Hej

Jag vet det skrivits en del i ämnet tidigare men tycker ämnet åter är aktuellt
Bl.a. med tanka på vad som diskuteras i media http://www.svd.se/naringsliv/motor/v...te_3505766.svd

Det verkar ju vara så att Ford är överrepresenterade (Finns även i vissa Volvo) när det diskuteras problem med haverier på soppapump och spridare.
Har sett att några noterat liknande egenskaper som förekommer i miljödisel med slem eller vad det nu är..
Och hur påverkar det bilar som inte är sålda som BioPower från fabrik. Delar skiljer ju men trimfirmorna tillhandahåller ju Etanolprogram utan att varna för något.


Vad är era erfarenheter och rekommendationer när det kommer till Etanol?
Var är fakta och vad är myt?


Det jag bl.a hört själv

Positiva egenskaper
+Går att plocka ur mer effekt pga. av lägre knackbenägenhet
+Billigare
+Miljövänligare

Negativa egenskaper
-Uppemot +20% mer i förbrukning
-Tätare intervall på oljebyte


Myter?
?Lär förkorta livslängden rejält på motor/lager
?Är aggresivt och torkar ut allt den är i kontakt med
?Absolut inte miljövänligt vid kallstart och kräver därför motorvärmare längre på vår/höst


Kör själv E85 i mina 2 nyare bilar som är har E85 program från Maptun men tankar BF98 var 5'e till var 10'e tank, STP injector cleaner nån gång ibland samt byter olja mycket oftare och har trivts bra med att få lite lägre notor från bensinbolagen men man vill ju inte att något rasar i förtid trots att spridare och soppapump kostar en bråkdel mot vad det verkar göra i en Ford.