allt du behöver.

    Om du vill hitta på något eget, så skulle jag nog rekommendera att du spenderar ett antal veckor med att bara läsa igenom allt som finns här på forumet. Om ingen gjort det förut med en SAAB och skrivit om det här så går det nog inte att göra.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    OK
    Tack för alla svar
    Jag grävde lite i nätet och turbon o intercoolern från 2.3 aero och viggen går att passa in i en 2.0T.
    Ska bli kul då jag gillar o meka med grejer
    Sen vet nån några problem med 9-3 2.0T cab?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Hej. Sen till frågan vilken cab med vilken motor du ska t5,t7 ,t8 styrsystem.... T7 står pall för 300 hp säger dem innan du behöver byta kolvar etc, du får räkna på en uppgraderad koppling redan efter eller vid steg 1, Alla Saabs ic är med plast gavlar så du får köpa en anpassad alu ic till din bil.. Sen om du börjar bytta turbo så måste ju bilen mappas och det är inte världens lättaste för en vanlig kille tror jag... Så kontakta lite företag o kolla med dem vad dem har och erbjuda eller läs igenom trådarna som agehall sa. kolla även kedjespännaren, det blir dyrt om man ska bytta kamkedjesatsen på verkstad. Själva satsen kostar bara 2000:- men motorn måste ut.. Hut spännaren ska stå hittar du säkert på forumet nånstans.. Om du vill ha stålar över så gör det ordentligt från början... .
    Senast redigerat av kolven28 den 2014-05-31 klockan 23:43.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kolven28 Visa inlägg
    Hej. Sen till frågan vilken cab med vilken motor du ska t5,t7 ,t8 styrsystem.... T7 står pall för 300 hp säger dem innan du behöver byta kolvar etc, du får räkna på en uppgraderad koppling redan efter eller vid steg 1, Alla Saabs ic är med plast gavlar så du får köpa en anpassad alu ic till din bil.. Sen om du börjar bytta turbo så måste ju bilen mappas och det är inte världens lättaste för en vanlig kille tror jag... Så kontakta lite företag o kolla med dem vad dem har och erbjuda eller läs igenom trådarna som agehall sa. kolla även kedjespännaren, det blir dyrt om man ska bytta kamkedjesatsen på verkstad. Själva satsen kostar bara 2000:- men motorn måste ut.. Hut spännaren ska stå hittar du säkert på forumet nånstans.. Om du vill ha stålar över så gör det ordentligt från början... .
    Du har helt rätt, ska man göra något så ska man göra det rätt.
    Har du en ide om priset på allt? Jag tänkte recycla delar från 9-5 och 9-3 Aero och viggen modellerna då de har en TD04 installerad.
    Måste spännaren bytas? Om den är i bra skick kan den nog stanna? Men som sagt om den måste så, jag frågar för att veta hur man gör Länka gärna till satsen
    Ic,n i viggen o aero e nog alu, iallafall enligt internet.
    Länk till en bra o billig koppling?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Hursomhelst så blir det billigare och köpa en färdigtrimmad...
    Svar nej... Alu ic sitter inte original.
    Wwwmbegdelar.anabil.se
    Www.maptunparts.se
    Www.speedparts.se

    Spännaren är ju den som du kollar för o veta om skicket på kedjan e ok..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    <tråkmånsvarning> Varför inte börja med att köpa bilen och köra ett tag? Kanske lägga några spänn på bromsar och chassi? Chansen finns att du inte behöver herrejössesturbo, avloppsrör och kopplingsslir. Ska det prompt vara vässat håller jag med kolven; köp en som någon redan plöjt ned några månadslöner i. </tråkmånsvarning>

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Aluminium är det i dom allihopa, men det skiljer sig stort i verkningsgrad.
    Skillnaden på den vanliga laddluftkylaren och den i Aero/Viggen är att den senare är crossflow, och har större kanaler vilket ger lägre tryckfall.

    Båda originalvarianterna är helt kass om man ska trimma och t.ex. köra bana. För en enkel omkörning på landsväg fungerar det helt okej beroende på effektuttag. 280hk som sällan används längre perioder går säkert bra med en Aero/Viggen laddluftkylare.

    På tal om det så har jag en liggande i förrådet som jag gärna säljer.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig Visa inlägg
    <tråkmånsvarning> Varför inte börja med att köpa bilen och köra ett tag? Kanske lägga några spänn på bromsar och chassi? Chansen finns att du inte behöver herrejössesturbo, avloppsrör och kopplingsslir. Ska det prompt vara vässat håller jag med kolven; köp en som någon redan plöjt ned några månadslöner i. </tråkmånsvarning>
    Ja, först tänker jag få bilen i toppform eftersom jag planerar o ha den ett par år. Det är ju coolt med klassiska cab
    Sen när jag kommer köpa ny bil kommer jag nog skänka bilen till farsan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kolven28 Visa inlägg
    Hursomhelst så blir det billigare och köpa en färdigtrimmad...
    Svar nej... Alu ic sitter inte original.
    Wwwmbegdelar.anabil.se
    Www.maptunparts.se
    Www.speedparts.se

    Spännaren är ju den som du kollar för o veta om skicket på kedjan e ok..
    Vet inte så mycket om bilar än därför att jag nu fortfarande studerar, men jag är mycket händig o kan fixa många grejer.
    Det är svårt o hita en 9-3 cab som redan e trimmad, o om man hittar en vill personen ha mycket pengar.
    Sen vill ju jag stanna så billigt som möjligt

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja jag sa fel.
    Det går väl att hitta nån beg. ic av aluminium.
    Som sagt vill jag ta delar från modeller som harstörre turbo/ic, bilar från www.returbilen.se
    Sen är det viktigaste för mig (d.v.s går före prestandan) att bilen alltid startar o inte har så många fel, vill hellre ha den i toppform än massa kraft i t.ex. en rostig bil...
    Jag vill åka iväg till Nurburgring på somrarna o ha lite kul, sen vill jag resa runt europa med bilen.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Skule jag köpa nu så skulle jag köpa en av dehär:
    http://www.blocket.se/ostergotland/S....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/goteborg/Saab_....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/goteborg/Mkt_f....htm?ca=11&w=3
    Helst den i östergötland då jag bor i sthlm men det skulle vara kul att resa till göteborg. Sen skulle det vara ett bra test för bilen.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Jo du verkar vara en ivrig kille med mkt vilja... Hitta din bil först o njut av den ett tag innan du planerar mer.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Og9-3 är sladdrigare än kokt spaghetti och inte perfekta bilen att trimma. Första cabben jag körde var en viggen och den är inte kul. Med normal effekt som glidar bil är den trevlig. Ng9-3 är helt annorlunda i fråga om vridstyvhet.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Og9-3 är sladdrigare än kokt spaghetti och inte perfekta bilen att trimma. Första cabben jag körde var en viggen och den är inte kul. Med normal effekt som glidar bil är den trevlig. Ng9-3 är helt annorlunda i fråga om vridstyvhet.
    Njaaaa! Beror på vad man har för krav såklart. Det man måste göra är att byta alla bussningar i framvagnen till powerflex-bussningar och på med en styrväxelklämma och en grövre krängningshämmare bak (ARB25). Sen slingrar sig inte 900ng/9-3og längre och går okej även på bana, dock inte mycket bättre än en original bil som har tak.

    9-3ng cab har jag aldrig åkt eller kört än tyvärr, men är den nästan lika styv och bra i chassit som SportSedanen så är den ljusår bättre såklart. Dock är den ungefär dubbelt så dyr mot de annonser som TS länkat till.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Har inte kört en uppstyvad OG, kan tänka mig en vanlig bil går att få bra, men cabben? Nå, jag tror bara inte det är ultimata bilen att trimma för att köra på ringen.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #19
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Har inte kört en uppstyvad OG, kan tänka mig en vanlig bil går att få bra, men cabben? Nå, jag tror bara inte det är ultimata bilen att trimma för att köra på ringen.
    Absolut ingen ultimat bil nej! Men med lite enkla modifieringar, som inte är så dyra heller idag, så blir bilen helt okej och duger på vanlig väg iaf lär klara av 400hk utan att man blir rädd iaf.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Det ska mest vara en kul bil, som alltid funkar och är pigg.
    Bana vill jag bara åka till ibland då det är kul helt enkelt
    Men kan nån säga lite om några vanliga uppgraderingar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Njaaaa! Beror på vad man har för krav såklart. Det man måste göra är att byta alla bussningar i framvagnen till powerflex-bussningar och på med en styrväxelklämma och en grövre krängningshämmare bak (ARB25). Sen slingrar sig inte 900ng/9-3og längre och går okej även på bana, dock inte mycket bättre än en original bil som har tak.

    9-3ng cab har jag aldrig åkt eller kört än tyvärr, men är den nästan lika styv och bra i chassit som SportSedanen så är den ljusår bättre såklart. Dock är den ungefär dubbelt så dyr mot de annonser som TS länkat till.
    Intressant, kan du berätta mer? Och länka lite grejer åxå.
    Sen vill jag ha chassiet styvt...

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •